Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel tasarım eğitiminde üç boyutlu modelleme

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 284 - 313, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1430024

Öz

Grafik tasarım; çeşitlenen tasarım teknikleri, iletişim yöntemleri ve gelişen teknolojiyle birlikte yeni tasarım arayışlarına yönelmiştir. Bu arayışlardan birisi de görsel tasarım eğitiminde modellemenin kullanımıdır. 3B modeller, kullanıcılara alternatif ve erişilebilir öğrenme yolları sunarken farklı öğrenme stillerine de hitap edebilmektedir. 21. yüzyıl yetkinlikleri kapsamında görsel tasarım derslerinde artık iki boyutlu tasarım alışkanlıklarına ek olarak üç boyutlu tasarım yöntemleri de eklenmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin tasarım sorunlarına, alternatif ve yaratıcı çözüm geliştirme becerileriyle yaklaşmalarının önemi artmıştır. Bu makalenin temel amacı, grafik tasarımda modellemenin önemini ve kullanım alanlarını inceleyerek öğrencilerin, tasarım düşüncesinin özelliklerini ve süreçlerini daha iyi anlayabilmelerine yardımcı olmaktır. Çalışmada konu ile ilgili literatürdeki bulgular üzerine yapılan araştırmalar sentezlenerek grafik tasarımın farklı alanlarında yapılmış çalışmalar irdelenmiş ve günümüzde halen gelişmekte olan üç boyutlu teknolojiye dayalı tasarımın, eğitime olan katkısı değerlendirilmiştir. Son olarak çalışmanın son bölümünde “Grafik tasarım öğrencilerinin modelleme derslerinde karşılaşabileceği sorunlar nelerdir?” problem başlığı altında belirlenen dört alt probleme yönelik sorunlar tespit edilmeye çalışılarak modellemenin görsel tasarım eğitiminde öğrencilere getirebileceği mesleki avantajların önemine değinilmiştir.

Kaynakça

  • 3Daily. (2023, Kasım 20). How AI-Powered 3D models are transforming design in 2023. The evolution of 3D character creators. https://medium.com/@3dailyai/how-ai-powered-3d-models-are-transforming-design-in-2023-72848899710
  • Adobe. (2023, Kasım 15). 3D packaging design with Adobe Substance 3D. https://www.adobe.com/products/substance3d/discover/3d-in-cpg.html
  • Autodesk. (2023, Ekim 24). 3D modeling software. https://www.autodesk.com/solutions/3d-modeling-software
  • Avcı, Ş. K. (2017). 3 Boyutlu sanal öğrenme ortamında probleme dayalı öğrenmenin, kavramsal anlama ve problem çözmeye dayalı öğrenme performansı üzerindeki etkisi. (Yayın No. 470997) [Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aybay, C. (2017). Bilgilendirme tasarımında disiplinlerarası tasarım işbirliği ve grafik tasarımın bu işbirliğindeki yeri. The Turkish online journal of design, art and communication. TOJDAC. 7(3), 454-462.
  • Banaszak, B. (2023, Kasım 21). Difference between 2D & 3D shapes. https://study.com/academy/lesson/2d-3d-objects-properties-relationships.html
  • Behance. (2019). 36 Days of type 2019. [Fotoğraf]. https://www.behance.net/gallery/79887123/36-Days-of-Type-2019
  • Bevan, J. (2023, Temmuz 12). 2D graphics vs. 3D graphics: Which is more effective? https://www.nextthoughtstudios.com/video-production-blog/2d-graphics-vs-3d-graphics-which-is-more-effective
  • Blender. (2023, Kasım 18). Introduction. Selection mode. http://builder.openhmd.net/blender-hmd-viewport-temp/modeling/meshes/selecting/introduction.html
  • Bulduk, B. (2015). Etkileşimli medya ve öğretim ortamlarında tasarım geliştirme süreci. Sanat ve Tasarım Dergisi (16), 47-63. https://doi.org/10.18603/std.92341
  • Chen, L. (2020). Application of 3d design software in graphic design. Advances in social science, Education and Humanities Research, volume 469. Published by Atlantis Press SARL.
  • Connell, E. (2011). 3D for graphic designer. John Wiley & Sons, Inc. Canada.
  • Deviantart. (2023, Nisan 6). Super Mario evolution 1981 – 2023. [Fotoğraf]. https://www.deviantart.com/coolteen15/art/Super-Mario-Evolution-1981-2023-956930024
  • Ekaran, S. (2021). When did 3d modeling start? A brief history. History of 3D modeling. https://www.selfcad.com/blog/when-did-3d-modeling-start-a-brief-history
  • Emerline Team. (t.y.). Enhancing E-Learning with 3D models. https://emerline.com/blog/3d-models-in-elearning
  • Ergen, İ. (2023). Deneyim tasarımının grafik tasarımı üzerindeki etkisi. Journal of Arts. (6)1, 55-64. Doi.org/10.31566/arts.1969
  • Farrer, A. (2024, Ocak 04). What is 3D lettering? https://www.musicalexpert.org/what-is-3d-lettering.htm
  • Garcia, P. (t.y.). Utah teapots. [Fotoğraf]. https://www.pablogarcia.org/utah-teapots
  • Gronich, J. (2022, Aralık 31). Exploring the differences between 2D and 3D modeling: Advantages and disadvantages of both techniques. https://www.openworldlearning.org/exploring-the-differences-between-2d-and-3d-modeling-advantages-and-disadvantages-of-both-techniques/
  • Işık, A. (2016). Video oyunlarda arayüz tasarımı. Akademik Sanat, 1(2), 46-55.
  • Jaiswal, S. (2023, Ekim 20). Difference between 2D and 3D Shapes. https://www.javatpoint.com/difference-between-2d-and-3d-shapes
  • James, W. (2023, Mart 19). Making science come alive: 3D modeling in science education. https://elearningindustry.com/making-science-come-alive-3d-modeling-in-science-education
  • Joshi, S. (t.y.). Best 3D modeling software of 2023. https://www.g2.com/articles/best-3d-modeling-software
  • Katiliūtė, E. ve Kazlauskienė, I. (2010). The model of studies quality dimensions from student‘s perception. Economics and management. (15), 580-586.
  • Kelekçi, M. (2021). Dijital oyunlarda tipografinin tasarıma etkisi. Yıldız Journal of Art and Design. 8(2), 53-61. Doi: 10.47481/yjad.1000614.
  • Keş, Y. ve Kara, M. (2015). Mobil oyun geliştirme sürecinde arayüz tasarımı. Yıldız Journal of Art and Design. 2(2), 18-26.
  • Leslie, S. D. (2022, Aralık 19). 3D modeling: An overview of history & Industry applications. https://www.cadcrowd.com/blog/3d-modeling-overview-history-industry-applications/#:~:text=Developed%20for%20the%20first%20time,object%20using%20specialized%20computer%20software.
  • Mahajan, P. (2022, Ekim 14). 3D graphics: What it is and how you can learn it. 3D graphics: A complete guide. https://www.selfcad.com/blog/3d-graphics-what-it-is-and-how-you-can-learn-it
  • Max, E. (2021, Şubat 15). 10 Best 3D packaging design software in 2021. https://stampaprints.com/blog/best-3d-packaging-design-software/
  • Qiu, W. ve Yuille, A. (2016). UnrealCV: Connecting computer vision to Unreal Engine. Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA. 1-8. Doi.org/10.48550/arXiv.1609.01326
  • Özderin, S. (2019). Grafik tasarım eğitiminde akademik ilkeler. Journal of International Social Research, 12(66). s.517-532.
  • Öztürk, A. (2016). Tasarım eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar ve tasarımcı düşünüş modeli. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art. 1(1), 57-72.
  • Papavlasopoulou, S., Giannakos, M. N., ve Jaccheri, L. (2017). Empirical studies on the maker movement, a promising approach to learning: A literature review. Entertainment Computing. (18), 57-78.
  • Penney, M. (2018, Ocak 30). 3D in graphic design. https://www.sessions.edu/notes-on-design/3d-in-graphic-design/
  • Remondino, F. ve El-Hakim, S. (2006). Image-based 3D modelling: A review. The photogrammetric record. 21(115), 269-291.
  • Sarıkavak, N. K. (2018). Gutenberg tı̇pografı̇sı̇nden çağdaş iletı̇şı̇m tasarımına. Konya Sanat. 1(1), 8-27.
  • Shukla, N. (2011). Towards a new age graphic design, textbook in graphic design for Class XII, Graphic design processes, Chapter 02. National Council of Educational Research and Training.
  • SketchUp. (t.y.). SketchUp for schools. [Fotoğraf]. https://www.sketchup.com/products/sketchup-for-schools
  • Sullivan, T. (2023, Eylül 25). The best 3D modeling software in 2023. https://www.popsci.com/gear/best-3d-modeling-software/
  • Timur, S. ve Keş, Y. (2016). Grafik tasarımda üç boyut algısı. İdil Dergisi. 5(22), 655-676.
  • Tunalı, İ. (2002). Tasarım felsefesine giriş. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, YEM Yayın: 81, ISBN: 975-8599-17-8.
  • Türkan, A. ve Erişen, Y. (2022). Eğitimde yaşanan sorunların kuram, model, yöntem ve ilkeler ışığında incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1641-1679. https://doi.org/10.17152/gefad.1094235
  • Uğur, U. ve Yücel, A. (2020). Göstergelerarasılık bağlamında sinema tiyatro edebiyat ve fotoğraf. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 528-548.
  • Uysal, A. (2005). Üç boyutlu bilgisayar oyunları görsel tasarımı. (Yayın No. 187932) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Vitale, A. (2023, Mayıs 04). Npixel shares gameplay reveal trailer and screenshots for MMORPG Chrono Odyssey. [Fotoğraf]. https://www.rpgsite.net/news/14148-npixel-shares-gameplay-reveal-trailer-and-screenshots-for-mmorpg-chrono-odyssey
  • Wang, S.H. (2012). Applying a 3D situational virtual learning environment to the real world business—An extended research in marketing. British Journal 244 of Educational Technology, 43(3), 411-427. Doi:10.1111/j.1467-8535.2011.01194.x.
  • Welch, M. (1998). Students’ use of three-dimensional modelling while designing and making a solution to a technological problem. International Journal of Technology and Design Education. (8), 241-260.
  • Wikipedia. (t.y.). Üç boyutlu modelleme. Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Üç_boyutlu_modelleme
  • Yazar, T. (2020). Sanat ve teknoloji ilişkisinde görsel iletişim aracı olarak tipografi ve eğitim sürecindeki uygulama yaklaşımları. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(11), 255-269.
  • Yüksel, A. O., Çetin, E., ve Berikan, B. (2019). 3D Tasarım öğrenme deneyiminin süreç değerlendirmesi ve eğitsel çıktılarının keşfedilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 9(1), 21-49. https://doi.org/10.17943/etku.419386
  • Zhao, Y. ve Yang, X. (2015). Study on 3D technology application in art design. Published by Atlantis Press.

Three-dimensional modeling in visual design education

Yıl 2025, Cilt: 15 Sayı: 1, 284 - 313, 23.03.2025
https://doi.org/10.48146/odusobiad.1430024

Öz

Graphic design has embraced new design explorations with diversifying design techniques, communication methods and technology development. One of these searches is the use of modeling in visual design education. 3D models can cater to different learning styles while offering alternative and accessible learning paths to users. In the context of 21st-century competencies, three-dimensional design methods are now added to two-dimensional design habits in visual design courses. In this direction, the importance of students approaching design problems with alternative and creative solution development skills has increased. The main purpose of this study is to help students better understand the characteristics and processes of design thinking by examining the importance and uses of modeling in graphic design. This study synthesizes the research on the findings in the literature on the subject, examines the studies conducted in different fields of graphic design and evaluates the contribution of three-dimensional technology-based design, which continues to develop, to education. Finally, in the last part of this study, the significance of the professional advantages that modeling can bring to students in visual design education was mentioned by trying to identify the problems related to the four sub-problems determined under the problem title "What are the problems that graphic design students may encounter in modeling lessons?.”

Kaynakça

  • 3Daily. (2023, Kasım 20). How AI-Powered 3D models are transforming design in 2023. The evolution of 3D character creators. https://medium.com/@3dailyai/how-ai-powered-3d-models-are-transforming-design-in-2023-72848899710
  • Adobe. (2023, Kasım 15). 3D packaging design with Adobe Substance 3D. https://www.adobe.com/products/substance3d/discover/3d-in-cpg.html
  • Autodesk. (2023, Ekim 24). 3D modeling software. https://www.autodesk.com/solutions/3d-modeling-software
  • Avcı, Ş. K. (2017). 3 Boyutlu sanal öğrenme ortamında probleme dayalı öğrenmenin, kavramsal anlama ve problem çözmeye dayalı öğrenme performansı üzerindeki etkisi. (Yayın No. 470997) [Doktora Tezi, Sakarya Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Aybay, C. (2017). Bilgilendirme tasarımında disiplinlerarası tasarım işbirliği ve grafik tasarımın bu işbirliğindeki yeri. The Turkish online journal of design, art and communication. TOJDAC. 7(3), 454-462.
  • Banaszak, B. (2023, Kasım 21). Difference between 2D & 3D shapes. https://study.com/academy/lesson/2d-3d-objects-properties-relationships.html
  • Behance. (2019). 36 Days of type 2019. [Fotoğraf]. https://www.behance.net/gallery/79887123/36-Days-of-Type-2019
  • Bevan, J. (2023, Temmuz 12). 2D graphics vs. 3D graphics: Which is more effective? https://www.nextthoughtstudios.com/video-production-blog/2d-graphics-vs-3d-graphics-which-is-more-effective
  • Blender. (2023, Kasım 18). Introduction. Selection mode. http://builder.openhmd.net/blender-hmd-viewport-temp/modeling/meshes/selecting/introduction.html
  • Bulduk, B. (2015). Etkileşimli medya ve öğretim ortamlarında tasarım geliştirme süreci. Sanat ve Tasarım Dergisi (16), 47-63. https://doi.org/10.18603/std.92341
  • Chen, L. (2020). Application of 3d design software in graphic design. Advances in social science, Education and Humanities Research, volume 469. Published by Atlantis Press SARL.
  • Connell, E. (2011). 3D for graphic designer. John Wiley & Sons, Inc. Canada.
  • Deviantart. (2023, Nisan 6). Super Mario evolution 1981 – 2023. [Fotoğraf]. https://www.deviantart.com/coolteen15/art/Super-Mario-Evolution-1981-2023-956930024
  • Ekaran, S. (2021). When did 3d modeling start? A brief history. History of 3D modeling. https://www.selfcad.com/blog/when-did-3d-modeling-start-a-brief-history
  • Emerline Team. (t.y.). Enhancing E-Learning with 3D models. https://emerline.com/blog/3d-models-in-elearning
  • Ergen, İ. (2023). Deneyim tasarımının grafik tasarımı üzerindeki etkisi. Journal of Arts. (6)1, 55-64. Doi.org/10.31566/arts.1969
  • Farrer, A. (2024, Ocak 04). What is 3D lettering? https://www.musicalexpert.org/what-is-3d-lettering.htm
  • Garcia, P. (t.y.). Utah teapots. [Fotoğraf]. https://www.pablogarcia.org/utah-teapots
  • Gronich, J. (2022, Aralık 31). Exploring the differences between 2D and 3D modeling: Advantages and disadvantages of both techniques. https://www.openworldlearning.org/exploring-the-differences-between-2d-and-3d-modeling-advantages-and-disadvantages-of-both-techniques/
  • Işık, A. (2016). Video oyunlarda arayüz tasarımı. Akademik Sanat, 1(2), 46-55.
  • Jaiswal, S. (2023, Ekim 20). Difference between 2D and 3D Shapes. https://www.javatpoint.com/difference-between-2d-and-3d-shapes
  • James, W. (2023, Mart 19). Making science come alive: 3D modeling in science education. https://elearningindustry.com/making-science-come-alive-3d-modeling-in-science-education
  • Joshi, S. (t.y.). Best 3D modeling software of 2023. https://www.g2.com/articles/best-3d-modeling-software
  • Katiliūtė, E. ve Kazlauskienė, I. (2010). The model of studies quality dimensions from student‘s perception. Economics and management. (15), 580-586.
  • Kelekçi, M. (2021). Dijital oyunlarda tipografinin tasarıma etkisi. Yıldız Journal of Art and Design. 8(2), 53-61. Doi: 10.47481/yjad.1000614.
  • Keş, Y. ve Kara, M. (2015). Mobil oyun geliştirme sürecinde arayüz tasarımı. Yıldız Journal of Art and Design. 2(2), 18-26.
  • Leslie, S. D. (2022, Aralık 19). 3D modeling: An overview of history & Industry applications. https://www.cadcrowd.com/blog/3d-modeling-overview-history-industry-applications/#:~:text=Developed%20for%20the%20first%20time,object%20using%20specialized%20computer%20software.
  • Mahajan, P. (2022, Ekim 14). 3D graphics: What it is and how you can learn it. 3D graphics: A complete guide. https://www.selfcad.com/blog/3d-graphics-what-it-is-and-how-you-can-learn-it
  • Max, E. (2021, Şubat 15). 10 Best 3D packaging design software in 2021. https://stampaprints.com/blog/best-3d-packaging-design-software/
  • Qiu, W. ve Yuille, A. (2016). UnrealCV: Connecting computer vision to Unreal Engine. Johns Hopkins University, Baltimore, MD, USA. 1-8. Doi.org/10.48550/arXiv.1609.01326
  • Özderin, S. (2019). Grafik tasarım eğitiminde akademik ilkeler. Journal of International Social Research, 12(66). s.517-532.
  • Öztürk, A. (2016). Tasarım eğitiminde disiplinlerarası yaklaşımlar ve tasarımcı düşünüş modeli. International Journal of Interdisciplinary and Intercultural Art. 1(1), 57-72.
  • Papavlasopoulou, S., Giannakos, M. N., ve Jaccheri, L. (2017). Empirical studies on the maker movement, a promising approach to learning: A literature review. Entertainment Computing. (18), 57-78.
  • Penney, M. (2018, Ocak 30). 3D in graphic design. https://www.sessions.edu/notes-on-design/3d-in-graphic-design/
  • Remondino, F. ve El-Hakim, S. (2006). Image-based 3D modelling: A review. The photogrammetric record. 21(115), 269-291.
  • Sarıkavak, N. K. (2018). Gutenberg tı̇pografı̇sı̇nden çağdaş iletı̇şı̇m tasarımına. Konya Sanat. 1(1), 8-27.
  • Shukla, N. (2011). Towards a new age graphic design, textbook in graphic design for Class XII, Graphic design processes, Chapter 02. National Council of Educational Research and Training.
  • SketchUp. (t.y.). SketchUp for schools. [Fotoğraf]. https://www.sketchup.com/products/sketchup-for-schools
  • Sullivan, T. (2023, Eylül 25). The best 3D modeling software in 2023. https://www.popsci.com/gear/best-3d-modeling-software/
  • Timur, S. ve Keş, Y. (2016). Grafik tasarımda üç boyut algısı. İdil Dergisi. 5(22), 655-676.
  • Tunalı, İ. (2002). Tasarım felsefesine giriş. Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, YEM Yayın: 81, ISBN: 975-8599-17-8.
  • Türkan, A. ve Erişen, Y. (2022). Eğitimde yaşanan sorunların kuram, model, yöntem ve ilkeler ışığında incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(2), 1641-1679. https://doi.org/10.17152/gefad.1094235
  • Uğur, U. ve Yücel, A. (2020). Göstergelerarasılık bağlamında sinema tiyatro edebiyat ve fotoğraf. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(2), 528-548.
  • Uysal, A. (2005). Üç boyutlu bilgisayar oyunları görsel tasarımı. (Yayın No. 187932) [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp
  • Vitale, A. (2023, Mayıs 04). Npixel shares gameplay reveal trailer and screenshots for MMORPG Chrono Odyssey. [Fotoğraf]. https://www.rpgsite.net/news/14148-npixel-shares-gameplay-reveal-trailer-and-screenshots-for-mmorpg-chrono-odyssey
  • Wang, S.H. (2012). Applying a 3D situational virtual learning environment to the real world business—An extended research in marketing. British Journal 244 of Educational Technology, 43(3), 411-427. Doi:10.1111/j.1467-8535.2011.01194.x.
  • Welch, M. (1998). Students’ use of three-dimensional modelling while designing and making a solution to a technological problem. International Journal of Technology and Design Education. (8), 241-260.
  • Wikipedia. (t.y.). Üç boyutlu modelleme. Wikipedia. https://tr.wikipedia.org/wiki/Üç_boyutlu_modelleme
  • Yazar, T. (2020). Sanat ve teknoloji ilişkisinde görsel iletişim aracı olarak tipografi ve eğitim sürecindeki uygulama yaklaşımları. Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, 5(11), 255-269.
  • Yüksel, A. O., Çetin, E., ve Berikan, B. (2019). 3D Tasarım öğrenme deneyiminin süreç değerlendirmesi ve eğitsel çıktılarının keşfedilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 9(1), 21-49. https://doi.org/10.17943/etku.419386
  • Zhao, Y. ve Yang, X. (2015). Study on 3D technology application in art design. Published by Atlantis Press.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm ARAŞTIRMA MAKALESİ
Yazarlar

Nurettin Selçuk Bağcı 0000-0001-7274-1164

Atila Işık 0000-0002-9888-9762

Yayımlanma Tarihi 23 Mart 2025
Gönderilme Tarihi 6 Şubat 2024
Kabul Tarihi 27 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bağcı, N. S., & Işık, A. (2025). Three-dimensional modeling in visual design education. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 15(1), 284-313. https://doi.org/10.48146/odusobiad.1430024

  Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....

 ODÜSOBİAD