Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster

Monotyped Body and Syborg Art

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 881 - 893, 25.11.2020
https://doi.org/10.48146/odusobiad.801079

Öz

Changing world conjuncture after 1st World War and Insdustrial Revolution has changed the form of perception
and interpretation of body in artworks. Monotypisation, occurred with modernism, became the way of removing
culturel differences and maintainig social order by making similar the individuals to each other. From modern art
to today, monotypized body notion contains different relations like body without organ, machine aesthetic, power
and subject-object. Monotypized body images has occurred depending on machine aesthetic in European painting,
appeared in contamporary art with improved technology and material opportunities. In the article, the narration
opportunities of monopolisation in art practices like painting, sculpture, photograph, installation and performance
was examined by qualitative research method through literature search from 20th century. The evolution process
of unsexualized body images bound to monotyped in art to cyborg art and multi-layered representaion of body was
dealt with via new point of view. This article contains the passing period of monotypized body images to syborg body
forms which are semi-human and semi-syborg and reflections to different artworks. It aims to develop a new point of
view upon monotypized body image and syborg art.

Kaynakça

  • Baudrillard, J.(2004). Tüketim Toplumu. Ferda Keskin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik. İsmail Türkmen (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Best, S. ve Kellner, D. (2011). Postmodern Teori. Mehmet Küçük (Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Corbin, A. (2005). Bedenin Tarihi-3. Saadet Özen (Çev.). İstanbul: YKY Yayınları.
  • Çabuklu, Y. (2004). Toplumsalın Sınırında Beden. İstanbul: Kanat Kitap Yayınları
  • Foucault, M. (2015). Biyopolitikanın Doğuşu. Alican Tayla (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Farrely, E. (2013). Mutluluğun Sakıncaları, çev. Erdem Gökyaran, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. Osman Akınhay (Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Latouche, S. (1991). Dünyanın Batılılaşması: Gezegenimizin Bir Örnekleşmesinin Anlamı, Önemi ve Sınırları. Temel Keşoğlu (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Le Breton, D. (2016). Bedene Veda. Aziz Ufuk Kılıç (Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Le Bon, G. (1997). Kitleler Psikolojisi. Yunus Ender (Çev.). Istanbul: Hayat Yayınları.
  • Murat, L. (2012). Cinsiyet Yasası: Üçüncü Cinsin Kültür Tarihi. İsmet Birkan (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi
  • Reyhanlı, U. (2019). Sanatta Bedensel ve Zihinsel Sınırlar: Uzuv-Uzantı Olarak Sanat Pratikleri. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu). Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Rose, N. (2007). The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power and Subjectivity in the Twenty First Century. Princeton: Princeton University Press.
  • Springer, C. (1998). Elektronik Eros. Hakan Güneş (Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Şangüder Karakuyu, M. (2016). Cyborg Formations in Art. International Journal of Social Relevance&Concern. doi: 10.1080/08164649.1
  • Turner, Brian, S. (2011). Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Ümit Tatlıcan (Çev.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Weber, Max. (2013). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Gökhan Rızaoğlu (Çev.). İstanbul: Roman Yayınları
  • Zizek, Slavoj. (2018). Cinsel Olan Politik Midir? Bahadır Turan (Çev.). İstanbul: Encore Yayınları.

Tektipleşen Beden ve Siborg Sanat

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 881 - 893, 25.11.2020
https://doi.org/10.48146/odusobiad.801079

Öz

I. Dünya Savaşı ve sanayi devrimi sonrası değişen dünya konjonktürü, bedenin sanat yapıtlarında algılanma ve
yorumlama biçimlerini değiştirmiştir. Modernizm ile ortaya çıkan tektipleşme: bireyleri birbirine benzeterek,
kültürel farklılıkları ortadan kaldırmanın ve toplumsal düzeni sağlamanın bir yöntemi olmuştur. Modern sanattan
günümüze, tektipleşen beden kavramı: organsız beden, makine estetiği, iktidar, özne-nesne gibi farklı ilişkileri içermektedir. Tektipleşen beden imgeleri Avrupa Resim sanatında makine estetiğine bağlı olarak ortaya çıkmış, gelişen
teknoloji ve malzeme olanaklarıyla çağdaş sanatta da yerini almıştır. Makalede 20. yüzyıldan itibaren tektipleşme
kavramının: resim, heykel, fotoğraf, enstalasyon, performans gibi sanat pratiklerindeki anlatım olanakları, nitel
araştırma yöntemi ile literatür taraması yapılarak incelenmiştir. Sanatta tektipleşmeye bağlı olarak cinsiyetsizleşen
beden imgelerinin siborg sanata evrilme süreci ve bedenin çok katmanlı temsilleri incelenerek değerlendirilmiştir.
Bu makale, sanatta tektipleşen beden imgelerinin, yarı insan yarı makine olan siborg beden formlarına geçiş sürecini
ve farklı sanat çalışmalarına yansımalarını içermektedir. Tektipleşen beden imgesi ve siborg sanatı üzerinden yeni
bir bakış açısı geliştirmeyi amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Baudrillard, J.(2004). Tüketim Toplumu. Ferda Keskin (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik. İsmail Türkmen (Çev.). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Best, S. ve Kellner, D. (2011). Postmodern Teori. Mehmet Küçük (Çev.). İstanbul:Ayrıntı Yayınları
  • Corbin, A. (2005). Bedenin Tarihi-3. Saadet Özen (Çev.). İstanbul: YKY Yayınları.
  • Çabuklu, Y. (2004). Toplumsalın Sınırında Beden. İstanbul: Kanat Kitap Yayınları
  • Foucault, M. (2015). Biyopolitikanın Doğuşu. Alican Tayla (Çev.). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Farrely, E. (2013). Mutluluğun Sakıncaları, çev. Erdem Gökyaran, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Haraway, D. (2006). Siborg Manifestosu. Osman Akınhay (Çev.). İstanbul: Agora Kitaplığı.
  • Latouche, S. (1991). Dünyanın Batılılaşması: Gezegenimizin Bir Örnekleşmesinin Anlamı, Önemi ve Sınırları. Temel Keşoğlu (Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Le Breton, D. (2016). Bedene Veda. Aziz Ufuk Kılıç (Çev.). İstanbul: Sel Yayınları.
  • Le Bon, G. (1997). Kitleler Psikolojisi. Yunus Ender (Çev.). Istanbul: Hayat Yayınları.
  • Murat, L. (2012). Cinsiyet Yasası: Üçüncü Cinsin Kültür Tarihi. İsmet Birkan (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi
  • Reyhanlı, U. (2019). Sanatta Bedensel ve Zihinsel Sınırlar: Uzuv-Uzantı Olarak Sanat Pratikleri. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Sanat Çalışması Raporu). Hacettepe Üniversitesi/ Güzel Sanatlar Enstitüsü, Ankara.
  • Rose, N. (2007). The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power and Subjectivity in the Twenty First Century. Princeton: Princeton University Press.
  • Springer, C. (1998). Elektronik Eros. Hakan Güneş (Çev.). İstanbul: Sarmal Yayınevi.
  • Şangüder Karakuyu, M. (2016). Cyborg Formations in Art. International Journal of Social Relevance&Concern. doi: 10.1080/08164649.1
  • Turner, Brian, S. (2011). Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Ümit Tatlıcan (Çev.). Bursa: Sentez Yayıncılık.
  • Weber, Max. (2013). Protestan Ahlakı ve Kapitalizmin Ruhu. Gökhan Rızaoğlu (Çev.). İstanbul: Roman Yayınları
  • Zizek, Slavoj. (2018). Cinsel Olan Politik Midir? Bahadır Turan (Çev.). İstanbul: Encore Yayınları.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALE
Yazarlar

Azize Reva Boynukalın 0000-0002-6978-3854

Neva Doğan 0000-0002-2602-8592

Yayımlanma Tarihi 25 Kasım 2020
Gönderilme Tarihi 28 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Boynukalın, A. R., & Doğan, N. (2020). Tektipleşen Beden ve Siborg Sanat. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 881-893. https://doi.org/10.48146/odusobiad.801079

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD