Bu
çalışmanın amacı, okul öncesi eğitiminde araştırma sorgulama temelli
uygulamalar ile yoğunluk konusunu öğrencilerin anlamlandırmalarını sağlamaktır.
Çalışma 2015-2016 eğitim öğretim yılı güz döneminde Kastamonu üniversitesi
bünyesinde bulunan uygulama anaokulunda öğrenim gören 17 beş yaş grubu öğrenci
ile gerçekleştirilmiştir. Uygulamada öğrenciler 4 ve 5 kişilik gruplara
ayrılarak sorgulamayı temel alan aktiviteleri öğretmen rehberliğinde
yapmışlardır. Bu süreçte öğrenciler sınıf ve küçük grup tartışmalarına dâhil
edilerek süreçte aktif olmaları sağlanmıştır. Veri toplama aracı olarak;
sınıfta gerçekleştirilen sınıf tartışmalarının ses kayıtları ve öğrencilerin
çalışmanın başlangıcında ve sonunda yapmış oldukları çizimler ön ve son
değerlendirme için kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin sorgulama sürecini
yaşamalarının onların yoğunluk konusunun temellerine farkındalık sağladığını,
maddelerin şekillerine (küp, silindir ve dikdörtgen) bağlı kalınmaksızın bir
cismin sıvı içerisindeki konumun aynı kalacağını, aynı dış hacme sahip farklı
maddelerin ise ağırlıklarına bağlı olarak sıvıdaki konumlarının değişeceğini
yapılandırmalarına yardımcı olduğunu göstermiştir. Ayrıca bulgular öğretmenin
sorularının müzakere sürecini oluşturmada önemli olduğunu belirtmektedir. Okul
öncesi eğitimde fen kavramlarına oluşturulan farkındalık ve müzakere sürecini
yaşama öğrencilerin gelecekteki fen kavramlarını öğrenmeleri ve düşünme
becerisi kazanmaları için önemlidir.
ltun, E. (2010). Işık ünitesinin ilköğretim öğrencilerine bilimsel tartışma (Argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Bağçaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Sakarya.
Büyükkasap, E. , Kabataş-Memiş, E. & Günel, M. (2009). Using the Science writing heuristic and self-evaluation to promote students' understanding of science in turkish primary school setting. ESERA Congress, 31 August- 4 September,Turkey.
Burke , K., Hand, B., Greenbowe, T., & Poock, J. (2005). Using the Science Writing Heuristic. Journal of College Science Teaching.
Chen, Y., Hand, B., & Benus, M. (2014, January). The roles of teacher questioning in Argument-- ‐based Inquiry (ABI) science classrooms: Approaches that stimulate cognitive thinking and dialogical interaction. Paper presented at the International Conference of the Association for Science Teacher Education, San Antonio, TX
Duschl, R., & Osborne, J. (2000). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies In Science Education, 38, 39-72.
Günel, M., Kabataş-Memiş, E. & Büyükkasap, E. (2010). Effect of the Science Wriring heuristic Approach on Primary School Students’ Science Achievement and attitude toward Science Course. Education & Science, 35 (155), 36-48.
Günel, M.,Kıngır, S. & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Kullanıldığı Sınıflarda Argümantasyon ve Soru Yapılarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 317-330.
Hand B. M. (2008). Introducing the science writing heuristic approach. B. M., Hand (Ed.). Science inquiry, argument and language içinde( ss.1-11). Rotterdam: Sense Publisher.
Hand, B., & Keys, C. (1999). Inquiry investigation: A new approach to laboratory reports. The Science Teacher, 66, 27-29.
Işık, G. & Yenice, N (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme stilleri ile sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 60-73.
Kabataş Memiş, E. (2014). Elementary Students’ Ideas About On Implementation Of Argumentation Based Science Learning Approach. Kastamonu Education Journal, 22(2), 1-18.
Kabataş Memiş, E. (2016). The effect of an Argumnet-based Inquiry Approach on Improving Critical Thinking and the conceptual Understanding of optics among pre-service Science Teacher. International Journal of Progressive Education, 12(3), 62-77
Kabataş Memiş, E., Ezberci Çevik, E. & Çakan Akkaş, B. N. (2016). Araştırma-sorgulama temelli uygulamaların karar verme becerisi üzerine etkisi. UFBMEK, 28-30 Eylül, Trabzon.
Kabataş Memiş, E. & Seven, S. (2015). Effects of an SWH Approach and Self-Evaluation on Sixth Grade Students’ Learning and Retention of an Electricity Unit. International Journal of Progressive Education, 11(3), 32-49
Kaya, E., Çetin, P.S. & Erduran, S. (2014). İki Argümantasyon Testinin Türkçe' ye Uyarlanması, İlköğretim Online, 13(3), 1014‐1032
Kaya, O., & Kılıç , Z. (2008). Etkin bir fen öğretimi için tartışmacı söylev. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(3), 89-100.
Kıngır, S., Geban, Ö., & Günel, M. (2011). Öğrencilerin kimya derslerinde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının kullanılmasına ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 15-28.
Köseoğlu, F., Tümay, H., & Budak , E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. GaziÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
Kuhn, D. (1993). The skills of argument. Cambridge, UK : Cambridge University Press.
MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Nam, J., Choi, A. & Hand, B. (2010). Implementation of the science writing heuristic (SWH) approach in 8th grade science classrooms. Int. J. Sci. Math. Educ., 9(5), 1111–1133
Newton, P., Driver, R., & Osborne , J. (1999). The Place of Argumentation in The Pedagogy of School Science. İnternational Journal of Science Education, 553-576.
Okumuş , S. (2012). Maddenin halleri ve ısı ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon) modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Norris, S.P. & Phillips, L.M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education 87, 224–240.
Tabak, R.S. & Karakoç, Ş. (2004). Sorgulayıcı öğretim stratejisi. Çagdaş Eğitim Dergisi, 313,9-15.
Taylor, J. C., Therrien, W & Hand, B.,(2012). Argument-based Inquiry and Students with Disabilities: Improving Critical Thinking Skills and Science Understanding. Poster presented at the International Conference of the Learning Sciences, Sydney, NSW,AUSTRALIA
Tonus, F. (2012). Argümantasyona dayalı öğretimin ilköğretim öğrencilerinin düşünme ve karar verme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
ltun, E. (2010). Işık ünitesinin ilköğretim öğrencilerine bilimsel tartışma (Argümantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Bağçaz, E. (2009). Sorgulayıcı öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarısı ve fen ve teknoloji dersine yönelik tutumuna etkisi. Sakarya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi Sakarya.
Büyükkasap, E. , Kabataş-Memiş, E. & Günel, M. (2009). Using the Science writing heuristic and self-evaluation to promote students' understanding of science in turkish primary school setting. ESERA Congress, 31 August- 4 September,Turkey.
Burke , K., Hand, B., Greenbowe, T., & Poock, J. (2005). Using the Science Writing Heuristic. Journal of College Science Teaching.
Chen, Y., Hand, B., & Benus, M. (2014, January). The roles of teacher questioning in Argument-- ‐based Inquiry (ABI) science classrooms: Approaches that stimulate cognitive thinking and dialogical interaction. Paper presented at the International Conference of the Association for Science Teacher Education, San Antonio, TX
Duschl, R., & Osborne, J. (2000). Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies In Science Education, 38, 39-72.
Günel, M., Kabataş-Memiş, E. & Büyükkasap, E. (2010). Effect of the Science Wriring heuristic Approach on Primary School Students’ Science Achievement and attitude toward Science Course. Education & Science, 35 (155), 36-48.
Günel, M.,Kıngır, S. & Geban, Ö. (2012). Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme (ATBÖ) Yaklaşımının Kullanıldığı Sınıflarda Argümantasyon ve Soru Yapılarının İncelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37 (164), 317-330.
Hand B. M. (2008). Introducing the science writing heuristic approach. B. M., Hand (Ed.). Science inquiry, argument and language içinde( ss.1-11). Rotterdam: Sense Publisher.
Hand, B., & Keys, C. (1999). Inquiry investigation: A new approach to laboratory reports. The Science Teacher, 66, 27-29.
Işık, G. & Yenice, N (2012). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenme stilleri ile sorgulayıcı öğrenme becerileri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 60-73.
Kabataş Memiş, E. (2014). Elementary Students’ Ideas About On Implementation Of Argumentation Based Science Learning Approach. Kastamonu Education Journal, 22(2), 1-18.
Kabataş Memiş, E. (2016). The effect of an Argumnet-based Inquiry Approach on Improving Critical Thinking and the conceptual Understanding of optics among pre-service Science Teacher. International Journal of Progressive Education, 12(3), 62-77
Kabataş Memiş, E., Ezberci Çevik, E. & Çakan Akkaş, B. N. (2016). Araştırma-sorgulama temelli uygulamaların karar verme becerisi üzerine etkisi. UFBMEK, 28-30 Eylül, Trabzon.
Kabataş Memiş, E. & Seven, S. (2015). Effects of an SWH Approach and Self-Evaluation on Sixth Grade Students’ Learning and Retention of an Electricity Unit. International Journal of Progressive Education, 11(3), 32-49
Kaya, E., Çetin, P.S. & Erduran, S. (2014). İki Argümantasyon Testinin Türkçe' ye Uyarlanması, İlköğretim Online, 13(3), 1014‐1032
Kaya, O., & Kılıç , Z. (2008). Etkin bir fen öğretimi için tartışmacı söylev. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 9(3), 89-100.
Kıngır, S., Geban, Ö., & Günel, M. (2011). Öğrencilerin kimya derslerinde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının kullanılmasına ilişkin görüşleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 32, 15-28.
Köseoğlu, F., Tümay, H., & Budak , E. (2008). Bilimin doğası hakkında paradigma değişimleri ve öğretimi ile ilgili yeni anlayışlar. GaziÜniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 221-237.
Kuhn, D. (1993). The skills of argument. Cambridge, UK : Cambridge University Press.
MEB (2013). İlköğretim kurumları (ilkokullar ve ortaokullar) Fen Bilimleri dersi öğretim programı. Ankara, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
Nam, J., Choi, A. & Hand, B. (2010). Implementation of the science writing heuristic (SWH) approach in 8th grade science classrooms. Int. J. Sci. Math. Educ., 9(5), 1111–1133
Newton, P., Driver, R., & Osborne , J. (1999). The Place of Argumentation in The Pedagogy of School Science. İnternational Journal of Science Education, 553-576.
Okumuş , S. (2012). Maddenin halleri ve ısı ünitesinin bilimsel tartışma (argümantasyon) modeli ile öğretiminin öğrenci başarısına ve anlama düzeylerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
Norris, S.P. & Phillips, L.M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education 87, 224–240.
Tabak, R.S. & Karakoç, Ş. (2004). Sorgulayıcı öğretim stratejisi. Çagdaş Eğitim Dergisi, 313,9-15.
Taylor, J. C., Therrien, W & Hand, B.,(2012). Argument-based Inquiry and Students with Disabilities: Improving Critical Thinking Skills and Science Understanding. Poster presented at the International Conference of the Learning Sciences, Sydney, NSW,AUSTRALIA
Tonus, F. (2012). Argümantasyona dayalı öğretimin ilköğretim öğrencilerinin düşünme ve karar verme becerileri üzerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara.