Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SPORUN GRUPLAR ARASI İLİŞKİLERİ İYİLEŞTİRMEDEKİ POTANSİYELİ: SPOR ODAKLI MÜDAHALE PROGRAMLARI ÜZERİNE BİR DERLEME

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 593 - 614, 31.12.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1485865

Öz

Ön yargının sebep olduğu toplumsal sorunlarla başa çıkabilmek uzun süredir bir dizi ön yargıyı azaltıcı müdahale yöntemi (doğrudan temas, diyalog, vb.) geliştirilmiş ve test edilmiştir. Son yıllarda spor, gruplar arası ilişkileri iyileştirici ve ön yargıyı azaltıcı alternatif bir müdahale stratejisi olarak önerilmektedir. Sporun gruplar arası ilişkileri geliştirmek için bir araç olarak kullanılmasına ilişkin dünyadaki artan ilgi, birçok spor odaklı müdahale programının yürütülmesine neden olmuştur. Ancak, bu programların etkililiğini değerlendiren müdahale çalışmaları, özellikle Türkiye’de oldukça sınırlıdır. Spor odaklı müdahaleleri başarıya götüren unsurların anlaşılması için var olan müdahale çalışmalarının bulgularının bütüncül bir şekilde ele alınması oldukça önemlidir. Buna ilaveten, sporun ön yargıyı azaltıcı potansiyeline ilişkin uluslararası alan yazın oldukça zengin ve kapsamlıyken Türkçe alan yazında bu konudaki tartışmaların çok sınırlı olduğu bilinmektedir. Buradan hareketle, bu derleme çalışması, sporun gruplar arası ilişkileri iyileştirme potansiyeline yönelik alan yazındaki tartışmaları sunmayı ve dünyada ve Türkiye’de yürütülen ön yargıyı azaltıcı spor odaklı müdahale programlarının bulgularını derlemeyi ve tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın, Türkçe alan yazına katkıda bulunabileceği düşünülmektedir. Bu çalışmada, ilk olarak, kalkınma ve barış için spor yaklaşımı tanıtılmıştır. Sonrasında, sporun gruplar arası ilişkileri iyileştirmedeki rolüne dair alan yazındaki tartışmalara yer verilmiştir. Ardından, dünyada ve Türkiye’de gruplar arası ilişkileri iyileştirmek amacıyla yürütülen spor odaklı müdahale programlarının bulguları gözden geçirilmiş ve tartışılmıştır.

Etik Beyan

Çalışma etik kurul onayı gerektirmemektedir.

Destekleyen Kurum

yok

Teşekkür

teşekkür ederim

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Addison-Wesley.
  • Al Ramiah, A. ve Hewstone, M. (2013). Intergroup contact as a tool for reducing, resolving, and preventing intergroup conflict: evidence, limitations, and potential. American Psychologist, 68(7), 527.
  • Bagci, S. C., Piyale, Z. E., Bircek, N. I. ve Ebcim, E. (2019). Think beyond contact: Reformulating imagined intergroup contact theory by adding friendship potential. Group Processes & Intergroup Relations, 21(7), 1034–1052. https://doi.org/10.1177/1368430217690237
  • Bagci, S. C., Turnuklu, A. ve Tercan, M. (2020). Positive intergroup contact decreases the likelihood that prejudicial attitudes become avoidant behavioral tendencies. European Journal of Social Psychology, 50(3), 597–613. https://doi.org/10.1002/ejsp.2646
  • Bagci, S. C., Verkuyten, M. ve Canpolat, E. (2022). When they want to take away what is “ours”: Collective ownership threat and negative reactions toward refugees. Group Processes & Intergroup Relations. Advanced Online Publication. https://doi.org/10.1177/13684302221084232
  • Banaji, M. R., Baron, A. S., Dunham, Y. ve Olson, K. (2008). The development of intergroup social cognition: Early emergence, implicit nature, and sensitivity to group status. In S. R. Levy, & M. Killen (Eds.), Intergroup attitudes and relations in childhood through adulthood (pp. 197–236). Oxford University Press.
  • Baumeister, R. F. ve Leary, M. R. (1997). Writing narrative literature reviews. Review of general psychology, 1(3), 311-320.
  • Beelmann, A. ve Heinemann, K. S. (2014). Preventing prejudice and improving intergroup attitudes: A meta-analysis of child and adolescent training programs. Journal of Applied Developmental Psychology, 35(1), 10–24. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2013.11.002
  • Berger, R., Benatov, J., Abu-Raiya, H. ve Tadmor, C. T. (2016). Reducing prejudice and promoting positive intergroup attitudes among elementary-school children in the context of the Israeli–Palestinian conflict. Journal of School Psychology, 57, 53–72. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.04.003
  • Bikmen, N. ve Sunar, D. (2013). Difficult dialogs: Majority group members’ willingness to talk about inequality with different minority groups. International Journal of Intercultural Relations, 37(4), 467–476. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.11.002
  • Bilali, R. ve Vollhardt, J. R. (2015). Do mass media interventions effectively promote peace in contexts of ongoing violence? Evidence from Eastern Democratic Republic of Congo. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 21(4), 604.

THE POTENTIAL OF SPORTS IN IMPROVING INTERGROUP RELATIONS: A REVIEW ON SPORTS BASED INTERVENTION PROGRAMS

Yıl 2024, Cilt: 12 Sayı: 2, 593 - 614, 31.12.2024
https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1485865

Öz

Many prejudice reduction intervention strategies (direct contact, dialogue, etc.) have been developed and tested for a long time to address the social problems caused by prejudice. In recent years, sports has been proposed as an alternative strategy to reduce prejudice. As a result of growing interest around the world in the use of sport as a prejudice reduction tool, numerous sports-based intervention programs have been implemented. However, intervention studies evaluating the effectiveness of these programs are limited, especially in Turkey. To comprehend the factors that contribute the success in sports-based interventions, it is important to consider the findings of existing intervention studies. In addition, while the international literature on the prejudice reduction potential of sports is comprehensive, discussions on this subject in the Turkish literature are very limited. Accordingly, this study aims (a) to present the discussions on the potential of sports for improving intergroup relations and (b) to review the findings of sports-based intervention studies for reducing prejudice. It is thought that this study could contribute to the Turkish literature. In this study, firstly, the sports for development and peace approach is introduced. Afterwards, discussions in the literature on the role of sports in improving intergroup relations are included. Then, the findings of sport-based intervention programs carried out to improve intergroup relations in the world and in Turkey were reviewed and discussed.

Kaynakça

  • Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Addison-Wesley.
  • Al Ramiah, A. ve Hewstone, M. (2013). Intergroup contact as a tool for reducing, resolving, and preventing intergroup conflict: evidence, limitations, and potential. American Psychologist, 68(7), 527.
  • Bagci, S. C., Piyale, Z. E., Bircek, N. I. ve Ebcim, E. (2019). Think beyond contact: Reformulating imagined intergroup contact theory by adding friendship potential. Group Processes & Intergroup Relations, 21(7), 1034–1052. https://doi.org/10.1177/1368430217690237
  • Bagci, S. C., Turnuklu, A. ve Tercan, M. (2020). Positive intergroup contact decreases the likelihood that prejudicial attitudes become avoidant behavioral tendencies. European Journal of Social Psychology, 50(3), 597–613. https://doi.org/10.1002/ejsp.2646
  • Bagci, S. C., Verkuyten, M. ve Canpolat, E. (2022). When they want to take away what is “ours”: Collective ownership threat and negative reactions toward refugees. Group Processes & Intergroup Relations. Advanced Online Publication. https://doi.org/10.1177/13684302221084232
  • Banaji, M. R., Baron, A. S., Dunham, Y. ve Olson, K. (2008). The development of intergroup social cognition: Early emergence, implicit nature, and sensitivity to group status. In S. R. Levy, & M. Killen (Eds.), Intergroup attitudes and relations in childhood through adulthood (pp. 197–236). Oxford University Press.
  • Baumeister, R. F. ve Leary, M. R. (1997). Writing narrative literature reviews. Review of general psychology, 1(3), 311-320.
  • Beelmann, A. ve Heinemann, K. S. (2014). Preventing prejudice and improving intergroup attitudes: A meta-analysis of child and adolescent training programs. Journal of Applied Developmental Psychology, 35(1), 10–24. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2013.11.002
  • Berger, R., Benatov, J., Abu-Raiya, H. ve Tadmor, C. T. (2016). Reducing prejudice and promoting positive intergroup attitudes among elementary-school children in the context of the Israeli–Palestinian conflict. Journal of School Psychology, 57, 53–72. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2016.04.003
  • Bikmen, N. ve Sunar, D. (2013). Difficult dialogs: Majority group members’ willingness to talk about inequality with different minority groups. International Journal of Intercultural Relations, 37(4), 467–476. https://doi.org/10.1016/j.ijintrel.2012.11.002
  • Bilali, R. ve Vollhardt, J. R. (2015). Do mass media interventions effectively promote peace in contexts of ongoing violence? Evidence from Eastern Democratic Republic of Congo. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 21(4), 604.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Psikoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Ekici 0000-0002-8032-9708

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 20 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 18 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ekici, H. (2024). SPORUN GRUPLAR ARASI İLİŞKİLERİ İYİLEŞTİRMEDEKİ POTANSİYELİ: SPOR ODAKLI MÜDAHALE PROGRAMLARI ÜZERİNE BİR DERLEME. Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 593-614. https://doi.org/10.52122/nisantasisbd.1485865

Nişantaşı Üniversitesi kurumsal yayınıdır.