Glass has functioned as an important raw material since the day it was discovered. Glass, which was a commodity used mostly by the wealthy class to show off at the beginning, has become appealing to all segments of the society with the development of different manufacture techniques and the acceleration of manufacture. Glass containers, especially in different container forms such as bowls, glasses and bottles, have become an important part of social life and have been used extensively. There are also many glass vessels in the inventory of Aydın Museum. Despite the fact that the vessels discussed in this study were brought to the museum through purchase, donation or confiscation, they were mostly found intact, suggesting that the vessels are grave finds. A general evaluation of the vessels in question has not been made before and has not been brought to the literature. Evaluation of vessels is very important in terms of determining both the period in which they were used and in which geographies similar samples spread. In addition, it also allows us to obtain data in a general framework about the manufacture place or manufacture tradition of the vessels in the museum inventory. When examined in this context, it was understood that 40 glass artifacts in different forms such as amphoriskos, alabastron, oinochoe, bowl, bottle, glass and miniature bottle in Aydın Museum were produced in similar forms in accordance with the typology discussed in previous studies on the region. In addition to these, it can be thought that the region interacts with the Eastern Mediterranean cultures as in other regions of Anatolia or that the Eastern Mediterranean culture follows an expansionist policy. Therefore, even if no definite information can be given about the manufacture site of the vessels, the findings regarding glass furnaces or glass manufacture previously unearthed in the region suggest that the vessels may have been produced within the region and possibly in cities such as Tralleis, Alabanda, Nysa, Magnesia, etc.
Cam, keşfedildiği günden beri işlevsel olarak önemli bir hammadde konumundadır. Keşif sürecinde zengin sınıfının gösteriş için kullandığı bir meta olan cam, farklı yapım tekniklerinin gelişmesi ve seri üretimle birlikte her kesime hitap etmeye başlamıştır. Genellikle kâse, bardak ve şişe gibi vb. çeşitli formlarda bulunan cam eserler, yoğun olarak kullanılmış ve gündelik yaşamda önemli bir yer edinmiştir. Aydın Müzesi’nde pek çok cam eser yer almaktadır. Bu çalışmada ele alınan eserlerin satın alma, hibe ya da müsadere yoluyla müzeye kazandırılmasına karşın, genellikle sağlam olması, mezar buluntusu olduklarını düşündürmektedir. Bu eserler daha önce incelenmemiş ve literatüre kazandırılmamıştır. Dolayısıyla eserlerin hem kullanıldıkları dönemin hem de nasıl bir yayılım gösterdiğinin belirlenebilmesi oldukça önem arz etmektedir. Bununla birlikte, eserlerin incelenmesi üretim yeri veya üretim geleneğine dair de veri elde edebilmemize olanak verir. Bu kapsamda Aydın Müzesi’nde bulunan amphoriskos, alabastron, oinochoe, kâse, şişe, bardak ve minyatür şişe gibi farklı formlardaki 40 adet cam eserin, daha önce bölge üzerine yapılan çalışmalarda ele alınan tipolojiye uygun olarak benzer formlarda üretildiği anlaşılmıştır. Ayrıca bölgenin, Anadolu’nun diğer bölgelerinde olduğu gibi Doğu Akdeniz kültürleriyle etkileşim içinde olduğu veya Doğu Akdeniz kültürünün yayılımcı bir politika izlediği düşünülebilir. Dolayısıyla eserlerin nerede üretildiği kesin olarak saptanamasa bile, bölgede daha önce ortaya çıkarılan cam fırınları ya da cam üretimine dair bulgular, kapların bölge içinde ve olasılıkla da Tralleis, Alabanda, Nysa, Magnesia vb. gibi kentlerde üretilmiş olabileceğini düşündürmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arkeoloji |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2022 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 3 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD