Reading books; It is a versatile activity that supports children's personal development, enriches their imagination, and enables them to gain individual and social identity. Emotion regulation is a dynamically occurring neurological process in which people try to redirect the flow of their emotions, influencing and being influenced by internal and interpersonal factors. The main purpose of this research is to examine the effect of reading habits of 11-13 year old students on emotion regulation skills. 370 students studying in Karaman city center participated in the study in 2020-2021. The study group consisted of 37% boys (137) and 63% girls (233). In the research, "Personal Information Form", which was prepared to reach personal information, was used as data collection tools, "Middle School Book Reading Habits Scale" to determine book reading habits, and "Emotion Regulation Scale for Adolescents" to determine emotion regulation skills. The significant relationship between the mean scores obtained from the scales was tested with Pearson Correlation Analysis. It has been determined that there is a positive and significant relationship between the habit of reading books and emotion regulation skills. While there was a significant difference in reading habits, gender and parental education level, there was no significant difference with age. While emotional regulation skills and gender and father's education level differed significantly, there was no significant difference in mother's education level and age.
Kitap okumak; çocukların kişisel gelişimini destekleyen, hayal dünyasını zenginleştiren, bireysel ve toplumsal kimlik kazanmasını sağlayan çok yönlü bir etkinliktir. Duygu düzenleme, insanların duygularının akışını yeniden yönlendirmeye çalıştıkları, içsel ve kişiler arası faktörleri etkileyen ve onlardan etkilenen, nörolojik olarak gerçekleşen dinamik bir süreçtir. Bu araştırmanın temel amacı, 11-13 yaş öğrencilerin kitap okuma alışkanlıklarının duygu düzenleme becerilerine etkisi incelemektir. Çalışmaya, 2020-2021 yılında Karaman il merkezinde eğitim gören 370 öğrenci katılmıştır. Çalışma grubunun, %37’sini erkekler (137), %63’ünü kızlar (233 ) oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak kişisel bilgilere ulaşılması için hazırlanan ‘‘Kişisel Bilgi Formu’’ kitap okuma alışkanlıklarını belirlemek için “Ortaokul Kitap Okuma Alışkanlığı Ölçeği” ve duygu düzenleme becerilerini belirlemek için ‘‘Ergenler İçin Duygu Düzenleme Ölçeği’ kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen puan ortalamaları arasında anlamlı ilişki Pearson Korelasyon Analizi ile test edilmiştir. Kitap okuma alışkanlığı ile duygu düzenleme becerileri arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Kitap okuma alışkanlıkları ile cinsiyet ve anne- baba eğitim düzeyi anlamlı olarak farklılaşırken yaş ile anlamlı fark oluşmamıştır. Duygu düzenleme becerileri ile cinsiyet, baba eğitim düzeyi anlamlı olarak farklılaşırken anne eğitim düzeyi ve yaş ile ilgili anlamlı bir fark tespit edilmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Psikolojisi |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD