Cilt: 7 Sayı: 1, 29.06.2022

Yıl: 2022
Prof. Dr. Mehmet Altan KURNAZ Kastamonu Üniversitesi
Fizik Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Fen Bilgisi Eğitimi
Eğitim, Fen ve Matematik Alanları Eğitimi
Dr. Öğr. Üyesi Bahattin Deniz ALTUNOĞLU KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ, EĞİTİM FAKÜLTESİ 0000-0001-7609-1883
Biyoloji Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi
Dilbilim, Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi , Eğitim

Online Fen Eğitimi Dergisi, OFED, bireylerin, özellikle gelecek nesillerin, sahip olması beklenen bilgi ve becerileri edinmesine hizmet etmeyi odağına alır ve vizyonu olarak benimser. Bu anlamda, OFED, okul öncesinden yükseköğretime her kademe ve konu alanında fen eğitimi faaliyetlerinin düzenlenmesine ve/veya geliştirilmesine katkı sunmayı ve tüm paydaşlara hizmet etmeyi misyonu olarak görür.


OFED, fen bilimleri eğitiminin tüm alanlarında her türden bilimsel çalışmalara yer vermektedir. 

Dergiye, yayınlanmak üzere gönderilecek çalışmaların dergimiz Yazım Kurallarına ve Yayın Koşullarına uygun şekilde olması zorunludur.


Konuları farklı bakış açılarında ele alan ve derinlemesine analiz eden araştırma makaleleri, öğretim uygulama örnekleri ve derleme çalışmalarına öncelikli olarak yer verilir. Bununla birlikte, fen eğitimi alanında dergimizin paydaşlarına katkı sunacağı düşünülen kitap inceleme çalışmalarıyla eğitim ve didaktik teorilerinin tanıtımlarını içeren çalışmalar da yayınlanır.

Dergimize gönderilen yazıların değerlendirme süreci elektronik ortamda başlar ve tamamlanır. Yazar(lar) tarafından gönderilen aday makale editör kurulu tarafından içerik/konu ve biçim yönünden ön değerlendirmeden geçirildikten sonra doktora derecesine sahip iki hakeme yönlendirilir. Gerektiğinde üçüncü hakem ataması yapılabilir. Hakemlerin değerlendirme sürecinde yazarların kimliği gizli tutulur. İki hakemden yayınlanabilir kararı alındıktan ve editör kurulunun nihai onayından sonra aday makale dergi yazım kurallarına ve alıntı, intihal vb. durumlara göre yeniden incelenerek (inceleme tüm sorumluluğun yazarda olduğunu değiştirmez) yayınlanır.

Dergi yazı şablonunu indirmek için tıklayınız.


YAZIM KURALLARI ve YAYIN KOŞULLARI

Başlık ve Yazar Bilgileri

·       Başlık: 14 punto, Times New Roman,  kalın, her kelimenin sadece ilk harfi büyük harfle, ortalanmış olarak yazılmalıdır.

·      Yazar İsimleri: 10 punto, Times New Roman, kalın, alt alta yazılmalıdır.  Yazar isimlerinden sonra “,” konularak kurum bilgisi (italik) ve yine “,” konularak,  e-posta adresi (italik) yazılmalıdır.

Özetler

·   Özet: 10 punto, Times New Roman olmalıdır. “Abstract” kelimesi ilk harfi büyük, sola yaslı yazılmalıdır. Bu bölüm araştırmanın amacı, yöntemi, bulguları, sonuç ve önerilerini kapsayacak şekilde 100-250 kelime arasında olmalıdır. Abstract içerisinde kaynak verilmemelidir.

·       Keywords: 10 punto, Times New Roman olmalıdır.  Çalışmayı betimleyen 3-5 anahtar kelime olmalıdır. 

Bölümler ve Alt Bölümler

Tüm metnin içeriği 12 punto, Times New Roman, tek satır aralıklı, iki yana yaslı yazılmalıdır. Paragraflar 1 tab girinti ile başlamalı, paragraflar arası boşluk içermemelidir. Ana bölüm başlıkları ortalı, 12 punto, kalın ve büyük harfle yazılmalıdır. Alt bölüm başlıkları (İkinci düzey başlıklar) sola yaslı, ilk harfleri büyük, 12 punto ve kalın olarak yazılmalıdır. Üçüncü düzey başlıklar ise sola yaslı, sadece ilk kelimenin ilk harfi büyük olacak biçimde, 12 punto, kalın ve italik yazılmalıdır. İngilizce özetin dil bilgisi hatası içermemesi için alanda uzmanı tarafından kontrolüne özen gösterilmelidir.

Makalenin bölümleri genel olarak şu başlıkları içermelidir:

GİRİŞ

YÖNTEM

Araştırmanın Modeli

Çalışma Grubu

Veri Toplama Araçları

Verilerin Analizi

BULGULAR

TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER

KAYNAKLAR

EXTENDED ABSTRACT

Purpose and Significance

Methodology

Results

Discussion and Conclusion

Tablo: Tablo ismi tablonun üstünde, sola dayalı olarak yazılmalıdır. “Tablo 1.” kalın olarak belirtilmeli, tablo adı ise italik yazılmalıdır. Tablo içeriği 10 punto olarak hazırlanmalı ve düzenlenmesinde APA dikkate alınmalıdır (Dikey çizgiler içermemeli ve önemli başlıklar yatay çizgilerle ayrılmalıdır).

Şekil: Şekil ismi şeklin altında bulunmalıdır. “Şekil 1.” kalın olarak yazılmalı, şekil ismi ise italik olarak belirtilmelidir.


Kaynakların Belirtilmesi

1.     Metin İçerisinde

Metin içinde uygun yerde yazarın soyadı ve arkasından eserin yayın yılı verilir:

1.1.    Tek Yazarlı

“... (Nelson, 1976)”; “Nelson’a (1976) göre ...”; “Nelson (1976) ...”

Ayrıca alıntılar için mutlaka sayfa numarası verilmelidir. Bu durumda sayfa için “s.” ve bölüm için “böl.” kullanılır.

Örnek: (Centers for Disease Control and Prevention, 2005, s. 10)

            (Shimamura, 1989, böl. 3)

1.2.    İki Yazarlı

Metin içinde birden fazla yazarlı bir esere gönderme yapılırken yazar isimleri arasında “ve” bağlacını kullanılır. Ayraç içinde, tablolarda, şekil açıklamalarında ve kaynakçada yazar isimlerini “ve imiyle (&)” bağlanır.

”... (Mather & Knight, 2006).”; “Mather ve Knight (2006) ...”; “Mather ve Knight’a (2006) göre...”

1.3.    Üç, Dört, Beş Yazarlı

“... (Charles, Mather, & Carstensen, 2003).”; “Charles, Mather, ve Carstensen (2003) ...”; “Charles, Mather, ve Carstensen’ye (2003) göre...”

Aynı çalışmaya ikinci kez gönderme yapmak gerekiyorsa, sadece ilk yazarın soyadı yazılıp arkasından “ve diğerleri” anlamında “vd.” ifadesi kullanılır.

Örnek: “Charles vd. (2003)”

1.4.    Altı ve/veya Daha Fazla Yazarlı

Sadece ilk yazarın soyadını yazıp arkasından vd. (italik olmamalı) yazılır.

Örnek:  “Rosler vd. (2005)”

1.5.    Yazar Olarak Grup İsimleri

Yazar olarak belirtilen grup isimleri (öm. kuruluşlar, dernekler, devlet daireleri ve çalışma grupları) metin içinde kaynak gösterilirken her seferinde kısaltılmadan yazılmalıdır. Grup şeklinde kimi yazarların isimleri, kaynağa ilk kez gönderme yapılırken kısaltılmadan yazılır, daha sonra aynı kaynağa gönderme yapılırken kısaltılır.

İsim çok uzunsa ve metin içerisinde yer kaplıyorsa, eğer kısaltma sıklıkla biliniyor ya da kolayca anlaşılabiliyorsa, ikinci ve sonraki göndermelerde kısaltma kullanılabilir. İsim kısaysa ya da kısaltma kolay anlaşılmıyorsa, ismin her geçişinde kısaltma yazılmalıdır.

Örnek:

İsim 1: National Institute of Mental Health (1999)

Metinde kaynağa ilk göndermede: (National Institute of Mental Health [NIMH], 1999)

Metinde kaynağa yapılan daha sonraki göndermelerde: (NIMH, 1999)

İsim 2: University of Pittsburgh (1993)

Metin içinde kaynağa yapılan tüm göndermelerde:  (University of Pittsburgh, 1993)

1.6.    Aynı Yazara Ait Birden Fazla Eseri Belirme

1.6.1.     Farklı Yıllarda Basılan Eserler

Aynı yazar(lar) tarafından yazılmış iki ya da daha fazla esere gönderme yaparken yazar soyadları bir kez yazılır ve baskı yılları göz önünde bulundurulur. Şu an baskıda olan eserlere yapılacak göndermeler en sona bırakılır.

Örnek: (Gogel, 1990, 2006, baskıda)

1.6.2.     Aynı Yıl İçerisinde Basılan Eserler

Aynı yazar(lar) tarafından aynı yılda basılmış eserlere gönderme yaparken yıl gösterilip ardından a, b, c, ... şeklinde harflendirme kullanılır. Kaynakça kısmında da bu harflendirme belirtilir.

Örnek: Birçok çalışmada (Derryberry & Reed, 2005a, 2005b, baskıda-a; Rothbart, 2003a, 2003b)

1.7.    Aynı Ayraç İçerisinde Farklı Yazarların Eserlerini Belirtme

Aynı ayraç içinde farklı yazarların eserleri belirtilirken alfabetik sıraya göre yazarların soyadları sıralanarak verilir ve araya noktalı virgül koyulur.

Örnek: Birçok çalışmada (Miller, 1999; Shafranske & Mahoney, 1998)

1.8.    İkincil Kaynaktan Alıntı

Özgün çalışmanın baskısı yoksa ya da İngilizce olarak ulaşılamıyorsa, metin içerisinde orijinal eserin ismi verilip, ikinci kaynağa gönderme yapılır.

Örnek: Allport’un günlüğünden Nicholson’un eserinde aktarım yapılmışsa ve gönderme yapılan çalışma okunmadıysa, metin içerisinde “Allport'un günlüğü (as cited in Nicholson, 2003)” şeklinde belirtilmelidir.

2.     Kaynakça Bölümünde

Makalenin sonunda, varsa ek(ler)den önce, yazar veya kurum ismine ilişkin kaynaklar ilk yazarın soyadının baş harfi ve kurumların isimleri göz önünde bulundurularak, alfabetik bir düzen içerisinde verilmelidir.

·       Kaynaklar 10 punto ile aralık bırakılmadan ardı ardına yazılmalıdır.

·       Süreli yayın başlık ve alt başlıkların sadece ilk kelimelerine ve varsa özel isimleri büyük harfle başlamalıdır.

·       Süreli yayın başlığı veya noktalama işaretleri kesinlikle italik yazılmamalıdır.

·       Sayfa sayısı verilirken “s.32-50” olarak değil “32-50” olarak gösterilmelidir.

·       Kaynakçada yer alan kaynakların ikinci satırları 1,5 cm içeriden başlanabilir.

Örnek Kaynaklar

2.1.         Tek Yazarlı Makale

Genel referans düzeni:

Yazar, A. A., (yıl). Makalenin başlığı. Dergi adı, Cilt(Sayı), sayfa aralığı.

Anderson, A. K. (2005). Affective influences on the attentional dynamics supporting awareness. Journal of Experimental Psychology: General, 154, 258-281

2.2.         İki Yazarlı Makale

 Light, M. A, & Light, I. H. (2008). The geographic expansion of Mexican immigration in the United States and its implications for local law enforcement. Law Enforcement Executive Forum Journal, 8(1), 73-82. 

2.3.         Üç-Altı Yazarlı Makale

Carretie, L. Hinojosa, J. A, Martin-Loeches, M., Mecado, F., & Tapia, M. (2004). Automatic attention to emotional stimuli: Neural correlates. Human Brain Mapping, 22, 290-299.

2.4.         Basımda Olan Dergi Makaleleri

Briscoe, R. (in press). Egocentric spatial representation in action and perception. Philosophy and Phenomenological Research. Retrieved from http://cogprints.org/5780/1/ECSRAP.F07.pdf

2.5.         Kitaplar

2.5.1.     Tek Yazarlı Kitap

Yazar, A. A. (yıl). Kitabın ismi. Yayın yeri: Yayın evi.

Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.

2.5.2.     Çeviri Kitap

Jenson, E. (2006). Beyin uyumlu öğrenme (A. Doğanay, Çev.). Adana: Nobel Yayınevi. (Orijinal baskı, 1999). 

2.5.3.     Editörlü Bir Kitapta Yer Alan Makale veya Bölümler

Yücel, C. ve Gülveren, H. (2006). Sınıfta öğrencilerin motivasyonu. M. Şişman ve S. Turan (Ed.), Sınıf yönetimi içinde (s. 74-88). Ankara: Pegema.

2.6.         İndirilmiş Çalışmalar

MEB, (2005). PISA 2003 projesi: Ulusal nihai rapor. http://earged.meb.gov.tr/pisa/dokuman/2003/ rapor/PISA_RAPOR_2003.pdf adresinden 9 Temmuz 2009 tarihinde indirilmiştir.

2.7.         Toplantı/Sempozyum/Kongre/Konferans Bildirileri

2.7.1.     Sunulmuş Çalışmalar

Genel referans düzeni:

Yazar, A. A., Yazar, B. B., Yazar, C. C., & Yazar, D. D. (Yıl, Ay). Çalışmanın adı. E. E. Chairperson (Oturum Başkanı) içinde, Sempozyumun adı. Sempozyum düzenleme kurulu ismi, Yer.

Muellbauer, J. (2007, September). Housing, credit, and consumer expenditure. In S. C. Ludvigson (Chair), Housing and consumer behavior. Symposium conducted at the meeting of the Federal Reserve Bank of Kansas City, Jackson Hole, WY.

2.7.2.     Bildiri Kitabında Yer Alan Çalışmalar

Herculano-Houzel, S., Collins, C. E., Wong, P., Kaas, J. H., & Lent, R. (2008). The basic nonuniformity of the cerebral cortex. Proceedings of the National Academy of Sciences 105, 12593-12598. doi: 1 0.1 073/pnas.08054171 05

2.8.         Tezler

·       Kopyası kaynak olarak kullanılan yüksek lisans ve doktora tezleri için genel referans düzeni:

Yazar, A. A. (yıl). Doktora ya da yüksek lisans tezinin başlığı (Doktora tezi/Master tezi). Ulaşılan veri tabanı, DAI numarası. 

·       Yayınlanmamış tezler için genel referans düzeni:

Yazar, A. A. (yıl). Doktora ya da yüksek lisans tezinin başlığı (Yayınlanmamış Doktora tezi/Master tezi). Kurum İsmi, Yer.

Güneş, G. (2010). Öğretmen adaylarının temel astronomi konularında bilgi seviyeleri ile bilimin doğası ve astronomi öz yeterlilikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.

YAYIN KOŞULLARI

İçerik, Sayı ve Dil

OFED, fen eğitimi alanında nicel ve nitel araştırmalar veya her iki yöntemin birlikte kullanan araştırmaları temel alan özgün araştırma-inceleme makaleleri, çeviri veya kitap tanıtımına yer veren hakemli bir dergidir. 6 ayda bir olmak üzere yılda 2 defa (Haziran, Aralık aylarında) yayınlanmaktadır. İlgili yazılar Türkçe veya İngilizce dillerinde gönderilebilir. 2020 yılı itibariyle yalnız İngilizce makaleler değerlendirmeye alınmaktadır.


Sorumluluk ve Telif

OFED’e gönderilen makalelerde yer alan içerik ve eklerden (resim, çizim, harita, belge vb.) yazar(lar)ı sorumludur. Yayın gönderen yazar(lar)ın sorumluluğu kabul ettiği varsayılır.
Yazarlardan yayın telif hakkı devri için sözleşme istenmez. Gönderilen ve hakem süreci sonrasında yayına kabul edilerek yayınlanan yazıların yazar(lar)ı her türlü telif haklarını OFED’e devretmiş kabul edilir. Yazar(lar) her türlü telif haklarını OFED’e devrettiklerini kabul ederek dergi yayın sürecine dâhil olmuştur.
Yazılar, OFED editöründen yazılı izin alınmadan başka yerde yayımlanamaz.
Çeviri yazılarında, çeviren ilgili makalenin yazar(lar)ından izin yazısı almalıdır. Çeviri yazılarında her türlü telif maliyeti çevirene aittir.


Yayın Süreci

OFED’e gönderilen makaleler, daha önce hiçbir yerde yayımlanmamış ve yayınlanmak üzere başka bir basılı/elektronik yayına sunulmamış olmalıdır. OFED’e gönderilen ve hakemlik sürecine alınan makalelerin, başka bir yayıncıya yollanmış olması ve/veya daha önce tıpkı veya benzerinin yayınlanmış olmasının tespiti halinde yayın süreci derhal iptal edilir.
Editör Kurulu tarafından öncelikle şekil ve içerik yönünden ön incelemeye tabi tutulan ve uygun bulunan makaleler için hakem tayin edilir. Editör Kurulu tarafından uygun bulunmayan çalışmalar ret edilir.
Her makale iki hakeme gönderilir. Hakem raporlarından birinin olumsuz olması durumunda makale üçüncü hakeme gönderilir. Hakemlerden gelen raporlar doğrultusunda, makalenin yayınlanmasına, düzeltilmesine, ek bilgi ve kısaltma istenmesine veya yayınlanmamasına karar verilir ve bu karar yazar(lar)a bildirilir.
Yazar(lar)dan düzeltme istenilmesi durumunda, düzeltmeler editör kurulu tarafından belirtilen sürede yapılarak yayın kuruluna ulaştırılması gerekmektedir. Zamanında düzenlenmeyen makaleler ret edilir.
Gönderilen bütün makaleler OFED yazım kılavuzuna uygun olarak hazırlanmak durumundadır.
Türkçe gönderilen makalelerin yazar(lar)ı Türk Dil Kurumu’nun yazım kılavuzunu örnek alınmalıdır.
İngilizce gönderilen makaleler için dil yetkinliği, öncelikle editör kurulu tarafından, aranır. İçerikten bağımsız şekilde dil yönüyle yetersiz görülen makaleler iade/ret edilir. Gönderim öncesinde yazarlara yazılarını yetkin bir dil kontrolünden geçirmeleri önerilir.
Türkçe gönderilen makaleler için yazılacak İngilizce bölümlerin (kısa ve geniş özetler) yetkinliği, öncelikle editör kurulu tarafından, aranır. İçerikten bağımsız şekilde dil yönüyle yetersiz görülen makaleler iade/ret edilir. Gönderim öncesinde yazarlara yazılarını yetkin bir dil kontrolünden geçirmeleri önerilir.


Etik Durumlar

Tüm yazarlar ulusal ve uluslararası akademik, bilimsel etik kurallara uymak zorundadır. OFED, '5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanun ve Hükümleri' çerçevesinde yayın süreci izler. T.C. hukuk kurallarının gereklerini yerine getirmeyen yazar(lar) hakkında OFED hukuki haklarını tek taraflı koruma hakkına sahiptir. Yazar(lar) gönderdikleri yazılarında ilgili kanun hükümleri çerçevesinde alıntı, intihal vb. konularda tek taraflı sorumluluk sahibidirler.
Yazar, doktora veya yüksek lisans tezlerinden hazırladıkları yazılarında mutlaka yazının tez çalışmasından hazırlandığını belirtmelidir. Aksi durum intihal çerçevesinde değerlendirilir. İsim sıralamasında tezin sahibinin ismi ilk sırada yazılır; danışman ve diğer yazarlar tezin sahibinden önce yazılamaz. Tez sahibi ve danışman haricindeki diğer yazarların katkısı yazıda belirtilir.

OSEJ does not require publication fees from the authors.

12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.