Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2020, , 636 - 649, 25.11.2020
https://doi.org/10.48146/odusobiad.756021

Öz

With the emergence of television in line with the developments in which radio can be added to audio broadcasts in
the continuation of the radio, the magical environment of the cinema was able to enter the houses. Unlike the movie
theaters, television broadcasts that can be watched in daily life require many personalized designs in terms of
broadcast content, corporate identity and broadcast visuals. Beyond the content of the broadcast, visual aesthetics
is also an important factor and constitutes the main target of the broadcast designs made in an effort to attract the
audience. As a result of the competitive environment that occurs in the current time when visual and audio broadcasting finds an unlimited broadcast environment, there is a need for visual broadcast designs that create appreciation
in the striking aesthetic appearance of television channels. The most important element among the elements used in
the design of the broadcast stream is the text. Short videos are used in television broadcast contents, in the season
openings of television channels, in news bulletins, before or after programs such as magazine or weather. These short
videos consist of a variety of motion graphics and typography. The articles, also called promotional writing (generic),
are also used in the company of various images. Within the scope of the study, the existence, purpose and forms
of typographic dynamic images in the content of the broadcast are emphasized. Moving use of typography, which
enables television broadcasts to be watched and supports visual expression with readability, constitutes the general
scope of this study. typographical arrangements in samples selected from daily production of broadcast television
channels in Turkey and moving structures under study were examined in the descriptive analysis process. Visual
structures of typographic elements in related broadcasts are also mentioned. With this study evaluating the functional and aesthetic approach of the typographic motion images used in the mobile universe of television broadcasting,
the position and status of the typography followed will be better understood

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri. (Çev: A. Tepecik, & M. D. Atılgan.) Literatür Yayıncılık, İstanbul
  • Braha, Y. and Byrne B. (2011). Creative Motion Graphic Titling for Film, Video and the Web, Focal Press: Elsevier.
  • Carter, R., Meggs, P. B., Day, B., Maxa, S., Sanders, M. (2015). Typographic Design: Form And Communication, 6. Ed. John Wiley & Sons, Inc. Kanada
  • Çamdereli, M. (2018). Başlangıcından Günümüze Trt Televizyon Kanalı Haberlerinde Grafik Tasarımın Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Harrington, R., and Robinson, I. (2011). Motion Graphics with Adobe® Creative Suite® 5 Studio Techniques: Peachpit
  • Hillner, M. (2009). Basics-Typography--Virtual-Typography, AVA Publishing SA, Switzerland.
  • Hostetler, Soo C. (2006). Integrating Typography and Motion in Visual Communicaton,
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics, Focal Press: Elsevier.
  • Ramacatti, F. David (1998). Başarılı Reklamın Sırları, Çev.: Rengin Erdoğmuş, Epsilon Yayınevi, İstanbul, 2.Basım.
  • Staples, L. (2000). Typography and the Screen: A Technical Chronology of Digital Typography, 1984-1997. Design Issues, Vol. 16, No. 3 pp. 19-34 The MIT Press: http://www.jstor.org/stable/1511813. E.T.: 04.06.2020

Televizyon Yayıncılığında Tipografik Devinim

Yıl 2020, , 636 - 649, 25.11.2020
https://doi.org/10.48146/odusobiad.756021

Öz

Radyonun devamında sesli yayınlara görüntülerin de eklenebildiği gelişmelerin doğrultusunda televizyonun
ortaya çıkması ile birlikte sinemanın büyülü ortamı evlere girebilmiştir. Sinema salonlarından farklı olarak günlük
yaşamda izlenebilen televizyonların yayın içerikleri, kurumsal kimlik ve yayın görselleri açısından kişiselleştirilmiş
birçok tasarıma ihtiyaç duymaktadır. Yayın içeriğinin ötesinde görsel estetik de önemli bir etken olup, izleyiciyi
çekme çabasında yapılan yayın tasarımlarının temel hedefini oluşturmaktadır. Görsel ve işitsel yayıncılığın sınırsız
yayın ortamı bulduğu güncel zamanda oluşan rekabet ortamı neticesinde, televizyon kanallarının dikkat çeken
estetik görünümde beğeni oluşturan görsel yayın tasarımlarına ihtiyaç olmaktadır. Yayın akışının tasarımında
kullanılan öğeler arasında önemli görülen unsur yazılardır. Televizyon yayın içeriklerinde, televizyon kanallarının
sezon açılışlarında, haber bültenlerinde, magazin veya hava durumu gibi programların öncesinde veya sonrasında
kısa videolar kullanılmaktadır. Bu kısa videolar çeşitli hareketli grafikler ve tipografilerden oluşmaktadır. Tanıtım
yazısı (jenerik) olarak da adlandırılan yazılar, çeşitli görüntüler eşliğinde de kullanılmaktadır. Çalışma kapsamında,
tipografik devinimli görüntülerin yayın içeriğindeki varlık amaç ve biçimleri üzerinde durulmuştur. Televizyon
yayınlarının izlenir olmasını sağlayan ve görsel ifadeyi okunurlukla destekleyen tipografinin hareketli kullanımı bu
çalışmanın genel kapsamını oluşturmaktadır. Çalışma kapsamında Türkiye’de yayın yapan televizyon kanallarının
günlük yapımlarından seçilen örneklerdeki tipografik düzenlemeler ve hareketli yapıları betimsel analiz yönteminde
incelenmiştir. Bazı yabancı kanalların da ilgili yayınlardaki tipografik unsurların görsel yapılarına değinilmiştir. Televizyon yayıncılığının hareketli evreninde kullanılan tipografik devinimli görsellerin, işlevsel ve estetik yaklaşımını
değerlendiren bu çalışma ile izlenen tipografinin konumu ve durumu daha iyi anlaşılacaktır.

Kaynakça

  • Ambrose, G., & Harris, P. (2013). Yaratıcı Tasarımın Temelleri. (Çev: A. Tepecik, & M. D. Atılgan.) Literatür Yayıncılık, İstanbul
  • Braha, Y. and Byrne B. (2011). Creative Motion Graphic Titling for Film, Video and the Web, Focal Press: Elsevier.
  • Carter, R., Meggs, P. B., Day, B., Maxa, S., Sanders, M. (2015). Typographic Design: Form And Communication, 6. Ed. John Wiley & Sons, Inc. Kanada
  • Çamdereli, M. (2018). Başlangıcından Günümüze Trt Televizyon Kanalı Haberlerinde Grafik Tasarımın Özellikleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Harrington, R., and Robinson, I. (2011). Motion Graphics with Adobe® Creative Suite® 5 Studio Techniques: Peachpit
  • Hillner, M. (2009). Basics-Typography--Virtual-Typography, AVA Publishing SA, Switzerland.
  • Hostetler, Soo C. (2006). Integrating Typography and Motion in Visual Communicaton,
  • Krasner, J. (2008). Motion Graphic Design: Applied History and Aesthetics, Focal Press: Elsevier.
  • Ramacatti, F. David (1998). Başarılı Reklamın Sırları, Çev.: Rengin Erdoğmuş, Epsilon Yayınevi, İstanbul, 2.Basım.
  • Staples, L. (2000). Typography and the Screen: A Technical Chronology of Digital Typography, 1984-1997. Design Issues, Vol. 16, No. 3 pp. 19-34 The MIT Press: http://www.jstor.org/stable/1511813. E.T.: 04.06.2020
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Serkan Vural 0000-0003-2372-504X

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 21 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Vural, S. (2020). Televizyon Yayıncılığında Tipografik Devinim. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 636-649. https://doi.org/10.48146/odusobiad.756021

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD