The aim of this research is to examine the effects of the half term on
the speed of reading aloud of elementary school students. The research is
survey design which one of the quantitative research methods. The sample of the
research is the students in a state primary school in Sorgun district of Yozgat.
A total of 228 primary school students collected data. As a data collection
tool, a text from Turkish textbook was used. The data were first collected at
the end of the first semester and then in the first week of the second
semester. As a result of the research, the reading speed of the first grade
primary school students is 74 words before the semester, and the reading speed
after the semester is 85 words. The reading speed of the third grade students
in the primary school is 89 words before the semester, and the reading speed after
the semester is 93 words. The reading speed of the fourth grade students in the
primary school before the semester is 86 words and the reading speed after the
semester is 99 words. The reading speed of the primary school students before
the semester is 82 words and the reading speed after the semester is 91 words.
There is a significant difference between the reading speeds of the first and
second grade students before and after the semester t(92)=10,37, p <0,01.
There is no significant difference between the reading speeds of primary school
third graders before and after the semester break t(62)=1,57, p> 0,05. There
is a significant difference between the reading speeds of the fourth grade
students of the primary school before and after the semester t(71)=7.78, p<0.01.
There is a significant difference between the reading speeds of primary school
students before and after the semester t(227)=9,64, p <0,01.
Bu
araştırmanın amacı, yarıyıl tatilinin ilkokul öğrencilerinin sesli okuma hızına
etkisinin incelenmesidir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama
türündedir. Araştırma örneklemini Yozgat ili Sorgun ilçe merkezindeki bir
devlet ilkokulundaki öğrenciler oluşturmaktadır. Toplamda 228 ilkokul
öğrencisinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Türkçe ders
kitabından bir metin kullanılmıştır. Veriler ilk olarak ilk yarıyıl sonunda,
sonrasında ise ikinci yarıyılın ilk haftasında toplanmıştır. Araştırma
sonucunda, ilkokul ikinci sınıf öğrencilerinin yarıyıl öncesi sesli okuma hızı
74 kelime, yarıyıl sonrası sesli okuma hızı 85 kelimedir. İlkokul üçüncü sınıf
öğrencilerinin yarıyıl öncesi sesli okuma hızı 89 kelime, yarıyıl sonrası sesli
okuma hızı 93 kelimedir. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yarıyıl öncesi
sesli okuma hızı 86 kelime yarıyıl sonrası sesli okuma hızı 99 kelimedir.
İlkokul öğrencilerinin yarıyıl öncesi sesli okuma hızı 82 kelime yarıyıl
sonrası sesli okuma hızı 91 kelimedir. İlkokul ikinci sınıf öğrencilerinin,
yarıyıl tatili öncesi ve sonrasındaki sesli okuma hızları arasında manidar
farklılık vardır t(92)=10,37, p<0,01. İlkokul üçüncü sınıf öğrencilerinin,
yarıyıl tatili öncesi ve sonrasındaki sesli okuma hızları arasında manidar
farklılık yoktur t(62)=1,57, p>0,05. İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin,
yarıyıl tatili öncesi ve sonrasındaki sesli okuma hızları arasında manidar
farklılık vardır t(71)=7,78, p<0,01. İlkokul öğrencilerinin, yarıyıl tatili
öncesi ve sonrasındaki sesli okuma hızları arasında manidar farklılık vardır
t(227)=9,64, p<0,01.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makale |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD