This research aims to measure the destination image perceptions of the domestic tourists who visited Edirne, which
is one of Turkey’s important culture and history destinations. The research also aims to determine the elements that
made up the image levels of these tourists. In this context, questionnaires prepared for domestic tourists visiting
Edirne to follow 658. Kırkpınar Oil Wrestling organized on 1-7 July 2019 were delivered to them by face-to-face
communication. 18 of the returned questionnaires were excluded from the evaluation due to multiple coding of
the same answer field and 12 of them were excluded from the evaluation since more than 50% of the answer codes
were left blank. As a result of the analyzes (SPSS) conducted with 270 questionnaire forms; it was determined that
domestic tourists were generally satisfied with the destination (84%), they wanted to revisit the destination (80%)
and that their destination image perceptions (83%) and destination desire levels (85%) were very high. On the other
hand, a small number of domestic tourists stated that they were generally not satisfied with the destination (16%)
and did not want to revisit the destination (20%).
Tourism, Destination Image, , Domestic Tourist, Tourist Perception,
Çalışmada Türkiye’nin önemli kültür ve tarih destinasyonlarından Edirne ilini ziyaret eden yerli turistlerin
destinasyon imajı algılarının ölçülmesi ve sahip oldukları imaj düzeylerini oluşturan unsurların belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda 1-7 Temmuz 2019 tarihlerinde düzenlenen 658. Kırkpınar Yağlı Güreşleri’ni yerinde takip
etmek üzere Edirne’yi ziyaret eden yerli turistlere uygulanmak üzere hazırlanmış anket formları toplam 300 yerli
turiste yüz yüze iletişim kurularak ulaştırılmıştır. Geri dönüş sağlanan anketlerden 18 tanesi aynı cevap alanının
birden fazla kodlanmasından ve 12 tanesi de cevap kodlarının %50’den fazlasının boş bırakılmasından dolayı değerlendirme dışında bırakılmıştır. 270 anket formu ile yapılan analizler (SPSS) sonucunda; yerli turistlerin genel olarak
destinasyondan memnun ayrıldıkları (%84), tekrar destinasyonu ziyaret etmek istedikleri (%80), destinasyon
imaj algılarının (%83) ve genel olarak destinasyon arzu seviyelerinin (%85) çok yüksek düzeyinde gerçekleştiği
belirlenmiştir. Diğer taraftan yerli turistlerin az bir kısmı destinasyondan genel olarak memnun ayrılmadıklarını
(%16) ve destinasyonu tekrar ziyaret etmek istemediklerini (%20) ifade etmişlerdir.
Destinasyon İmajı Yerli Turist ve Ziyaretçi Turist Algısı Tekrar Ziyaret Niyeti Edirne
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 31 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD