Social media usage reasons and needs may show the
differences in different groups and environmental media. At the same time the
effect of social media on society, culture and the individual may be variable.
This study was made to determine Cukurova University Physical Education and
Sports High School student’s usage of social media, their concentration
movements in social media in the context of social network theory and their
usage reasons. 150 students from Physical Education and Sports High School participated
in the study. The data were collected with "personal information form
" and "the purpose of the usage of social networks scale’’. Descriptive statistics and
non-parametric tests Mann-Whitney U and Kruskal Wallis H tests were used to
analyze the data. It was determined that
the majority of the students have a profile on social media network and used
media networks are in order, WhatsApp, Instagram and Facebook. It has been
observed that students use social media mostly for cooperation. In addition to this,
it has been determined that there are significant differences on "initialization
of communication" among the departments. As a result, it was determined that almost
all of the students used social media and that the aims of using social media
were cooperation, content sharing, maintaining communication, research,
entertainment, initiating communication and communicating respectively.
Social Media Social Network Students Mann-Whitney U Kruskal Wallis H
Farklı grup ve ortamlarda
sosyal medya kullanım amaçları farklılık gösterebilmektedir. Aynı zamanda
sosyal medya ortamlarının toplum, kültür ve birey üzerine etkisi de değişken
olabilmektedir. Bu çalışma, Çukurova Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu
öğrencilerinin sosyal medya kullanımlarını, sosyal ağ teorisi kapsamında sosyal
medyadaki yoğunlaşma hareketleri ve kullanım nedenlerini belirlemek amacıyla
yapılmıştır. Çalışmaya Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu’ndan 150 öğrenci
katılmıştır. Veriler "Kişisel Bilgi Formu" ve “Sosyal Ağların
Kullanım Amaçları Ölçeği” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı
istatistikler ve parametrik olmayan testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis
H testleri kullanılmıştır. Öğrencilerin çoğunluğunun sosyal medya ağında bir
profili olduğu ve kullanılan sosyal medya ağlarının sırasıyla WhatsApp,
Instagram ve Facebook olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sosyal medyayı en
fazla “işbirliği” amacıyla kullandıkları gözlemlenmiştir. Ayrıca bölümler
arasında "iletişimi başlatma" amacında anlamlı farklılık
belirlenmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin neredeyse tamamının sosyal medyayı
kullandığı ve sosyal medyayı kullanım amaçlarının da sırası ile işbirliği,
içerik paylaşma, iletişimi sürdürme, araştırma, eğlence, iletişimi başlatma ve
iletişim kurma olduğu belirlenmiştir.
Social Media Social Network Students Mann-Whitney U Kruskal Wallis H
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 1 |