Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?

Yıl 2024, , 165 - 188, 08.07.2024
https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516

Öz

Tabiat belirli bir düzen içerisinde işlemektedir ve insan bu düzene tabi bir şekilde yaşamaktadır. İnsan bu tabii yaşam içerisinde eylemleri ile var olmaktadır. Peki insanın eylemliliğindeki veyahut eylemsizliğindeki belirleyici iradesinin kaynağı nedir? Bu iradeyi oluşturan ve yapma veya yapmama iradesini şekillendiren kaynaklardan birisi hukuktur. Hukuk kavramından kastımız akla ilk geldiği şekilde yasalar manzumesi değildir. Hukuk ezelden beri var olagelen ve insanın bir şekilde iradesini belirleyen veya yönelten bazen vahiy ile bazen akılla belirlenen, kimi zaman zihinde kimi zaman metinde kimi zamanda hayatın tam içerisinde vücut bulan kurallardır.

Peki bu kuralların oluşumunda doğruyu ve yanlışı ne belirler? İyinin ve kötünün kaynağı nelerdir? Bu çalışmada din ve hukuk kavramlarının amaca yönelik tanımlarını verip bu sorulara din ve hukuk ilişkisi bağlamında yanıt arayacağız.

Kaynakça

  • Aral V, Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları (3. Baskı, On İki Levha Yayıncılık 2012)
  • ——, Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine (7. Baskı, On İki Levha Yayınları 2021)
  • Bayles MD, ‘Hukuk Felsefesi Neye Dairdir? Hukuk Kuramları, Tanımları, Kavramları ya da Kavrayışları Mı?’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 393-408
  • Çağıl OM, ‘Ebedi Bir Problem Olarak Hayır ve Şer Tezadı Ruhun Ebediliği (Ölmezliği) ve Hukuk İdesi’ (1958) 23 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 381-440
  • Çağıl OM, ‘İnsan Hakları ve Tabii Hukuk’ (1984) 50 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 69-115 Çınar A, ‘Paul Tillich’de Din-Sembol İlişkisi’ (Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi 2004)
  • Doğru O and Nalbant A, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli Kararlar, vol 2. Cilt (Avrupa Konseyi 2013)
  • Ersoy MA, Safahat (5. Baskı, Akçağ Yayınları 2007)
  • Fidan R, ‘Paul Tillich’in Dini Tecrübe Anlayışı ve Sinemadaki Yansımaları’ (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi 2012)
  • Fil H, ‘Rudolf Otto’da Din, Kutsallık ve Mistik Tecrübe’ (2017) 6 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 349-353
  • Gözler K, ‘Tabii Hukuk ve Hukuki Pozitivizme Göre Adalet Kavramı’ (2008) 4 Muhafazakar Düşünce Dergisi 77-90
  • Gözler K, Hukuka Giriş (9. Baskı, Ekin Yayınevi 2012)
  • Karakoç Y, ‘Hukukun Anlamı’ (2008) 10 Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1-12
  • Köse S, ‘Hukuk mu Ahlâk mı? İslâm Nokta-i Nazarından Din-Ahlâk-Hukuk İlişkisi Bağlamında Bir İnceleme’ [2011] İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 15-50
  • Kudat A, ‘Hak ve Hukuk Kavramları Üzerinde Bir Değerlendirme’ (2014) 4 Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 87-106
  • Kurt A, ‘Sosyolojik Din Tanımları ve Dine Teolojik Bakış Sorunu’ (2008) 17 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 73-93
  • Özbilen Ş, Hukukun Temel Kavramları (1. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2013)
  • Özbilgen T, ‘Louis Le Fur’ün Hukuk Görüşü’ (1969) 35 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 352-383 Tillich P, ‘Sistematik Teolog İçin Dinler Tarihinin Önemi’ (2003) 44 Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 337-346
  • ‘Türk Dil Kurumu’ <https://sozluk.gov.tr/> erişim tarihi 4 Mart 2024
  • Ünsal A, ‘Hukukun Temeli ile İlgili Yaklaşımlar’ (2010) 9 Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5-23 Yıldırımer Ş, ‘Tabii Hukuk Teorisi Bağlamında Hukukun Etik Karakteri ve Etik (Meriyeti) Geçerliliği’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 249-258
  • Yılmaz S and Yıldırım A, Medeni Hukuk – I (Başlangıç Hükümleri – Kişiler Hukuku – Aile Hukuku) (4. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2023)

WHAT IS THE SOURCE OF GOOD AND EVIL IN LAW?

Yıl 2024, , 165 - 188, 08.07.2024
https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516

Öz

Nature operates within a certain order, and humans naturally abide by this order. It is through their actions that humans exist within this natural life. So, what is the source of the determinant will in human action or inaction? One of the sources that shapes this will, forming the will to act or not to act, is law. Here, the concept of law is not merely a collection of laws as commonly understood. Law is the set of rules that has existed since eternity, sometimes determined by revelation, sometimes by reason, and at times manifesting in the mind, in text, or even in the midst of life, shaping or directing human will in one way or another.

So, what determines right and wrong in the formation of these rules? What are the sources of good and evil? In this study, we will provide purpose-oriented definitions of the concepts of religion and law and seek answers to these questions within the context of the relationship between religion and law.

Kaynakça

  • Aral V, Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları (3. Baskı, On İki Levha Yayıncılık 2012)
  • ——, Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine (7. Baskı, On İki Levha Yayınları 2021)
  • Bayles MD, ‘Hukuk Felsefesi Neye Dairdir? Hukuk Kuramları, Tanımları, Kavramları ya da Kavrayışları Mı?’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 393-408
  • Çağıl OM, ‘Ebedi Bir Problem Olarak Hayır ve Şer Tezadı Ruhun Ebediliği (Ölmezliği) ve Hukuk İdesi’ (1958) 23 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 381-440
  • Çağıl OM, ‘İnsan Hakları ve Tabii Hukuk’ (1984) 50 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 69-115 Çınar A, ‘Paul Tillich’de Din-Sembol İlişkisi’ (Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi 2004)
  • Doğru O and Nalbant A, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli Kararlar, vol 2. Cilt (Avrupa Konseyi 2013)
  • Ersoy MA, Safahat (5. Baskı, Akçağ Yayınları 2007)
  • Fidan R, ‘Paul Tillich’in Dini Tecrübe Anlayışı ve Sinemadaki Yansımaları’ (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi 2012)
  • Fil H, ‘Rudolf Otto’da Din, Kutsallık ve Mistik Tecrübe’ (2017) 6 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 349-353
  • Gözler K, ‘Tabii Hukuk ve Hukuki Pozitivizme Göre Adalet Kavramı’ (2008) 4 Muhafazakar Düşünce Dergisi 77-90
  • Gözler K, Hukuka Giriş (9. Baskı, Ekin Yayınevi 2012)
  • Karakoç Y, ‘Hukukun Anlamı’ (2008) 10 Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1-12
  • Köse S, ‘Hukuk mu Ahlâk mı? İslâm Nokta-i Nazarından Din-Ahlâk-Hukuk İlişkisi Bağlamında Bir İnceleme’ [2011] İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 15-50
  • Kudat A, ‘Hak ve Hukuk Kavramları Üzerinde Bir Değerlendirme’ (2014) 4 Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 87-106
  • Kurt A, ‘Sosyolojik Din Tanımları ve Dine Teolojik Bakış Sorunu’ (2008) 17 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 73-93
  • Özbilen Ş, Hukukun Temel Kavramları (1. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2013)
  • Özbilgen T, ‘Louis Le Fur’ün Hukuk Görüşü’ (1969) 35 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 352-383 Tillich P, ‘Sistematik Teolog İçin Dinler Tarihinin Önemi’ (2003) 44 Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 337-346
  • ‘Türk Dil Kurumu’ <https://sozluk.gov.tr/> erişim tarihi 4 Mart 2024
  • Ünsal A, ‘Hukukun Temeli ile İlgili Yaklaşımlar’ (2010) 9 Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5-23 Yıldırımer Ş, ‘Tabii Hukuk Teorisi Bağlamında Hukukun Etik Karakteri ve Etik (Meriyeti) Geçerliliği’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 249-258
  • Yılmaz S and Yıldırım A, Medeni Hukuk – I (Başlangıç Hükümleri – Kişiler Hukuku – Aile Hukuku) (4. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2023)

WAS IST DIE QUELLE VON GUT UND BÖSE IM RECHT?

Yıl 2024, , 165 - 188, 08.07.2024
https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516

Öz

Die Natur funktioniert in einer bestimmten Ordnung, und die Menschen leben in Übereinstimmung mit dieser Ordnung. Innerhalb dieses natürlichen Lebens existiert der Mensch durch sein Handeln. Es ist notwendig, die Quelle des bestimmenden Willens im menschlichen Handeln oder Nichthandeln zu identifizieren. Eine der Quellen, die diesen Willen, den Willen zu handeln oder nicht zu handeln, formt und gestaltet, ist das Recht. Mit Recht meinen wir nicht nur eine Reihe von Gesetzen, wie es uns zunächst in den Sinn kommt. Das Recht, sowohl in der Vergangenheit als auch in der Gegenwart, ist eine Reihe von Regeln, die in irgendeiner Weise den menschlichen Willen bestimmen oder leiten - manchmal durch die Offenbarung diktiert, manchmal durch die Vernunft, manchmal im Verstand manifestiert, manchmal in einem Text, und manchmal direkt im Leben selbst.

Das Hauptziel unserer Studie ist es, herauszufinden, was Recht und Unrecht bei der Aufstellung von Rechtsnormen definiert und was die Quellen von Gut und Böse innerhalb der Rechtsordnung sind. In dieser Studie werden wir die Konzepte von Religion und Recht in Bezug auf unser Hauptziel definieren und versuchen, die Quellen von Gut und Böse im Recht im Kontext der Beziehung zwischen Religion und Recht zu identifizieren.

Kaynakça

  • Aral V, Hukuk Felsefesinin Temel Sorunları (3. Baskı, On İki Levha Yayıncılık 2012)
  • ——, Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine (7. Baskı, On İki Levha Yayınları 2021)
  • Bayles MD, ‘Hukuk Felsefesi Neye Dairdir? Hukuk Kuramları, Tanımları, Kavramları ya da Kavrayışları Mı?’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 393-408
  • Çağıl OM, ‘Ebedi Bir Problem Olarak Hayır ve Şer Tezadı Ruhun Ebediliği (Ölmezliği) ve Hukuk İdesi’ (1958) 23 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 381-440
  • Çağıl OM, ‘İnsan Hakları ve Tabii Hukuk’ (1984) 50 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 69-115 Çınar A, ‘Paul Tillich’de Din-Sembol İlişkisi’ (Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi 2004)
  • Doğru O and Nalbant A, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi Açıklama ve Önemli Kararlar, vol 2. Cilt (Avrupa Konseyi 2013)
  • Ersoy MA, Safahat (5. Baskı, Akçağ Yayınları 2007)
  • Fidan R, ‘Paul Tillich’in Dini Tecrübe Anlayışı ve Sinemadaki Yansımaları’ (Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi 2012)
  • Fil H, ‘Rudolf Otto’da Din, Kutsallık ve Mistik Tecrübe’ (2017) 6 Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 349-353
  • Gözler K, ‘Tabii Hukuk ve Hukuki Pozitivizme Göre Adalet Kavramı’ (2008) 4 Muhafazakar Düşünce Dergisi 77-90
  • Gözler K, Hukuka Giriş (9. Baskı, Ekin Yayınevi 2012)
  • Karakoç Y, ‘Hukukun Anlamı’ (2008) 10 Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 1-12
  • Köse S, ‘Hukuk mu Ahlâk mı? İslâm Nokta-i Nazarından Din-Ahlâk-Hukuk İlişkisi Bağlamında Bir İnceleme’ [2011] İslam Hukuku Araştırmaları Dergisi 15-50
  • Kudat A, ‘Hak ve Hukuk Kavramları Üzerinde Bir Değerlendirme’ (2014) 4 Adam Akademi Sosyal Bilimler Dergisi 87-106
  • Kurt A, ‘Sosyolojik Din Tanımları ve Dine Teolojik Bakış Sorunu’ (2008) 17 Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 73-93
  • Özbilen Ş, Hukukun Temel Kavramları (1. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2013)
  • Özbilgen T, ‘Louis Le Fur’ün Hukuk Görüşü’ (1969) 35 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 352-383 Tillich P, ‘Sistematik Teolog İçin Dinler Tarihinin Önemi’ (2003) 44 Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 337-346
  • ‘Türk Dil Kurumu’ <https://sozluk.gov.tr/> erişim tarihi 4 Mart 2024
  • Ünsal A, ‘Hukukun Temeli ile İlgili Yaklaşımlar’ (2010) 9 Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 5-23 Yıldırımer Ş, ‘Tabii Hukuk Teorisi Bağlamında Hukukun Etik Karakteri ve Etik (Meriyeti) Geçerliliği’ (2015) 73 İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası 249-258
  • Yılmaz S and Yıldırım A, Medeni Hukuk – I (Başlangıç Hükümleri – Kişiler Hukuku – Aile Hukuku) (4. Baskı, Seçkin Yayıncılık 2023)
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hukuk ve Din
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Berat Kumsel 0009-0002-8245-7292

Yayımlanma Tarihi 8 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 6 Nisan 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kumsel, B. (2024). HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 5(1), 165-188. https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516
AMA Kumsel B. HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?. NKU Hukuk Fakültesi Dergisi. Temmuz 2024;5(1):165-188. doi:10.51562/nkuhukuk.2024516
Chicago Kumsel, Berat. “HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?”. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5, sy. 1 (Temmuz 2024): 165-88. https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516.
EndNote Kumsel B (01 Temmuz 2024) HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5 1 165–188.
IEEE B. Kumsel, “HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?”, NKU Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, ss. 165–188, 2024, doi: 10.51562/nkuhukuk.2024516.
ISNAD Kumsel, Berat. “HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?”. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 5/1 (Temmuz 2024), 165-188. https://doi.org/10.51562/nkuhukuk.2024516.
JAMA Kumsel B. HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?. NKU Hukuk Fakültesi Dergisi. 2024;5:165–188.
MLA Kumsel, Berat. “HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?”. Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, c. 5, sy. 1, 2024, ss. 165-88, doi:10.51562/nkuhukuk.2024516.
Vancouver Kumsel B. HUKUKTA İYİNİN VE KÖTÜNÜN KAYNAĞI NEDİR?. NKU Hukuk Fakültesi Dergisi. 2024;5(1):165-88.

Eserlerin gönderilmesi veya yayınlanması için yazarlardan hiçbir ücret talep edilmemektedir.

Yazarların makale gönderebilmeleri için ORCID numarası almaları zorunludur.

Dergide yayınlanan makaleler intihal değerlendirmesinden geçirilmektedir. Benzerlik oranı % 20'den fazla olan çalışmalar yayınlanmamaktadır.


İndeksler

       21265