Özet
Sürekli gelişen ve değişen bilgiye
ulaşmanın, sahip olunan bilgiyi sürekli güncellemenin en temel yollarından
birisi okumaktır. Sahip olunan bir bilgiyle diğerleri arasında bağlantılar
kurma eylemi olan okuma; neyi, niçin, ne kadar ve nasıl okuyacağını bilmeyi
gerektirir. Üstbilişsel okuma stratejileri, öğrencinin okuma sürecini nasıl
planlayacağı, nasıl izleyip düzenleyeceğine, nasıl değerlendireceğine ve bütün
bunları nasıl sistemli şekilde kullanacağına ilişkin taktikleri içermektedir.
Okuma ve okuduklarını anlama sürecinde, bireyin üstbilişsel okuma
stratejilerini bilmesi ve bu stratejilere ilişkin uygulama basamaklarını yerine
getirmesi bu süreci etkin kılmaktadır. Öğretmenlerin, üstbilişsel okuma
stratejilerini bilen ve karşılaştığı problemlerde bu stratejileri kullanarak
çözüm yolu arayan bireyleri yetiştirmesi beklenmektedir. Üstbilişsel okuma
stratejilerini öğrencilere öğretme ve bu stratejileri kullandırma konusunda en
yetkin kişiler öğretmenlerdir. Tarama modeli yaklaşımı kullanılarak yürütülen
bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin derslerinde öğrencilere
üstbilişsel okuma stratejilerini kullandırma düzeylerini belirlemektir. Bu amaçla, Özen ve
Durkan (2016) tarafından geliştirilen “Üstbilişsel Okuma Stratejileri
Kullandırma Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Ordu ilinde görev yapan 132 sınıf öğretmeni ile yürütülmüştür. Anket
verilerinden katılımcı öğretmenlerin üstbilşsel okuma stratejilerini kullandırma
düzeyleri, cinsiyet, yaş, mesleki deneyim, eğitim durumu, okutulan sınıf
mevcudu, okutulan sınıf değişkenlerine göre SPSS 20 istatistik programı
yardımıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizinde frekans, yüzde,
ortalama, bağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü varyans analizi ANOVA kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; sınıf
öğretmenlerinin Türkçe derslerinde üstbilişsel okuma stratejilerini
öğrencilerine kullandırma düzeylerinin orta düzeyde olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: Sınıf Öğretmeni, Okuma Stratejileri, Üstbilişsel
Okuma Stratejileri
Abstract
One of the most basic ways of achieving
constantly developing and changing knowledge, to keep the information you have
is to constantly update is to read. Reading which is the act of establishing
connections between the possessed knowledge and the others; it requires knowing
what, why, how and how to read it. Metacognitive reading strategies include
tactics about how the student will plan, monitor and evaluate the reading
process, and how to use them systematically. In the process of understanding
what you read and read, it is effective for the individual to know
metacognitive reading strategies and fulfill the steps of implementation for
these strategies. Teachers are expected to raise individuals who are familiar
with metacognitive reading strategies and who are seeking solutions using these
strategies in problems they encounter. Teaching of metacognitive reading
strategies to students and the most
competent people in the use of these strategies by students. The main purpose
of this research, conducted using the screening model approach, is to determine
the level of primary school teachers' use of metacognitive reading strategies
in their lessons. The number of studies in which primary school teachers have
used metacognitive reading strategies for their students and examines teaching
practices in terms of various variables is very small. It is aimed that this
research will serve to fill such a void. For this purpose, "Scale of
Metacognitive Reading Strategies" developed by Özen and Durkan (2016) was
used. The research was carried out with the 132 primary school teachers working
in Ordu province in the academic year of 2017-2018. From the questionnaire
data, the level of using participative teachers' strategies of reading
metacognitive reading was analyzed by SPSS 20 statistical program according to
gender, age, professional experience, educational status, number of students in
the class variables and descriptive statistical results were tabled and
interpreted. Frequency, percentage, mean, independent sample t-test, and
one-way analysis of variance ANOVA were used in the analysis of the data. When
the findings obtained in the research are evaluated; it has been reached that
the level of using the metacognitive reading strategies of the primary school
teachers in the Turkish lessons to their students is moderate.
Key words: Primary School Teacher, Reading
Strategies, Metacognitive Reading Strategies
[1] 17.
Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Sempozyumun’da (11-14 Nisan 2018 - Ankara)
sözlü bildiri olarak sunulmuştur.
17th Primary Teacher Education
Symposium (11-14 April 2018 - Ankara) presentation as notification.
Sınıf Öğretmeni Okuma Stratejileri Üstbilişsel Okuma Stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 17 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD