Modernleşme çabaları Çağdaş sanat kitlesini etkisi altına alarak, hiyerarşik bir düzen izlerken II. Meşrutiyet döneminde yetişen ilk kadın ressamlarımızdan olan Mihri Müşfik düşünce yapısını değiştirerek sanat eserlerini batıya özgü şekillendirmiştir. Modernleşme ve Çağdaşlaşma yolunda ilerlerken, resim sanatının yenilikçi ve estetik yönden güçlü sanatçısı Mihri’nin, özgün yapıt ve eserleri kültürel iletişim de realist düşüncelerin Batı’ya uyum sürecini hızlandırmıştır. Eserleriyle Osmanlı Devleti’nin son yüzyılında; cesareti, zarafeti, çarpıcı kişiliği ve toplumu kendine hayran bırakan Mihri Hanım, aydın kimliğiyle Türk kadın ressamlarının yetiştirilmesine, eğitim sisteminde onlara da yer verilmesine ve çağdaşlaşma yolunda fikir ve duyguların sanata dönüştürmelerine öncülük etmiştir. 1914 (Çallı)kuşağı adıyla Avrupa’ya resim eğitimi almaya giden sanatçılar, Türkiye’ de Sanayi-i Nefise Mektebi’ni kurarlar. Sanayi-i Nefise öğrencileri empresyonist (izlenimcilik) üslubunu sıkça kullanırlar. “Empresyonist kuşak’’ olarak da anılırlar. Mihri Müşfik Hanım, bu dönemin ilk kız sanat okulu “İnas Sanayi-i Nefise Mektebi” nin kurucusudur. Mihri Müşfik Genellikle akademik üslupla çalışmalar yapan, eserlerinde de sanatçı bakış açısını ve kadınsı duyarlılığını yansıtan Mihri Hanım, Türk resim sanatında özgünbiryeredinmiştir. Sanatına adadığı yaşamı boyunca kendi değişiyle “sanatın esrarını çözmeye’’ çalışmıştır. Karşısına çıkan tüm zorluklarla mücadele ederek ardında ölümsüz eserler bırakmıştır. Bu çalışma ’da 19. Yüzyılda Mihri Müşfik’in resim sanatına katkıları ve “1914 kuşağı” ressamları ele alınarak çalışmalarına kattıkları renk, ışık, peyzaj, anatomi, mekân ve figür armonileri değerlendirilecektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2 |