Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Transition From Original Printing Pictures To 3D Printing Technology

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 2351 - 2364, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1076832

Öz

The original print painting has survived to the present day by changing with the progress of societies and time in the historical process. With the development of technology, the art of original printing is used only for individual or educational purposes in schools. Today, 3D printing production techniques create a new field in both design and production areas. Thanks to the convenience it offers, an alternative art creation tool emerges for designers. Using 3D printing with different disciplines, it creates diversity in the name of design and art. Thanks to the renewed technological developments, 3D printing contributes to its development by taking a new area of influence every day. In the study, historical and general information about the art of printmaking is given. It covers the transition processes to 3D printing technology, comparing traditional and 3D printing techniques and explaining. In addition, the transition processes and applications to 3D printing systems were examined. In the study, document analysis, which is one of the qualitative research methods, was used. By making a literature review, the studies on the subject were discussed and interpreted. This method covers the comparison of the current usage possibilities of original print painting and 3D printing technology.

Kaynakça

  • Aslıer, M. (1985). Son yüzyılda Türkiye’de özgün baskı resim sanatı. Türkiye’de sanatın bugünü ve yarını. 1.Uluslararası Sanat Sempozyumu. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi:1. 31-38.
  • Akdenizli, F., Doğan, E., ve Duygu. Y.Ü. (2020). Geleneksel baskı tekniklerinin günümüz grafik tasarımındaki yeri. Aydın Sanat Yıl 6 Sayı 12- (139-149)
  • Balcıoğlu, Y.S. (2014). 3 boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Can, Ş. (2008). Gravür (çukur baskı) teknikleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çatalkaya, G. (2016). Geleneksel yazmacılık teknikleri ile özgün baskı tasarımları (ağaç baskı). Gazi Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (melezleşme). Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4), 127-135.
  • Gürler, Z., Doyran, E.Y. ve Yılmaz, B. (2019). Özgün baskı resim sanatı üzerine bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, (4) 6, 408-429
  • Gökçearslan, A., (2017). Üç boyutlu yazıcının grafik tasarım alanına yansımaları, FineArts (NWSAFA), 12(2):135-148.
  • Işıktaş, İ. D. (2018). Tasarımda ve üretimde üç boyutlu baskı teknolojisinin seramik alanında kullanım olanakları. Ulakbilge, 6 (28), s.1193-1206.
  • İçmeli, M. (1985). Çağdaş açıdan Türk grafik sanatları. Türkiye’de sanatın bugünü ve yarını. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu. Ankara:1, 61-67.
  • Kerlow, I. (2010). Digital physicality: printmaking. CAT 2010 London Conference, 3rd February.
  • Keskin, İ. (2017). Cumhuriyet dönemi özgün baskıresmi içinde litografi (taşbaskı) sanatının gelişimi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (2), 123-145. DOI: 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394022
  • Kıran, H. (2017). Çağdaş baskı resim sanatına bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10.
  • Poyraz, B. ve Dolunay, A., (2014). Heykel sanatında ön modelleme aşaması ve üç boyutlu yazıcı uygulamaları. Ulak bilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), s:69-80.
  • Tarlakazan, E. (2016). Türkiye ’de özgün baskı resim ve bir müze “ımoga”. 5. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tansuğ, S. (2005). Çağdaş Türk sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Tunçel, O. (2019). Dijital çağda baskı teknolojileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 361-377
  • Uçar, T. (2017). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Yılmaz, F., Arar, M. E., & Koç, E. (2013). 3D baskı ile hızlı prototip ve son ürün üretimi. Dünya Gazetesi.
  • URL 1: http://www.inkjetmagazine.com/endustriyel-baskinin-dijital-donusumu/ Erişim Tarihi: 26.12.2021
  • URL 2: https://www.amazon.com/Such-Full-Sea-Signed-Limited/dp/1594633258 Erişim Tarihi: 26.12.2021
  • URL 3: https://www.behance.net/gallery/19451459/Dutch-Masters-of-Dance-3D-print Erişim Tarihi: 04.01.2022

Özgün Baskı Resim Tekniğinden 3D Baskı Teknolojisine Geçiş

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 3, 2351 - 2364, 30.11.2022
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1076832

Öz

Özgün baskı resim, tarihsel süreç içerisinde toplumların ve zamanın ilerleyişiyle değişkenlik göstererek günümüze kadar ulaşmıştır. Teknolojinin gelişmesiyle artık özgün baskı sanatı sadece bireysel ya da okullarda eğitim amaçlı kullanılmaktadır. 3 boyutlu baskı üretim teknikleri günümüzde hem tasarım hem de üretim alanlarında yeni bir alan oluşturmaktadır. Sunduğu kolaylıklar sayesinde tasarımcılar için alternatif bir sanat yaratma aracı ortaya çıkmaktadır. 3 boyutlu baskı farklı disiplinlerle kullanılarak tasarım ve sanat adına çeşitlilik oluşturmaktadır. Yenilenen teknolojik gelişmeler sayesinde 3 boyutlu baskı her geçen gün yeni bir alanı etki alanına alarak gelişimine katkı sağlamaktadır. Çalışmada özgün baskı resim sanatına ilişkin tarihsel ve genel bilgilere yer verilmiştir. 3 boyutlu baskı teknolojisine geçiş süreçleri, geleneksel ve 3 boyutlu baskı tekniğini karşılaştırarak açıklamayı kapsamaktadır. Ayrıca 3 boyutlu baskı sistemlerine geçiş süreçleri ve uygulamaları incelenmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan doküman analizinden yararlanılmıştır. Literatür taraması yapılarak konuyla ilgili yapılmış çalışmalar ele alınarak yorumlanmıştır. Bu yöntem özgün baskı resim ve 3D baskı teknolojisinin güncel kullanım olanakları karşılaştırılmasını kapsamaktadır.

Kaynakça

  • Aslıer, M. (1985). Son yüzyılda Türkiye’de özgün baskı resim sanatı. Türkiye’de sanatın bugünü ve yarını. 1.Uluslararası Sanat Sempozyumu. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi:1. 31-38.
  • Akdenizli, F., Doğan, E., ve Duygu. Y.Ü. (2020). Geleneksel baskı tekniklerinin günümüz grafik tasarımındaki yeri. Aydın Sanat Yıl 6 Sayı 12- (139-149)
  • Balcıoğlu, Y.S. (2014). 3 boyutlu yazıcı ve sinemada kullanımı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Yaşar Üniversitesi, İzmir.
  • Becer, E. (2015). İletişim ve grafik tasarım. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Can, Ş. (2008). Gravür (çukur baskı) teknikleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Çatalkaya, G. (2016). Geleneksel yazmacılık teknikleri ile özgün baskı tasarımları (ağaç baskı). Gazi Üniversitesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Fırıncı, M. (2013). Dijital çağda geleneksel baskı resim ve teknikler arası geçiş (melezleşme). Sanat ve Tasarım Dergisi, 4 (4), 127-135.
  • Gürler, Z., Doyran, E.Y. ve Yılmaz, B. (2019). Özgün baskı resim sanatı üzerine bir araştırma. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını. Tykhe Sanat ve Tasarım Dergisi, (4) 6, 408-429
  • Gökçearslan, A., (2017). Üç boyutlu yazıcının grafik tasarım alanına yansımaları, FineArts (NWSAFA), 12(2):135-148.
  • Işıktaş, İ. D. (2018). Tasarımda ve üretimde üç boyutlu baskı teknolojisinin seramik alanında kullanım olanakları. Ulakbilge, 6 (28), s.1193-1206.
  • İçmeli, M. (1985). Çağdaş açıdan Türk grafik sanatları. Türkiye’de sanatın bugünü ve yarını. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi 1. Uluslararası Sanat Sempozyumu. Ankara:1, 61-67.
  • Kerlow, I. (2010). Digital physicality: printmaking. CAT 2010 London Conference, 3rd February.
  • Keskin, İ. (2017). Cumhuriyet dönemi özgün baskıresmi içinde litografi (taşbaskı) sanatının gelişimi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (2), 123-145. DOI: 10.20488/www-std-anadolu-edu-tr.394022
  • Kıran, H. (2017). Çağdaş baskı resim sanatına bir bakış. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 10.
  • Poyraz, B. ve Dolunay, A., (2014). Heykel sanatında ön modelleme aşaması ve üç boyutlu yazıcı uygulamaları. Ulak bilge Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), s:69-80.
  • Tarlakazan, E. (2016). Türkiye ’de özgün baskı resim ve bir müze “ımoga”. 5. Uluslararası Matbaa Teknolojileri Sempozyumu. İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Tansuğ, S. (2005). Çağdaş Türk sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Tunçel, O. (2019). Dijital çağda baskı teknolojileri. Sanat ve Tasarım Dergisi, (23), 361-377
  • Uçar, T. (2017). Görsel iletişim ve grafik tasarım. İstanbul: İnkılap Kitabevi Yayın Sanayi ve Ticaret A.Ş.
  • Yılmaz, F., Arar, M. E., & Koç, E. (2013). 3D baskı ile hızlı prototip ve son ürün üretimi. Dünya Gazetesi.
  • URL 1: http://www.inkjetmagazine.com/endustriyel-baskinin-dijital-donusumu/ Erişim Tarihi: 26.12.2021
  • URL 2: https://www.amazon.com/Such-Full-Sea-Signed-Limited/dp/1594633258 Erişim Tarihi: 26.12.2021
  • URL 3: https://www.behance.net/gallery/19451459/Dutch-Masters-of-Dance-3D-print Erişim Tarihi: 04.01.2022
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Merve Tıngır 0000-0001-6215-0408

Elif Tarlakazan 0000-0001-5381-9755

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 23 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Tıngır, M., & Tarlakazan, E. (2022). Özgün Baskı Resim Tekniğinden 3D Baskı Teknolojisine Geçiş. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 12(3), 2351-2364. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1076832

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD