Şehir Markalaşmasında Çarşıların Rolü: Afyonkarahisar “Uzun Çarşı” Örneği
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 63 - 71, 27.10.2022
Elif Cönk
,
Hikmet Çiçek
,
Nedim Öztürk
,
Yusuf Uyar
Öz
Şehirler tercih edilebilir olmak için birbirleri ile yarış halindedirler. Bu yarışta şehir temsilcileri, ender olan şeyleri tespit ederek şehri ön plana çıkaracak katma değer yaratabilen çalışmalar yapmaktadırlar. Bir şehre katma değer yaratan unsurlardan biri tarihsel perspektifte insanları bir araya getiren çarşılardır. Bu çalışmanın amacı; “şehir markalaşmasında “Afyonkarahisar Uzun Çarşı”, esnaflar açısından ne kadar önemli bulunmaktadır?” ve “ Çarşı esnafı açısından şehir tanıtımda “Uzun Çarşı” nasıl kullanılabilir?” sorularına cevap aramaktır. Literatürde ise şehir markalaşması yönünde yapılan pek çok çalışma yer almaktadır. Bunlardan özellikle Afyonkarahisar ile ilgili olanları, genelde bütünsel bağlamda şehri ele almıştır. Ancak şimdiye kadar Uzun Çarşı bağlamında herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Dolayısıyla yapılan bu çalışmanın, “Uzun Çarşı” ile var olan boşluğu gidermeye katkı yapacağı düşünülmektedir. Çalışmada önce şehir markalaşmasına ve hangi unsurların markalaşmada kullanıldığına değinilecek olup, ardından çarşıların şehir markalaşmasındaki rolleri ile tarihsel bağlamda Afyonkarahisar Uzun Çarşı’nın günümüze kadar olan gelişim öyküsü ele alınacaktır. Son kısımda 11.12.2019 Karar Tarihi ve 08 Toplantı Sayılı Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimleri Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu Kararları alınarak yapılan araştırmadan elde edilen bulgular değerlendirilecektir.
Kaynakça
- Afyonkarahisar Kütüğü Cilt I (2001). Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayını.
- Aliağaoğlu, A. ve Uğur, A. (2016). Osmanlı Şehri, SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38: 214-215.
- Anttıroıko, A-V. (2015). City Branding as a Response to Global Intercity Competition, Growth and Change, 2: 233.
- Avcılar, M.Y. ve Kara, E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi, Sosyal Bilimler ve Araştırma Dergisi, 34: 205.
- Avşar, Z., Yüksel, M. ve Emir, O. (2013). Hüseyin Orak Adlı Bir Müteşebbis “Türkiye Klavuzu” Adlı Bir Eser ve 1940’lı Yılların Afyonkarahisar’I, Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 2: 222.
- Görktan, M. (2018). Dünkü Afyonkarahisar ve Nesilden Nesile Bir Şair Ailesinin Son Ferdi, Afyonkarahisar: Afyonkarahisar Belediyesi Kültür Yayınları.
- Karaca, Y. ve Yılan, Y. (2014). Kentin Marka İmajını Oluşturmada Halkın Rolü:Sandıklı İlçesi Örneği, Marka Kent Sandıklı Sempozyunu, 71.
- Kotler, P., Jatusripitak,S. ve Maesincee, S., (2000). Ulusların Pazarlanması.Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
- Özdemir, Ş. ve Karaca, Y. (2009). Kent Markası ve Marka İmajının Ölçümü:Afyonkarahisar Kenti İmajı Üzerine Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, XI, II, 113-134.
- Özdeş, G. (1998). Türk Çarşıları. Tepe Yayınları.
- Özgöz F. M. (2018). Şehir Pazarlamasında Bir Marka Şehri Olarak Eskişehir’in İncelenmesi. Uluslararası Batı Karadeniz Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 2, 1, 12-34.
- Özilhan Özbey, D. ve Başer, H.H. (2015). Kent Marka İmajı Oluşumunda Etkili Unsurların Önem ve Yeterlilik Derecelerinin Konya Açısından İncelenmesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8, 39, 923-932.
- Şahinalp, M.S. ve Günal, V. (2012). Osmanlı Şehircilik Kültüründe Çarşı Sisteminin Lokasyon ve Çarşı İçi Kademelenme Yönünden Mekansal Analizi. Milli Folklor, 93.155.
- Uyan, M. (bt). Anılarla Afyonkarahisar. Afyon Kocatepe Üniversitesi Yayını.