The aim of this study is to examine the variables of navigation performance at instructional hypermedia on the basis of Information Technologies experts. In line with this aim, a questionnaire developed by the researchers is used as a data collection instrument. The participants of the study consist of 26 Information Technologies field experts from three different universities in Turkey. In data analysis procedure, both qualitative and quantitative research methods are used together. According to the findings, the field experts accept the variables such as primarily the disorientation and cognitive load, then time, motivation and satisfaction as the learner's clear variables for navigation performance at educational hypermedia. However, the variables such as success, fun and adaptation are not seen as clear variables for navigation performance. On the basis of these results, some suggestions about the application and further studies are offered.
Bu çalışmanın amacı Bilişim Teknolojileri alan uzmanlarının görüşüne dayanarak eğitsel hiper ortamlarda gezinim performansı değişkenlerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen bir anket formu kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını Türkiye'de üç farklı üniversiteden toplam 26 Bilişim Teknolojileri alan uzmanı oluşturmaktadır. Verilerin analizinde nitel ve nicel araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre alan uzmanları başta âkaybolmaâ ve âbilişsel yükâ olmak üzere âzamanâ, âmotivasyonâ ve âmemnuniyetâ değişkenlerini öğrenenin eğitsel hiper ortamda gezinim performansının açık birer göstergesi olarak görmektedirler. Ancak âbaşarıâ, âeğlenceâ ve âuyum sağlamaâ değişkenleri uzmanlar tarafından açık bir gezinim performansı değişkeni olarak görülmemiştir. Araştırmadan elde edilen bu sonuçlara dayanarak konuyla ilgili yapılacak araştırmalara yönelik bazı öneriler sunulmuştur.
Eğitsel hiper ortamlar Hiper ortamlarda gezinim performansı BT alan uzmanları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Eğitim Bilimleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 1 |