Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 44 - 60

Öz

Kaynakça

  • Akçay, B. (2019). Fen öğrenme ve öğretme yaklaşımları (1.bs.). Nobel Yayıncılık.
  • Avcı, Ö. (2006). Van il merkezinde ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar (Tez No. 182671)[Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A., & Gökçek, T., (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70397
  • Bayır, E., & Kahveci, S. (2021). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yönteminin düzeyleri açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41(3), 1295-1326. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/67470/884291
  • Binler, A.İ., (2007). Fen öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma yatkınlıkları (Tez No. 179372) [Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bulut, G. (2010). İlköğretim (6-7-8.sınıf) fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma alışkanlıkları (Hatay ili örneği) (Tez No. 259177) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş (3.bs.) (M. Sözbilir Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık. (Orijinal basım tarihi 2017).
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5.bs.). Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö. (1994). Genel öğretim yöntemleri. Usem Yayınları.
  • Doğru, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 150-158. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11130/133120
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim yöntem ve teknikleri ile materyal kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 257211) [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülnaroğlu, A., (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliliklerine ilişkin algıları ve görüşleri (Tez No. 574728) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güven-Yıldım, E., Köklükaya, A., & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem- teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafkasegt/issue/19198/204113
  • Karamustafaoğlu, O., Bayar, A., & Kaya, M. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri üzerine bir çalışma: Amasya örneği. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 436-462. http://dx.doi.org/10.5578/keg.8047
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi dersinin uygulanmasında karşılaşılan güçlükler. Çağdaş Eğitim, 286, 19-26.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/baunsobed/issue/50194/646294
  • Kılıç, A., Erdoğmuş, E., Sevinç, Ö.S., & İnan, S. (2004). İlköğretim okulları fen ve tabiat dolabının kapasite, kullanım ve eğitim öğretime katkısıyla ilgili öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 544-561.
  • Leech, N.L., & Onwuegbuzie, A.J. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality&Quantity, 43, 265-275. https://link.springer.com/article/10.1007/s11135-007-9105-3
  • Leech, N.L., & Onwuegzubie, A.J. (2004). Enhancing the interpretation of significant findings: the role of mixed methods research. The Quality Report, 9(4), 770-792. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2004.1913
  • OECD. (2009). Creative effective teaching and learning environments : First result from TALIS. OECD Publication. https://doi.org/10.1787/9789264068780-en
  • Saraç, E. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bazı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma eğilimlerinin araştırılması (Tez No. 395549) [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sözbilir, M., Şenocak, E., & Dilber, R. (2006). Öğrenci gözüyle fen bilgisi öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 276-286.
  • Şahin, D., & Güven, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki yöntem ve teknik kullanımına ilişkin görüşleri. Online Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 42-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ofed/issue/26033/269460
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeleri Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Talaz, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerinde aktif öğrenme etkinliklerini uygulama durumları (Tez No. 330197) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches (46th ed.). Thousand Oaks.
  • Taşkaya, S.M., & Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-181. DOI: 10.21547/jss.25684
  • Taşkoyan, S.N., (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde sorgulayıcı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri, akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi (Tez No. 215763) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi] YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Telli, A., Yıldırım, H.İ., Şensoy, Ö., & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda basit makineler konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24(3). https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6758/90903
  • Tunga, A., Aydemir Kara, A.G., Kaplan, G., Çelik, B., & Çağıltay, K. (2021). Öğretmen adaylarına öğretim yöntem ve tekniklerini öğrettik ama öğretmen olduktan sonra durum nedir? EJERCongress Bildiri Özeti Kitabı içinde (s. 810-811). Anı Yayıncılık.
  • Uluçınar, Ş., Doğan, A., & Kaya, O.N. (2008). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi ve laboratuvar uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Education Journal, 16(2), 485-494. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49100/626541
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası araştırma verilerine göre Türkiye’de ilköğretim fen ve teknoloji derslerindeki öğretim uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 159-174. http://www.tused.org/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12.bs.). Seçkin Yayınları.
  • Yulu, Ö. (2014). Ortaöğretim matematik öğretiminde öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterlilikleri (Tez No. 361689) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.

Evaluation of the Teaching Methods and Techniques Used by Science Teachers in Science Classes

Yıl 2024, Cilt: 9 Sayı: 2, 44 - 60

Öz

The purpose of this study is to reveal the teaching methods and techniques used by science teachers in their classes and the reasons for their use of these methods and techniques. Explanatory sequential design, one of the mixed methods research designs, was used in the current study. The study group from which the quantitative data of the study were collected consisted of 50 science teachers working in public schools in Muğla province and 600 7th-grade students attending these schools. The study group from which the qualitative data of the study were collected consisted of 15 science teachers working in public schools in Muğla province. In the selection of the participants, the convenience sampling method was used. The data of the study were collected by using the “Science Lesson Method-Technique Determination Teacher Questionnaire”, the “Science Lesson Method-Technique Determination Student Questionnaire” and a “Semi-Structured Teacher Interview Form”. In the analysis of the quantitative data, the SPSS program package was used. The frequency, percentage, arithmetic mean and standard deviation values were calculated for the methods and techniques preferred by the teachers. The qualitative data of the study were analyzed using the content analysis method. As a result of the study, it was found that the most preferred method-technique by the science teachers is the question-answer method, and the least preferred method-technique is the aquarium technique. It was concluded that while the science teachers are choosing their teaching methods and techniques, they pay most attention to class size, objectives and class hours. It was also found that the science teachers prefer traditional methods and techniques more and active methods and techniques less. The reasons why the science teachers prefer traditional methods more include crowded classes, insufficient class hours and their lack of knowledge of some methods and techniques.

Kaynakça

  • Akçay, B. (2019). Fen öğrenme ve öğretme yaklaşımları (1.bs.). Nobel Yayıncılık.
  • Avcı, Ö. (2006). Van il merkezinde ilköğretim ikinci kademe fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar (Tez No. 182671)[Yüksek Lisans Tezi, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Baki, A., & Gökçek, T., (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70397
  • Bayır, E., & Kahveci, S. (2021). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının sorgulayıcı-araştırmaya dayalı öğretim yönteminin düzeyleri açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 41(3), 1295-1326. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/67470/884291
  • Binler, A.İ., (2007). Fen öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma yatkınlıkları (Tez No. 179372) [Yüksek Lisans Tezi, Kafkas Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Bulut, G. (2010). İlköğretim (6-7-8.sınıf) fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma alışkanlıkları (Hatay ili örneği) (Tez No. 259177) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Creswell, J.W. (2021). Karma yöntem araştırmalarına giriş (3.bs.) (M. Sözbilir Çev. Ed.). Pegem Akademi Yayıncılık. (Orijinal basım tarihi 2017).
  • Çepni, S. (2010). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (5.bs.). Celepler Matbaacılık.
  • Demirel, Ö. (1994). Genel öğretim yöntemleri. Usem Yayınları.
  • Doğru, M., & Aydoğdu, M. (2003). Fen bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemlerde karşılaşılan sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(13), 150-158. https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11130/133120
  • Ergani, K. (2010). İlköğretim 4. Ve 5. Sınıf sosyal bilgiler dersi öğretim yöntem ve teknikleri ile materyal kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri (Tez No. 257211) [Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Gülnaroğlu, A., (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretim tekniklerini seçme yeterliliklerine ilişkin algıları ve görüşleri (Tez No. 574728) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Güven-Yıldım, E., Köklükaya, A., & Aydoğdu, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öğretim yöntem- teknik tercihleri ve bu tercihlerinin nedenleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 15-25. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kafkasegt/issue/19198/204113
  • Karamustafaoğlu, O., Bayar, A., & Kaya, M. (2014). Fen bilimleri öğretmenlerinin kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri üzerine bir çalışma: Amasya örneği. Kurumsal Eğitimbilim Dergisi, 7(4), 436-462. http://dx.doi.org/10.5578/keg.8047
  • Kaptan, F., & Korkmaz, H. (2001). İlköğretim okullarında fen bilgisi dersinin uygulanmasında karşılaşılan güçlükler. Çağdaş Eğitim, 286, 19-26.
  • Kayabaşı, Y. (2012). Öğretmenlerin öğretim sürecinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri ile bunları tercih etme nedenleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(27), 45-65. https://dergipark.org.tr/en/pub/baunsobed/issue/50194/646294
  • Kılıç, A., Erdoğmuş, E., Sevinç, Ö.S., & İnan, S. (2004). İlköğretim okulları fen ve tabiat dolabının kapasite, kullanım ve eğitim öğretime katkısıyla ilgili öğretmen görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 40(40), 544-561.
  • Leech, N.L., & Onwuegbuzie, A.J. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality&Quantity, 43, 265-275. https://link.springer.com/article/10.1007/s11135-007-9105-3
  • Leech, N.L., & Onwuegzubie, A.J. (2004). Enhancing the interpretation of significant findings: the role of mixed methods research. The Quality Report, 9(4), 770-792. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2004.1913
  • OECD. (2009). Creative effective teaching and learning environments : First result from TALIS. OECD Publication. https://doi.org/10.1787/9789264068780-en
  • Saraç, E. (2015). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin bazı öğretim yöntem ve tekniklerini kullanma eğilimlerinin araştırılması (Tez No. 395549) [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Sözbilir, M., Şenocak, E., & Dilber, R. (2006). Öğrenci gözüyle fen bilgisi öğretmenlerinin derslerinde kullandıkları öğretim yöntem ve teknikleri. Milli Eğitim Dergisi, 172, 276-286.
  • Şahin, D., & Güven, S. (2016). Sınıf öğretmenlerinin fen bilimleri, hayat bilgisi ve sosyal bilgiler derslerindeki yöntem ve teknik kullanımına ilişkin görüşleri. Online Fen Eğitimi Dergisi, 1(1), 42-59. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ofed/issue/26033/269460
  • Şimşek, H., Hırça, N., & Coşkun, S. (2012). İlköğretim fen ve teknoloji öğretmenlerinin öğretim yöntem ve tekniklerini tercih ve uygulama düzeleri Şanlıurfa ili örneği. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 249-268.
  • Talaz, G. (2013). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji derslerinde aktif öğrenme etkinliklerini uygulama durumları (Tez No. 330197) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Tashakkori, A., & Teddlie, C. (1998). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches (46th ed.). Thousand Oaks.
  • Taşkaya, S.M., & Sürmeli, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullandıkları öğretim yöntemlerin değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(1), 169-181. DOI: 10.21547/jss.25684
  • Taşkoyan, S.N., (2008). Fen ve teknoloji öğretiminde sorgulayıcı öğrenme stratejilerinin öğrencilerin sorgulayıcı öğrenme becerileri, akademik başarıları ve tutumları üzerindeki etkisi (Tez No. 215763) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi] YÖK Ulusal Tez Merkezi.
  • Telli, A., Yıldırım, H.İ., Şensoy, Ö., & Yalçın, N. (2004). İlköğretim 7. sınıflarda basit makineler konusunun öğretiminde laboratuvar yönteminin öğrenci başarısına etkisinin araştırılması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 24(3). https://dergipark.org.tr/tr/pub/gefad/issue/6758/90903
  • Tunga, A., Aydemir Kara, A.G., Kaplan, G., Çelik, B., & Çağıltay, K. (2021). Öğretmen adaylarına öğretim yöntem ve tekniklerini öğrettik ama öğretmen olduktan sonra durum nedir? EJERCongress Bildiri Özeti Kitabı içinde (s. 810-811). Anı Yayıncılık.
  • Uluçınar, Ş., Doğan, A., & Kaya, O.N. (2008). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretimi ve laboratuvar uygulamalarına ilişkin görüşleri. Kastamonu Education Journal, 16(2), 485-494. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49100/626541
  • Yıldırım, K. (2011). Uluslararası araştırma verilerine göre Türkiye’de ilköğretim fen ve teknoloji derslerindeki öğretim uygulamaları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 159-174. http://www.tused.org/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12.bs.). Seçkin Yayınları.
  • Yulu, Ö. (2014). Ortaöğretim matematik öğretiminde öğretmenlerin öğretim yöntem ve teknikleri konusundaki yeterlilikleri (Tez No. 361689) [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitimde Program Geliştirme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Duygu Sidekli 0000-0002-6988-9018

Necdet Aykaç 0000-0003-0103-3421

Erken Görünüm Tarihi 25 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2024
Kabul Tarihi 24 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 9 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sidekli, D., & Aykaç, N. (2024). Evaluation of the Teaching Methods and Techniques Used by Science Teachers in Science Classes. Online Science Education Journal, 9(2), 44-60.
13554    13679    13680    13681    13682    13684

ERIH PLUS            Index Copernicus            SOBIAD            ROAD            DRJI            ASOS Index            Scientific Indexing Services            

Eurasian Scientific Journal Index                Google Scholar                Türk Eğitim İndeksi                i2or

12285Online Science Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License.

Copyright © 2016 Online Fen Eğitimi Dergisi Tüm Hakları Saklıdır.