Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Student Views on Attitudes towards Chemistry Laboratory Skills

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 113, 30.12.2021

Öz

This study aims to determine the views about the attitude towards chemistry laboratory skills of first-year science students taking the General Chemistry Laboratory course. The sample of the study consists of 33 students studying in the 1st year of the Science Education Department of a state university in Ankara and the study was carried out in the fall semester of the 2018-2019 academic year. Throughout the work, in which the qualitative research approach was adopted and the survey research model was used, an open-ended question form was used as a data collection tool. As a result of the research; it was determined that the majority of the students were able to better define the experiment equipment and chemical substances thanks to their laboratory studies. Also, taking into account the feedback from their friends and lecturers contributed to them. Furthermore, most of the students’ laboratory studies affected their communication with their groupmates and lecturers very well and well. Finally, thanks to laboratory studies, they feel ready for chemical substance information, dangerous effects of chemicals, manual dexterity, and naming knowledge. In addition, the majority of the students felt themselves sufficient about the adequacy of knowledge and skills related to the chemistry laboratory.

Kaynakça

  • Alkan, F. & Erdem, E. (2012). Laboratuvar becerilerine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 22-31.
  • Alkan, F. (2012). Kendi kendine öğrenmenin kimya laboratuvarında öğrenci başarısına, öğrenme hazırbulunuşluğuna, laboratuvar becerilerine yönelik tutumuna ve endişesine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anılan, B., Görgülü, A., & Balbağ, M. Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuarı endişeleri (ESOGÜ örneği). e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 575-594.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., & Karamustafaoğlu, O. (2002). Genel kimya laboratuar uygulamalarının öğrenci ve öğretim elemanı gözüyle değerlendirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 50-56.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
  • Ayrancı, H. (1991). Kimya eğitiminde deneysel yöntemin avantajları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi 1. Ulusal Eğitim Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, s: 281-284, İzmir.
  • Bal, E. (2012). 5E Modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının fizik laboratuvarı dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Batı, K. (2018). Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55.
  • Berg, C. A. R., Bergendahl, V. C. B., Lundberg, B., & Tibell, L. (2003). Benefiting from an open-ended experiment? A comparison of attitudes to, and outcomes of, an expository versus an open-inquiry version of the same experiment. International Journal of Science Education, 25(3), 351-372. http://dx.doi.org/10.1080/09500690210145738
  • Cengiz, C. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genel kimya laboratuvarı dersinde aktif öğrenmelerini sağlamaya yönelik bir eylem araştırması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 574-587.
  • Çoştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S., & Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Gkıoka, O. (2020). Experiments in physics teaching: Towards an approach to laboratory skills development. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 1-29.
  • Hofstein, A., & Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: The state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 105-107.
  • Hofstein, A. (2004). The laboratory in chemistry education: Thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Education Research and Practice, 5(3), 247-264.
  • Hofstein, A., & Mamlok-Naaman, R. (2011). High-school students’ attitudes toward and interest in learning chemistry. Educación Química, 22, 90-102.
  • Ibrahim, N. R. M., & Karpudewan, M. (2013). Nanoscience activities improves students’ attitude towards learning biology. Paper presented at the 5th International Conference on Science and Mathematics Education, CoSMEd 2013, Penang, Malaysia.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, H., & Böyük, U. (2011). Fen bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 27(1), 126-134.
  • Kozma, R. B. (1982). Instructional design in a chemistry laboratory course: The impact of structure and aptitudes on performance and attitudes. Journal of Research in Science Teaching, 19(3), 261-270.
  • Lang, Q. C., Wong, A. F. L., & Fraser, B. J. (2005). Teacher–student interaction and gifted students’ attitudes toward chemistry in laboratory classrooms in Singapore. Journal of Classroom Interaction, 40, 18-28.
  • Lazarowitz, R., & Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction in science. In D. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (pp. 94-128). New York: Macmillan.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millar, R., Tiberghien, A., & Le Maréchal, J. F. (2002). Varieties of labwork: A way of profiling labwork tasks. In D. Psillos, & H. Niedderer (Eds.), Teaching and learning in the science laboratory (pp. 9-20). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Mutlu, A., & Acar Şeşen, B. (2020). Comparison of inquiry-based instruction in real and virtual laboratory environments: Prospective science teachers’ attitudes. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 600-617.
  • Okebukola, P. A. (1986). An investigation of some factors affecting students attitudes toward laboratory chemistry. Journal of Chemical Education, 63(6), 531-532.
  • Piburn, M. D., & Baker D. R. (1993). If I were the teacher…qualitative study of attitude toward science. Science Education, 77, 393-406.
  • Ramsden, P. (1979). Student learning and perceptions of the academic environment. Higher Education, 8(4), 411-427. http://www.jstor.org/stable/3446154
  • Reid, N., & Shah, I. (2007). The role of laboratory work in university chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 172-185.
  • Sneddon P. H., & Hill R. A. (2011). Perceptions, views and opinions of university students about chemistry learning during practical work at school. Chem. Educ. Res. Pract., 12(3), 312-321.
  • Sneddon, P. H., & Douglas, R. (2013). The attitudes towards, and experiences of, laboratory teaching in year 1 chemistry and physics university courses. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 9(1), 49-54.
  • Tarhan, L., & Acar Sesen, B. (2010). Investigation the effectiveness of laboratory works related to “acids and bases” on learning achievements and attitudes toward laboratory. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2631-2636.
  • Tobin, K. (1990). Research in science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403- 418.
  • Ural, E. (2016). The effect of guided--inquiry laboratory experiments on science inquiry laboratory experiments on science education students’ chemistry laboratory attitudes, anxiety and achievement. Journal of Education and Training Studies, 4(4), 217-227.
  • Ünal, A., & Kılıç, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvara yönelik kaygı durumlarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 21-32.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücel, E. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar derslerine yönelik öz-yeterlik, tutum ve kaygı puanlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 2, 100 - 113, 30.12.2021

Öz

Kaynakça

  • Alkan, F. & Erdem, E. (2012). Laboratuvar becerilerine yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı 1, 22-31.
  • Alkan, F. (2012). Kendi kendine öğrenmenin kimya laboratuvarında öğrenci başarısına, öğrenme hazırbulunuşluğuna, laboratuvar becerilerine yönelik tutumuna ve endişesine etkisi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Anılan, B., Görgülü, A., & Balbağ, M. Z. (2009). Öğretmen adaylarının kimya laboratuarı endişeleri (ESOGÜ örneği). e-Journal of New World Sciences Academy Education Sciences, 4(2), 575-594.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, S., Sevim, S., & Karamustafaoğlu, O. (2002). Genel kimya laboratuar uygulamalarının öğrenci ve öğretim elemanı gözüyle değerlendirilmesi. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 50-56.
  • Aydoğdu, C. (1999). Kimya laboratuvar uygulamalarında karşılaşılan güçlüklerin saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 30-35.
  • Ayrancı, H. (1991). Kimya eğitiminde deneysel yöntemin avantajları. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi 1. Ulusal Eğitim Sempozyumu, Bildiriler Kitabı, s: 281-284, İzmir.
  • Bal, E. (2012). 5E Modeli merkezli laboratuvar yaklaşımının fizik laboratuvarı dersinde fen bilgisi öğretmen adaylarının tutum ve başarılarına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kastamonu Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kastamonu.
  • Batı, K. (2018). Türkiye’de fen eğitimi ve kimya eğitimi laboratuvar uygulamalarına genel bir bakış. Doğu Anadolu Sosyal Bilimlerde Eğilimler Dergisi, 2(1), 45-55.
  • Berg, C. A. R., Bergendahl, V. C. B., Lundberg, B., & Tibell, L. (2003). Benefiting from an open-ended experiment? A comparison of attitudes to, and outcomes of, an expository versus an open-inquiry version of the same experiment. International Journal of Science Education, 25(3), 351-372. http://dx.doi.org/10.1080/09500690210145738
  • Cengiz, C. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genel kimya laboratuvarı dersinde aktif öğrenmelerini sağlamaya yönelik bir eylem araştırması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 574-587.
  • Çoştu, B., Ayas, A., Çalık, M., Ünal, S., & Karataş, F. Ö. (2005). Fen öğretmen adaylarının çözelti hazırlama ve laboratuvar malzemelerini kullanma yeterliliklerinin belirlenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 65-72.
  • Ekici, G. (2002). Biyoloji öğretmenlerinin laboratuvar dersine yönelik tutum ölçeği (BÖLDYTÖ). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 62-66.
  • Gkıoka, O. (2020). Experiments in physics teaching: Towards an approach to laboratory skills development. Necatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Education, 14(1), 1-29.
  • Hofstein, A., & Mamlok-Naaman, R. (2007). The laboratory in science education: The state of the art. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 105-107.
  • Hofstein, A. (2004). The laboratory in chemistry education: Thirty years of experience with developments, implementation, and research. Chemistry Education Research and Practice, 5(3), 247-264.
  • Hofstein, A., & Mamlok-Naaman, R. (2011). High-school students’ attitudes toward and interest in learning chemistry. Educación Química, 22, 90-102.
  • Ibrahim, N. R. M., & Karpudewan, M. (2013). Nanoscience activities improves students’ attitude towards learning biology. Paper presented at the 5th International Conference on Science and Mathematics Education, CoSMEd 2013, Penang, Malaysia.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi (13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaya, H., & Böyük, U. (2011). Fen bilimleri öğretmenlerinin laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlikleri. Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 27(1), 126-134.
  • Kozma, R. B. (1982). Instructional design in a chemistry laboratory course: The impact of structure and aptitudes on performance and attitudes. Journal of Research in Science Teaching, 19(3), 261-270.
  • Lang, Q. C., Wong, A. F. L., & Fraser, B. J. (2005). Teacher–student interaction and gifted students’ attitudes toward chemistry in laboratory classrooms in Singapore. Journal of Classroom Interaction, 40, 18-28.
  • Lazarowitz, R., & Tamir, P. (1994). Research on using laboratory instruction in science. In D. Gabel (Ed.), Handbook of research on science teaching and learning (pp. 94-128). New York: Macmillan.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. (2nd ed). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Millar, R., Tiberghien, A., & Le Maréchal, J. F. (2002). Varieties of labwork: A way of profiling labwork tasks. In D. Psillos, & H. Niedderer (Eds.), Teaching and learning in the science laboratory (pp. 9-20). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Mutlu, A., & Acar Şeşen, B. (2020). Comparison of inquiry-based instruction in real and virtual laboratory environments: Prospective science teachers’ attitudes. International Journal of Curriculum and Instruction, 12(2), 600-617.
  • Okebukola, P. A. (1986). An investigation of some factors affecting students attitudes toward laboratory chemistry. Journal of Chemical Education, 63(6), 531-532.
  • Piburn, M. D., & Baker D. R. (1993). If I were the teacher…qualitative study of attitude toward science. Science Education, 77, 393-406.
  • Ramsden, P. (1979). Student learning and perceptions of the academic environment. Higher Education, 8(4), 411-427. http://www.jstor.org/stable/3446154
  • Reid, N., & Shah, I. (2007). The role of laboratory work in university chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 172-185.
  • Sneddon P. H., & Hill R. A. (2011). Perceptions, views and opinions of university students about chemistry learning during practical work at school. Chem. Educ. Res. Pract., 12(3), 312-321.
  • Sneddon, P. H., & Douglas, R. (2013). The attitudes towards, and experiences of, laboratory teaching in year 1 chemistry and physics university courses. New Directions in the Teaching of Physical Sciences, 9(1), 49-54.
  • Tarhan, L., & Acar Sesen, B. (2010). Investigation the effectiveness of laboratory works related to “acids and bases” on learning achievements and attitudes toward laboratory. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2631-2636.
  • Tobin, K. (1990). Research in science laboratory activities: In pursuit of better questions and answers to improve learning. School Science and Mathematics, 90, 403- 418.
  • Ural, E. (2016). The effect of guided--inquiry laboratory experiments on science inquiry laboratory experiments on science education students’ chemistry laboratory attitudes, anxiety and achievement. Journal of Education and Training Studies, 4(4), 217-227.
  • Ünal, A., & Kılıç, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvara yönelik kaygı durumlarının incelenmesi. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 21-32.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 10. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yücel, E. (2014). Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar derslerine yönelik öz-yeterlik, tutum ve kaygı puanlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşe Sert Çıbık 0000-0001-9648-3593

Elvan İnce 0000-0003-2013-1035

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sert Çıbık, A., & İnce, E. (2021). Student Views on Attitudes towards Chemistry Laboratory Skills. Online Science Education Journal, 6(2), 100-113.
13554    13679    13680    13681    13682    13684

ERIH PLUS            Index Copernicus            SOBIAD            ROAD            DRJI            ASOS Index            Scientific Indexing Services            

Eurasian Scientific Journal Index                Google Scholar                Türk Eğitim İndeksi                i2or

12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.

Copyright © 2016 Online Fen Eğitimi Dergisi Tüm Hakları Saklıdır.