Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Denizcilik endüstrisinde gemi insanlarının çalışma ilişkileri: 2020 sonrası güncel ve konvansiyonel sorunlar

Yıl 2024, , 1742 - 1755, 26.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1525003

Öz

Denizcilik endüstrisindeki yaşanan gelişmeler, özellikle 2020 yılı sonrasında, gemi insanlarının çalışma koşulları ve emek piyasaları üzerinde önemli etkiler yaratmıştır. Pandemi krizi, uluslararası uçuşların durması, liman devletlerinin aldığı önlemler ve uygulamaları nedeniyle gemi insanları, denizcilik sektöründe çeşitli zorluklarla karşılaşmışlardır. Bu süreçte, farklı ülkelerde gemi insanları için ortaya çıkan avantajlar ve dezavantajlar, pandeminin etkisiyle değişmiştir. Ancak sorunlar pandeminin sona ermesi ve yasakların bitmesiyle sona ermemiştir. Suriye'deki iç savaşın devamı, Evergreen gemisinin Süveyş Kanalı'nda karaya oturması, Rusya-Ukrayna savaşının başlaması, Ortadoğu'daki belirsizlikler ve Kızıl Deniz'deki ticari gemilere yönelik saldırılar gibi olaylar da deniz ticaretini etkilemiştir. Bu gelişmeler, gemi insanlarının emek piyasalarını ve çalışma ilişkileri ile doğrudan ilişkilidir. Türkiye özelinde, gemi insanlarının karşılaştığı sorunlar geniş bir yelpazede bulunmaktadır. Denizde çalışma ilişkilerinin sağlıklı şekilde işlemesi küresel tedarik zincirinin aksamaması için oldukça önemlidir. Deniz kazaları sonucu geri dönüşü olmayan çevre felaketleri yaşanabilmektedir. Küresel tedarik zincirinin anahtar çalışanları olan gemi insanlarının çalışma ilişkileri ve yönetimi önemli meseleler ile karşımıza çıkmaktadır. Bu doğrultuda gemi insanlarının çalışma ilişkilerine yönelik sorunların detaylı bir şekilde tespit edilmesi ve değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Sorunların tespitine yönelik gemi insanları ve temsilcileri ile nitel araştırma yöntemi olarak odak grup görüşmesi yapılmıştır. Çalışma ilişkileri, yönetim ve sosyal haklar üzerindeki güncel ve konvansiyonel sorunlar odak grup görüşmesi ve alan yazını ile tartışılmaktadır. Ayrıca, deniz emek piyasalarındaki ikincil arz-talep verileri kullanılarak küresel emek piyasaları değerlendirilmiştir. Türkiye'deki gemi insanı emek piyasaları ve çalışma ilişkileri güncel gelişmeler bağlamında derinlemesine incelenerek, sektördeki değişimler ve eğilimler ile ortaya konmaktadır

Teşekkür

Deniz Çalışanları Dayanışma Derneğine (Dadder) katkılarından dolayı teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Bryman, A. (2012). Social research methods, 4. Edition, Oxford University Press.
  • Cowan, S. and McLeod, J. (2004). Research methods: Discourse analysis.. Counselling & Psychotherapy Research, 4, 102.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, Çev. Ed. Bütün M. Ve Demir S.B., Siyasal Kitapevi. Deniz Çalışanları Dayanışma Derneği (2024). 2023 yılı T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sunulan kurum içi verileri.
  • Deniz İş Kanunu (1967). http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.854.pdf. Erişim Tarihi: 21.03.2024
  • Muslu, A. (2018). Türk gemi adamlarının uluslararası deniz iş gücü piyasalarında istihdamı için özel istihdam bürolarının önemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 291-302.
  • Öter, S. (2019). Denizcilik işletmelerinde dönüşümcü liderlik ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nas, S. (2006). Gemi̇ operasyonlarının yönetiminde kaptanın bireysel karar verme süreci̇ analizi̇ ve bütünleşik bir model uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Punch, K.F. (2016). Sosyal araştırmalara giriş. Çev. Ed. Akyüz, Z. vd., Siyasal Yayınevi. Seafarer Workforce Report. (2021). Edition (2021). International Chamber of Shipping & BIMCO
  • Şahin, Ş., Bir, A.A. ve Suher, H.K., (2009). Odak grup yönetimi: Uygulamacılar açısından bir değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 11(11), 51-74.
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (2018). Gemi adamları ve kılavuz kaptanlar yönetmeliği. https://www.uab.gov.tr/uploads/legislations/gemi-adamlari-ve-kilavuz-kaptanlar-yonetmeligi/gemi-adamlari-ve-kilavuz-kaptanlar.pdf. Erişim Tarihi: 21.03.2024.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.

Labor relations of seafarers in the maritime industry: current and conventional issues post-2020

Yıl 2024, , 1742 - 1755, 26.12.2024
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1525003

Öz

The developments in the maritime industry, especially after 2020, have significantly impacted the working conditions and labor markets of seafarers. The pandemic crisis, the cessation of international flights, and the measures and practices implemented by port states have caused seafarers to face various challenges in the maritime sector. During this period, the advantages and disadvantages for seafarers in different countries have changed due to the impact of the pandemic. However, the issues did not end with the conclusion of the pandemic and the lifting of restrictions. Events such as the ongoing civil war in Syria, the grounding of the Evergreen ship in the Suez Canal, the onset of the Russia-Ukraine war, uncertainties in the Middle East, and attacks on commercial ships in the Red Sea have also affected maritime trade. These developments are directly related to the labor markets and working relations of seafarers. Specifically, in Turkey, the problems faced by seafarers span a wide range. The proper functioning of maritime labor relations is crucial to prevent disruptions in the global supply chain. Irreversible environmental disasters can occur as a result of maritime accidents. The labor relations and management of seafarers, who are key workers in the global supply chain, present significant issues. In this context, the aim is to identify and assess in detail the problems related to seafarers' working relations. To identify these issues, focus group interviews with seafarers and their representatives were conducted as a qualitative research method. The current and conventional problems related to labor relations, management, and social rights are discussed through focus group interviews and literature review. Additionally, global labor markets were evaluated using secondary supply-demand data from maritime labor markets. By examining the maritime labor markets and working relations of seafarers in Turkey in the context of recent developments, the changes and trends in the sector are presented.

Kaynakça

  • Bryman, A. (2012). Social research methods, 4. Edition, Oxford University Press.
  • Cowan, S. and McLeod, J. (2004). Research methods: Discourse analysis.. Counselling & Psychotherapy Research, 4, 102.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, Çev. Ed. Bütün M. Ve Demir S.B., Siyasal Kitapevi. Deniz Çalışanları Dayanışma Derneği (2024). 2023 yılı T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na sunulan kurum içi verileri.
  • Deniz İş Kanunu (1967). http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.854.pdf. Erişim Tarihi: 21.03.2024
  • Muslu, A. (2018). Türk gemi adamlarının uluslararası deniz iş gücü piyasalarında istihdamı için özel istihdam bürolarının önemi. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 291-302.
  • Öter, S. (2019). Denizcilik işletmelerinde dönüşümcü liderlik ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişkileri belirlemeye yönelik bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Nas, S. (2006). Gemi̇ operasyonlarının yönetiminde kaptanın bireysel karar verme süreci̇ analizi̇ ve bütünleşik bir model uygulaması. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Punch, K.F. (2016). Sosyal araştırmalara giriş. Çev. Ed. Akyüz, Z. vd., Siyasal Yayınevi. Seafarer Workforce Report. (2021). Edition (2021). International Chamber of Shipping & BIMCO
  • Şahin, Ş., Bir, A.A. ve Suher, H.K., (2009). Odak grup yönetimi: Uygulamacılar açısından bir değerlendirme, Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 11(11), 51-74.
  • T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (2018). Gemi adamları ve kılavuz kaptanlar yönetmeliği. https://www.uab.gov.tr/uploads/legislations/gemi-adamlari-ve-kilavuz-kaptanlar-yonetmeligi/gemi-adamlari-ve-kilavuz-kaptanlar.pdf. Erişim Tarihi: 21.03.2024.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınevi.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çalışma Ekonomisi
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Aziz Muslu 0000-0002-3496-1374

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 14 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Muslu, A. (2024). Denizcilik endüstrisinde gemi insanlarının çalışma ilişkileri: 2020 sonrası güncel ve konvansiyonel sorunlar. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(23. Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri Bölüm Kongresi Özel Sayısı), 1742-1755. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1525003

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD