19. yüzyıl, sanat algısının ve tanımının yeniden değerlendirilip, evrildiği bir dönemdir. Sosyal ve ekonomik değişimler, gelişen teknoloji, birey ve toplumun özgürlük tanımlarını yeniden anlamlandırmaları bu çerçevede atılan adımlar, o zamana dek kabul görmüş sanat tanımı, estetik değerler, sanat toplulukları ve faaliyetleri üzerinde yapıcı, bir o kadar da yıkıcı etkilere sebep olmuştur. Viyana’da bulunan Künstlerhaus Birliği’nden kopmalar da söz konusu etkinin bir sonucudur. Birliğin bünyesindeki sanatçılardan bazıları; Alfred Roller, Kolomon Moser, Josef Maria Olbrich ve topluluğun önderi pozisyonundaki Gustav Klimt yenilik ve özgürlük arayışı mottosuyla Künstlerhaus’tan ayrılıp, ayrılık anlamına gelen Secession akımıyla yeni bir çatı altında toplanmışlardır.
Tam bağımsız bir sanat ortamını, evrensel değerlerde disiplinler arası iş birliğini savunan; sanat eserinin sergilenebilmesi için onay ve kabul kriterlerini reddeden bir grup sanatçının oluşturduğu birlik Viyana merkezli olarak faaliyetlerine başlamıştır. Bu düşüncelerle oluşan birliğin kendini ifade edip, temsil edilebileceği bir yayın organına ihtiyaçları vardı ki, Ver Sacrum dergisi bu amaçla 1898 yılında basılmaya başladı ve 1903 yılına dek bu akımın tanıtımını ve sözcülüğünü yaptı.
Sanat tarihi kronolojisinde birçok sanat hareketinin, yayın organları aracılığıyla kitlelere ulaşma gayreti içerisinde olduğu bilinmektedir. Bu çalışmada ise, Secession akımı ve bu akımı temsil eden Ver Sacrum dergisinin dönem içerisindeki etkileşimi nitel bir dille anlatılmış. Yayınlanan sayılar betimleyici bir anlayışla irdelenerek ilgili döneme ışık tutulmaya çalışılmış ve “akım-yayın” anlamında iyi bir işbirliği yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.
The 19th century is a period in which the perception and definition of art is re-evaluated and evolved. Social and economic changes, their re-meaning of the definitions of experience and freedom, in this environment, have caused constructive and as much destructive effects on the accepted definition of art, aesthetic values, art communities and the creator until then. Künstlerhaus ruptures in Vienna are also a result of this effect. It may be from the confidentiality of the Union; Alfred Roller, Kolomon Moser, Josef Maria Olbrich and the leading position of the road, Gustav Klimt, left the Künstlerhaus with the motto of seeking innovation and freedom and gathered under a new roof with the movement of "Secession", that is, "Separation".
The association, which formed a group that advocates a fully independent art environment, interdisciplinary cooperation in universal values, and rejected the approval and acceptance criteria for the exhibition of art, started its activities in Vienna. With these thoughts, there was a need for a media organ in which the union could express itself and be represented, and the magazine "Ver Sacrum" was started to be published in 1898 in this case, and in 1903 the decap was responsible for this movement.
It is known that many art movements were in an effort to reach the masses through their publications, in the chronology of art history. In this study, the secession movement and the interaction of Ver Sacrum magazine, which represent this movement, were described in a qualitative language during that period. The published issues were scrutinizedwith a descriptive approach and tried to shed light on the relevant period and it was conclued that they had good cooperation in the sense of “movement-publication”.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALE |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD