Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kim Ki Duk Sinemasında Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Sunumu: “Ada” Filmi Örneği

Yıl 2022, Cilt: 4 Sayı: 1, 10 - 20, 29.04.2022

Öz

Bu çalışmada Güney Koreli yönetmen Kim Ki Duk’un “Ada” filmi üzerinden kadına yönelik yaklaşımı incelenmekte ve toplumsal cinsiyet rolleri temelinde literatüre katkı sağlamak amaçlanmaktadır. Filmde yer alan kadınlık algısının toplumsal cinsiyet rolleri üzerinden eleştirisi, toplumda kadının yeri ve biyolojik cinsiyetinden ötürü yaşadığı eşitsizlikler tartışılacaktır. Toplumsal süreç içinde kadın kimliğinin inşası, kadının mücadelesi ve erkekle olan ilişkisi geleneksel yapının özellikleriyle birlikte irdelenmiştir. Eril tahakküm altında yaşayan kadının, toplumsal rolüne uygun beklentilere göre yaşaması, kadını anlama açısından önem taşımaktadır. Kadını anlayabilmek için toplumun geleneksel yapısı ile olan ilişkisine bakmak gereklidir. Kadının sınırlı bir yaşam alanı içinde toplum tarafından belirlenen görevleri gerçekleştirmek için sarf ettiği çaba, kendi mücadelesinden daha fazla hayatına hükmetmektedir. Çalışmada feminist kuramlar incelenirken referans noktalarını vurgulamak adına toplumsal cinsiyet rolleri ve kadın algısı ile ilintilendirilmiştir. Kadınların toplumsal ve sosyal alanlarına yönelik geniş, kapsayıcı ve özgürlükçü mücadele içinde kimliklerini bulmalarını savunan söylemler; feminist film teorisi başlığı altında incelenmiştir.
Kim Ki Duk sinemasında kadın ve erkek temsillerinin ortak özelliklerine değinilmekte, kadın-erkek olgusunun algılanma biçimleri nedenleriyle birlikte analiz edilmektedir. Güney Kore sinemasında yer alan kadın temsilleri ve geleneksel yapının özelliklerine “Güney Kore Sinemasında Kadın” başlığı altında yer verilmiştir. Ayrıca Güney Kore sinemasında kadının sunumuna baktığımızda, kadının ana karakter olarak değil yardımcı karakter olarak yer aldığı, kadının cinsel nesne odaklı ve tali bir unsur olarak yansıtıldığı görülmektedir. Güney Kore sinema tarihine bakıldığında; canlanma dönemi kadın oyuncular ile başlamış, ardından siyasi rejimden etkilenerek kadınlar ciddi kısıtlamalara uğramıştır. Bu nedenle kadına dair incelikli bir tutum içinde olmadığı görülmektedir. Ada filmi, kadının toplumdaki yerini zamanın gerçekliğinde göstermekte olup kadının psikolojik dünyasına yer vererek çok yönlü bir bakış içinde olmaya yardımcı olmaktadır.

Kaynakça

  • Adanır, O. (2003). Sinemada Anlam ve Anlatım (2. b.). İstanbul: Alfa Yayıncılık.
  • Bayhan, V. (2013, Şubat). Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet. Doğu Batı Üç Aylık Düşünce Dergisi(63), s. 153.
  • Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Çabuk Kaya, N., Ural, H., & Birgül, M. (2011). Toplumsal Cinsiyet ve İnsan İlişkileri. Ankara: Ankara Üniversitesi Uzaktan Eğitim Yayınları.
  • Çaha, Ö. (1996). Türkiye'de Sivil toplum ve Kadın. Konya: Vadi Yayınları.
  • Çoştu, Y. (2009). Toplumsallaşma Kavramı Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme. Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 119.
  • Dökmen , Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet- Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Duby, G., & Perrot, M. (2005). Kadınların Tarihi Ana Tanrıçalardan Hıristiyan Azizelere (Cilt 1). (A. Fethi, Çev.) İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Giddens, A. (2019). Sosyoloji Başlangıç Okumaları (7. b.). (G. Altaylar, Çev.) İstanbul: Say Yayınları.
  • http://www.businesspost.co.kr/. (2018, 03 07). 2021 tarihinde http://www.businesspost.co.kr/: http://www.businesspost.co.kr/BP?command=mobile_view&num=75043 adresinden alındı
  • https://ko.wikipedia.org/. (2020, 12 12). ko.wikipedia.org/wiki/여성관객영화상: https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%97%AC%EC%84%B1%EA%B4%80%EA%B0%9D%EC%98%81%ED%99%94%EC%83%81 adresinden alındı
  • https://ko.wikipedia.org/wiki/. (2020). https://ko.wikipedia.org/wiki: https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%84%AC_(2000%EB%85%84_%EC%98%81%ED%99%94) adresinden alındı
  • https://ko.wikipedia.org/wiki/. (2021). https://ko.wikipedia.org/wiki/섬_(2000년_영화): https://ko.wikipedia.org/wiki/%EC%84%AC_(2000%EB%85%84_%EC%98%81%ED%99%94) adresinden alındı
  • https://ko.wikipedia.org/대한민국의_여성주의. (2021). https://ko.wikipedia.org/: https://ko.wikipedia.org/wiki/%EB%8C%80%ED%95%9C%EB%AF%BC%EA%B5%AD%EC%9D%98_%EC%97%AC%EC%84%B1%EC%A3%BC%EC%9D%98 adresinden alındı
  • https://namu.wiki/패미니즘. (2021). https://namu.wiki/: https://namu.wiki/w/%ED%8E%98%EB%AF%B8%EB%8B%88%EC%A6%98 adresinden alındı
  • https://sozluk.gov.tr/. (2021). https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • https://sozluk.gov.tr/. (2021). https://sozluk.gov.tr/. adresinden alındı
  • https://sozluk.gov.tr/. (2021). https://sozluk.gov.tr/: https://sozluk.gov.tr/ adresinden alındı
  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Anaerkillik. (2021). https://tr.wikipedia.org/wiki/: https://tr.wikipedia.org/wiki/Anaerkillik adresinden alındı
  • https://www.google.com/. (2021). https://www.google.com/: https://www.google.com/search?q=feminizm+nedir&oq=&aqs=chrome.2.35i39i362l8...8.452868303j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8 adresinden alındı
  • https://www.law.go.kr. (2021). https://www.law.go.kr: https://www.law.go.kr/lsInfoP.do?lsiSeq=61603#0000 adresinden alındı
  • https://www.nocutnews.co.kr/. (2020, 04 22). https://www.nocutnews.co.kr/: https://www.nocutnews.co.kr/news/5331880 adresinden alındı https://www.worldhistory.org/. (2021). https://www.worldhistory.org/: https://www.worldhistory.org/Venus_Figurine/ adresinden alındı Kabadayı, L. (2013). Film Eleştirisi Kuramsal Çerçeve ve Sinemamızdan Örnek Çözümlemeler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kırımlı, P. (2014). Sosyal Antropoloji. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Michel, A. (1993). Feminizm. (Ş. Tekeli, Çev.) İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Mükerrem, Z. (2012). Sinematografi Üzerine Düşünceler, Kuram ve Uygulamalar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Oh, E. (1999). Konfüçyanizm'de Kadına Bakış ve Kore'de Konfüçyanizm. Milli Folklor, 6, 72-74.
  • Savcı, İ. (1999, 1 1). Toplumsal Cinsiyet ve Teknoloji. A.Ü Siyasal Bilgiler Fakültesi, s. 130.
  • Sultana, A., & Albay, T. (2019, Nisan). Ataerkillik ve Kadının İkincilliği; Kuramsal Bir Analiz. e-Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi(1(23)), 417-427 (418).
  • Yalçınkaya, P. (2009, Ekim). Arkeoloji ve Sanat Tarihi Eski Anadolu Uygarlıkları Paleolitik Çağ (Eski Taş Çağı/Yontma Taş Çağı). T.C Kültür ve Turizm Bakanlı Türkiye Kültür Portalı Projesi, 32-33. Ankara: Kültür Turizm Bakanlığı.
  • Yoon, H. (2014). Semiotics Study of Female Image of the era of Postfeminism - Simultaneous Movie Poster in Korea and the U.S. Kroea: Korean Society of Design TrendsKorea Design ForumKorea Design Forum No. 44.
  • 강, 욱., 이, 학., 민경은, 경., Kang , K.-G., Lee , L.-r., & Min Kyung-eun, K.-e. (2018, 09 17). 국내 페미니즘운동의 여론 변화조사 및 특징적 요소분석. Investigation of changes in public opinion and analysis of characteristic elements of the feminist movement in Korea-using big data analysis methods. Seul, South Korea. 2021 tarihinde alındı
  • 함, 충. (2020). 영화에서의 공간적 배경설정 및 의미작용에 관한 연구 -김기덕 영화에서의 주제, 내용,인물과의 관련성을 중심으로-. 현대영화연구, 42, s. 289.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Psikolojide Davranış-Kişilik Değerlendirmesi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökçe Buluk 0000-0002-7938-9906

Yavuz Küçükalkan 0000-0003-3178-3602

Yayımlanma Tarihi 29 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Buluk, G., & Küçükalkan, Y. (2022). Kim Ki Duk Sinemasında Toplumsal Cinsiyet ve Kadının Sunumu: “Ada” Filmi Örneği. Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 4(1), 10-20.