Üstün zekalılar üstün yetenekliler tanılama bibliyometrik analiz literatür taraması Gifted talented identification bibliometric analysis literature survey
Üstün zekalı ve yeteneklilerin tanılanması ve tanılama sonrasında eğitimlerinin gerekliliği en çok tartışılan konular arasında yer almakta olup tanılanması sırasındaki yaklaşımlar da farklılaşmaktadır. Bu sebepten yola çıkılarak alanyazında üstün zekalılık ve yetenekliliğin tanılanmasına yönelik olan çalışmaların sistemli bir şekilde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, betimsel yöntemlerden tarama modeli kullanılmış ve bibliyometrik analiz tekniği uygulanmıştır. Web of science veri tabanında üstün zekalılar /yetenekliler ve tanılama kelimeleri kullanılarak araştırma temalarında arama yapılmıştır. 1980-2022 yılları arasında yayımlanan 819 akademik çalışmanın bibliyometrik analizi gerçekleştirilmiştir. Web of science kategorilerine göre dağılımda, 359 makale ile Education Special, 228 makale ile Psychology Educational ve 122 makale ile Education Educational Research olduğu tespit edilmiştir. Yayınlanan dergilerin ise 121 makale ile Gifted Child Quarterly, 76 makale Journal For The Education of The Gited, 45 makale ile Roeper Review A Journal On Gifted Education dergileri arasında yer almaktadır. En çok kullanılan anahtar kelimeler ise “gifted, “identification”, “giftedness” ve “talent identification” kavramlarıdır. Bu araştırma ile üstün zekalıların ve yeteneklilerin tanılanmasına ilişkin alınyazında yer alan araştırmaların alana katkısı ve araştırmacılar için temsil edilen konu hakkında bakış açısı sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırma konusu, WoS veri tabanı dışında SCOPUS gibi uluslararası ya da ULAKBİM, Dergipark gibi ulusal veri tabanlarında da benzer çalışmalar yapılarak karşılaştırmalar sağlanabilir.
Üstün zekalılar üstün yetenekliler tanılama bibliyometrik analiz literatür taraması Gifted talented identification bibliometric analysis literature survey
Üstün zekalılar üstün yetenekliler tanılama bibliyometrik analiz literatür taraması Gifted talented identification bibliometric analysis literature survey
The identification of gifted and talented people and the necessity of their education after diagnosis are among the most discussed issues, and the approaches during their diagnosis also differ. Based on this reason, it is aimed to systematically examine the studies on the diagnosis of giftedness and talent in the literature. In the research, scanning model from descriptive methods was used and bibliometric analysis technique was applied. Research themes were searched in the web of science database using the words gifted/talented and diagnostic. A bibliometric analysis of 819 academic studies published between 1980-2022 was carried out. In the distribution by web of science categories, it was determined that there are Education Special with 359 articles, Psychology Educational with 228 articles, and Education Educational Research with 122 articles. Among the published journals are Gifted Child Quarterly with 121 articles, Journal For The Education Of The Gited with 76 articles, and Roeper Review A Journal On Gifted Education with 45 articles. The most used keywords are “gifted”, “identification”, “giftedness” and “talent identification” concepts. With this research, it is thought that the studies in the literature on the diagnosis of the gifted and talented will contribute to the field and provide a perspective on the represented subject for the researchers. Comparisons can be made by conducting similar studies in international databases such as SCOPUS or national databases such as ULAKBİM and Dergipark, apart from the WoS database.
Gifted talented identification bibliometric analysis literature survey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Yetenekli Eğitimi |
Bölüm | DERLEME |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 9 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD