Immanuel Kant builds his reason of education on the basis of the realization of the "adulthood" of human and the
"Enlightenment" state of humanity. In his aspect, human being is the only being that needs to be educated because
he comes to the world as primitive and wild. In this respect, to Kant, education has a significant function in the perfection of human nature. Some basic educational practices that are consisted of discipline, acculturation, civilization
and moralization are required for the free and autonomous individual to grow up, which is one of the indicators of
human adulthood. Kant states that a person who has an innate tendency towards goodness should be disciplined
before he/she gets used to bad habits related to arbitrary freedom. For this reason, discipline, which is critical for
a moral education based on Maxim, is one of the essential processes for the realization of the aim of the free and
autonomous human ideal. Because, while the lack of knowledge can be compensated in any period of human life, it is
difficult or impossible to correct some negative habits that are caused by lack of discipline and become a character.
In the study, the place and importance of the concept of discipline, which is accepted as a pre-stage of acculturation,
civilization and moralization, in Kant's reason of education will be tried to be revealed. Through this study, -even
partially-, there will also be contributions to the search for the answer to how the human being ascension to a moral
being will be and where it will start
Immanuel Kant, eğitim anlayışını insanın “erginlik” ve insanlığın “Aydınlanma” halinin gerçekleşmesi esası üzerine
kurar. Ona göre, insan, dünyaya ilkel ve yabanıl olarak gelmesi sebebiyle eğitilmesi gereken tek varlıktır. Bu yönüyle
Kant için eğitim, insan doğasının mükemmelleşmesinde önemli bir işleve sahiptir. İnsanın erginlik halinin göstergelerinden olan özgür ve özerk bireyin yetişebilmesi için disiplin, kültürleşme, sivilleşme ve ahlakileşmeden oluşan
bazı temel eğitim uygulamalarına ihtiyaç vardır. Kant, doğuştan iyiliğe yönelme eğilimi olan insanın keyfi özgürlük
eğilimine bağlı kötü alışkanlıklara alışmadan disipline edilmesi gerektiğini belirtir. Bu sebeple Maksimlere dayanan
ahlaki bir eğitim için kritik öneme sahip olan disiplin, özgür ve özerk insan ideali amacının gerçekleşmesi açısından
vazgeçilmez süreçlerden biridir. Zira bilgi eksikliği insan hayatının herhangi bir döneminde bir şekilde telafi edilebilirken, disiplinsizlikten kaynaklanan ve karakter haline gelen birtakım olumsuz alışkanlıkların düzeltilmesi zor ya da
imkânsızdır. Bu sebeple Kant, bilgisiz insanı sadece cahil, disipline olmamış insanı ise yabani olarak nitelemektedir.
Çalışmada kültürleşme, sivilleşme ve ahlakileşmenin bir ön aşaması kabul edilen disiplin kavramının Kant’ın eğitim
anlayışındaki yeri ve önemi ortaya konmaya çalışılacaktır. Bununla -kısmen de olsa- insanın ahlaki bir varlığa
yükselmesinin nasıl olacağına ve nereden başlanacağına yönelik cevap arayışına da katkıda bulunulmuş olunacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Kasım 2020 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD