The door, which functions as an object for entry and exit in architectural structures, is also very flexible and slippery as a metaphor. The door metaphor showed itself in painting, architecture and sculpture as a passageway that brought together the secular and the sacred until Baroque religious art. In the 17th century, with the effort to bring the sacred into the house, the approach to the door was further widened and deepened. With the value and importance that Dutch painting gave to residential phenemology, the doors opening to theology took its place in the painting scene as a look at privacy and public space, and has gained momentum as a means of expression in plastic arts until today. The aim of the study is to examine the works in which the door metaphor is used using the semiotic analysis method and to make a comparative analysis of the meanings attributed to this image by Georg Simmel and Gaston Bachelard. In other words, the semiotic method has been applied to both artistic works containing the door metaphor and the text of Simmel and Bachelard. As a result of the study, some differences were identified between the meanings Simmel attributed to the door metaphor and the meanings of the door metaphor in painting before the 17th century.
Mimari yapılarda giriş ve çıkış için bir nesne işlevi gören kapı aynı zamanda metafor olarak oldukça esnek ve kaygan bir yapıdadır. Kapı metaforu Barok dini sanatına kadar dünyevi ve kutsalı bir araya getiren geçiş yolu olarak resim, mimari ve heykelde kendisini göstermiştir. 17. yüzyılda ise kutsalın eve taşınmasındaki çabayla kapıya olan yaklaşım daha fazla genişletilmiş ve derinleştirilmiştir. Hollanda resim sanatının mesken fenemolojisine verdiği değer ve önemle teolojiye açılan kapılar yerini mahremiyete ve kamusal alana atılan bakış olarak resim sahnesinde yerini almış ve günümüze kadar plastik sanatlarda bir ifade aracı olarak ivme kazanmıştır. Çalışmanın amacı kapı metaforu kullanılan eserlerin göstergebilimsel analiz yöntemiyle incelenmesi, Georg Simmel ve Gaston Bachelard’ın bu imgeye atfettiği anlamlar üzerinden karşılaştırmalı analizinin yapılmasıdır. Yani göstergebilimsel yöntem hem kapı metaforu içeren sanatsal çalışmalara hem de Simmel ve Bachelard’ın metnine uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda Simmel’in kapı metaforuna atfettiği anlamlar ile 17. yüzyıl öncesi resim sanatındaki kapı metaforunun anlamları arasında bazı farklılıklar saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | ARAŞTIRMA MAKALESİ |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |
Bilginin ışığında aydınlanmak dileğiyle....
ODÜSOBİAD