Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turizm Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının İtibar Bileşenlerinin Öğrencilerin Memnuniyeti ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 23 - 44, 15.08.2018
https://doi.org/10.17153/oguiibf.408370

Öz

Günümüzde özellikle turizm fakültelerinin sayısının hızla artması, bu kurumlar arasındaki rekabeti de artırmaktadır. Rekabette ve öğrenci tercihlerinde öne çıkmak isteyen turizm fakültelerinin kurumsal itibar düzeylerine özenle dikkat etmesi gerekmektedir. Kurumsal itibar bileşenlerinin öğrencilerin fakülte memnuniyetlerini ve fakülteyi başkalarına tavsiye etme davranışı üzerindeki etkisinin araştırıldığı bu çalışmada, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesinde eğitim gören 330 öğrenciden anket tekniği ile veriler toplanmış ve yapısal eşitlik modellemesiyle analizler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen analiz sonuçlarına göre, kurumsal itibarı oluşturan, eğitim kalitesi, duygusal cazibe ve vizyoner liderlik bileşenlerinin öğrencilerin fakülte memnuniyetini ve fakültelerini başkalarına tavsiye etme davranışını pozitif bir şekilde etkilediği belirlenmiştir

Kaynakça

  • Acquaah, Moses (2003),“Organizational Compotence and Firm-Specific Tobin’s Q: The Moderating Role of Corporate Reputation”, Strategic Organization, 1(4), 383-411.
  • Akar, Cüneyt (2012), “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Alessandri, S. Westcott; Sung-Un Yang; Dennis F. Kinsey (2006), “An Integrative Approach to University Visual Identity and Reputation”, Corporate Reputation Review, 9 (4), 258–270.
  • Alkoç, Yasemin K. (2017), “Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet Ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 270-280.
  • Alnıaçık Esra; Alnıaçık, Ümit; Genç, Nurullah (2010), “Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte midir?”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(23), 94-114.
  • Alnıaçık, Ümit (2011), “Kurumsal İtibari Oluşturan Farklı Bileşenlerin Müşteri Bağlılığı Üzerindeki Etkileri”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 7, 65-96.
  • Altunel, M. Cevdet; Günlü, Ebru (2015), “Deneyimleme Kalitesi, Algılanan Değer ve Memnuniyetin Müze Ziyaretçileri-nin Tavsiye Etme Eğilimi Üzerindeki Etkisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191-206.
  • Andreassen, T. Wallin; Lindestad, Bodil (1998), “Customer Loyalty And Complex Services: The İmpact Of Corporate İmage On Quality, Customer Satisfaction And Loyalty For Customers With Varying Degrees Of Service Expertise”, International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
  • Apaydın, Çiğdem; Seçkin Kapucu, M. (2017), “Üniversiteyi Tercih Etme, Akademik İtibar Ve Sosyal Etkinlik Arasın-daki İlişki: Akdeniz Ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Lisan Öğrencileri Örneği”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 199-222.
  • Argentı, Paul (2000), “Branding B-Schools: Reputation Management for MBA Programs”, Corporate Reputation Review, 3(2) 171-179.
  • Argenti, Paul A.; Druckenmiller, Bob T. (2004), “Reputation And The Corporation Brand”, Corporate Reputation Re-view, 6(4), 368-274.
  • ASLAN, Alper; KOZAK, Metin (2006), “Turizmde Gelişme ve Etik Sorunları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştır-ma”, Ege Academic Review, 6(1), 49-61.
  • AYAZ, Nermin; Akbaba, Atilla (2017), “A Multıdımensıonal Analysıs Of Tourısm Students’ Ethıcs Awareness, Intentıon and Orıentatıon”, Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 65-78.
  • Ayaz, Nurettin; Yeşiltaş, Murat; Türkmen, Fatih (2012), “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kırsal Turizme Bakış Açıları Ve Algıları Üzerine Bir Araştırma”, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(22), 103-112.
  • Aydoğdu, Aydoğan; Koçoğlu, Cenk M.; Çiçek, B.; Yaşarsoy, E. (2015), Yükseköğretimde Öğrenci Doyumu: Kastamonu Üniversitesi, Turizm Fakültesi Örneği”, 1. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu / 19-21 Kasım 2015.
  • Aymankuy, Yusuf; Tetık, Nuray.; Gırgın, G.; Aymankuy, Ş. (2013), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimindeki Staj Uygu-lamasına Öğrenci ve Akademisyenlerin Bakışları (BTİOYO'da Uygulama)”. International Journal of Human Sciences, 10(1), 101-128.
  • Azoury, Nehme; Lindos, Daou; Charbel, Khoury (2014), “University Image And Its Relationship To Student Satisfaction- Case Of The Middle Eastern Private Business Schools”, Internatıonal Strategıc Management Revıew 2(1), 1–8.
  • Baker, Dwayne; Crompton, John L. (2000), “Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions”, Annals of Tourism Rese-arch, 27(3), 785-804.
  • Baker, Sally; Brown, B. (2007), “Images Of Excellence: Constructions Of İnstitutional Prestige And Reflections İn The University Choice Process.” British Journal of Sociology of Education 28(3), 377-391.
  • Barnett, Michael L.; Jermier, John M.; Lafferty, Barbara (2006), “Corporate Reputation: The Definitional Lands-cape”, Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.Barusman A. R. Putra (2014), “Student Satisfaction As a Mediating Variable between Reputation Image and Student Loyalty”, Globaalllluminators Full Paper Proceeding 2014 Vol 1 414-436.
  • Baş, Türker (2001), Anket: Anket nasıl hazırlanır? Anket nasıl uygulanır? Anket nasıl değerlendirilir?, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Bendixen, Michael; Abratt, Russell (2007), “Corporate Identity, Ethics and Reputation in Supplier–Buyer Relations-hips”, Journal of Business Ethics, 76(1), 69-82.
  • Bloemer, Josee; Ruyter, Ko D.; Peeters, Pascal (1998), “Investigating Drivers of Bank Loyalty: He Complex Relationship Between Image”, Service Quality, International Journal of Bank Marketing, 16, 276-286.
  • Bowen, John; Chen, Shiang‐Lih (2001), “The Relationship Between Customer Loyalty And Customer Satisfaction”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-217.
  • Briggs, Senga; Wilson, Alex (2007), “Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice.”, Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
  • Brochado, Ana (2009), “Comparing Alternative Instruments to Measure Service Quality in Higher Education”, Quality Assurance in Education, 17(2), 174-190.
  • Byrne, Barbara M. (2010), Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Program-ming, 2nd edition, New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Carmeli, Abraham; Cohen, Aaron (2001), “Organizational Reputation as a Source of Sustainable Competitive Advantage and Above-Normal Performance: An Empirical Test among Local Authorities in Israel”. Public Administ-ration & Management: An Interactive Journal, 6(4), 122-165.
  • Carmeli, Abraham; Tishler, Asher (2005), “Perceived Organizational Reputation and Organizational Performance: An Empirical Investigation of Industrial Enterprises”, Corporate Reputation Review 8(1):13-30.
  • Chen, Ching F. Chen, Fu-Shian (2010), “Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists”, Tourism Management, 31(1), 29-35.
  • Chun, Rosa (2005), “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Re-views, 7(2), 91-109.
  • Clemes, Michael D; Gan, Christopher E.; Kao, Tzu-Hui (2008), “University Student Satisfaction: An Empirical Analysis”, Journal of Marketing for Higher Education, 17(2), 292-325.
  • Conard, Michael J.; Conard, Maureen A. (2000), “An Analysis Of Academic Reputation As Perceived By Consumers Of Higher Education”, Journal of Marketing for Higher Education, 9(4), 69-80.
  • Çatı, Kahraman; Koçoğlu, Cenk M. (2008), “Müşteri Sadakati İle Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”.,Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188.
  • Çekmecelioğlu, Hülya G.; Dinçel, Güler (2014), “Çalışanların Kurumsal İtibara İlişkin Algıları ve Bu Algıların Örgütsel Kıvanç, Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Doğu Marmara Bölgesi Plastik Ambalaj Sanayi Üzerinde Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 5(2), 79-94.
  • Demir, Mahmut; Demir, Şirvan Ş. (2016), “Akademik Beklenti, Akademik Memnuniyet ve Kariyer Planlaması İlişkisi: Turizm Lisans Öğrencileri Örneği”, International Journal of Human Sciences, 13(1), 46-59.
  • Devıne, Irene; Halpern, Paul (2001), “Implict Claims: The Role of Corporate Reputation in Value Creation”, Corporate Reputation Review, 4(1), 42-49.
  • Dias, Diana; Tavares, Orlando; Justino, E.; Amaral, A. (2008), “Students' Preferences And Needs İn Portuguese Higher Education”, European Journal of Education, 43(1), 107-122.
  • Dolphın, Richard R. (2004), “Corporate Reputation-A Value Creating Strategy”, Corporate Governance, 4(3), 77-92.
  • Erdem, Barış; Şenol, Fazlı (2015), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkin Memnuniyet Algıları: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5), 177-196.
  • Fares, Djafri, Achour, Meguellati; Kachkar, Omar (2013), “The Impact of Service Quality, Student Satisfaction, and University Reputation on Student Loyalty: A Case Study of International Stude ts in IIUM, Malaysia”, Information Management and Business Review 5(12), 584-590.
  • FİDAN, Yahya; ÇÖL, Güner; YURTSEVER, Selçuk (2014), “Kurumsal İtibarın Ölçülmesi: Karabük Üniversitesi’nin Kurumsal İtibarının Öğrenciler Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergi-si 2(1), 84-104.
  • Field, Andy (2000), Discovering Statistics Using SPSS For Windows, London: SAGE Publication.
  • Flanagan, David J.; O’Shaughnessy , K. C. (2005), “The Effect Of Layoffs On Firm Reputation”, Journal of Management, 31(3), 445-463.
  • Fombrun, Charles J. (1996), Reputation: Realizing Value From The Corporate Image, , Boston: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, Charles. J., Gardberg, Naomi A.; Barnett, M. L. (2000), “Opportunity Platforms and Safety Nets: Corporate Citizenship and Reputational Risk”, Business and Society Review, 105(1), 85-106.
  • Fombrun, Charles; Shanley, Mark (1990), “What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, 33(2), 233-258.
  • Fombrun, Charles; Van Riel, B. M. (2004), Fame & Fortune: How Successful Companies Build Winning Reputations, FT Press.
  • Gardberg, Naomi; Fombrun, Charles (2002), “The Global Reputation Quotient Project: First Steps Towards A Cross-Nationally Valid Measure Of Corporate Reputation”, Corporate Reputation Review, 4(4), 303-307.
  • Gibbs Paul; Knapp Michael (2002), Marketing higher and further education: An educator’s guide to promote courses, departments and institutions., London: Kogon Page.
  • Gotsi, Manto; Wilson, Alan M. (2001), “Corporate Reputation: Seeking A Definition”, Corporate Communications, 6(1) 24‐30.
  • Groenland, Edward (2002), “Qualitative Research To Validate The RQ-Demensions”, Corporate Reputation Review, 4(4), 308-318.
  • Helgesen, Øyvind; Nesset, Eric (2007), “Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of Norwegian University Collage”, Corporate Reputation Review, 10(1), 38-59.
  • Hosany, Sameer; Prayag, Girish (2013), “Patterns Of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, And İntention To Recommend”, Journal of Business Research, 66(6), 730-737.
  • Huo, Yang; Miller, Douglas (2007), “Satisfaction Measurement Of Small Tourism Sector (Museum): Samoa”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 12(2), 103-117.
  • Işık, Metin; Çiçek, Berat; Almalı, Vedat (2016), “Üniversitelerin İç Paydaşlarının Kurumsal İtibar Algısını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, 163-180.
  • Ivy, Jonathan (2001), “Higher Education Institution Image: A Correspondence Analysis Approach”, International Jour-nal of Educational Management, 15 (6), 276-82.
  • İnan, Özalp; Tonus H.Zümrüt; Geylan, Aslı (2010), “Paydaşları Açısıdan Akademik Organizasyonlarda İtibar”, Organi-zasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 99-106.
  • Johnson, Michael D.; Gustafsson, Anders; Andreassen, T.W.; Lervik, L.; Cha, J. (2001), “The Evolution And Future Of National Customer Satisfaction Index Models”, Journal of Economic Psychology, 22(2), 217-245.
  • Kadıbeşegil, Salim (2006), İtibar Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kalkan Bağdatlı, Seda; Özden, Ünal H. (2017), “Dünya Üniversitelerinin İtibarını Etkileyen Değişkenlerin Kanonik Kore-lasyon Analizi ile Belirlenmesi”, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 6 (2), 11-19.
  • Keling, Stevenson B.; Krishnan, Anbalagan; Nurtjahja, Oktavia (2007), “Evaluative Criteria For Selection Of Private Universities And Colleges İn Malaysia”, Journal of International Management Studies, 2(1), 1-11.
  • Keller, Kevin L. (2003), Strategic Brand Management: Building, Measuring, And Managing Brand Equity, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kerr, Gayle,; Johnston, Kim; Beatson, Amanda (2008), “A Framework of Corporate Social Responsibility for Advertising Accountability: The Case of Australian Government Advertising Campaign”, Journal of Marketing Communications, 14 (2),155-169.
  • Kızılırmak, İsmail (2000), “Meslek Yüksek Okulları Turizm ve Otelcilik Programlarının Günümüz Turizm Sektörünün Beklentileri Doğrultusunda Değerlendirilmesi,” Milli Eğitim Dergisi,(147), 54-60.
  • Kline, Rex B. (2011), Principles And Practice Of Structual Equation Modeling, Third Edition, New Yok: The Guil XYZ Press.
  • Koçoğlu, Cenk M.; Aksoy, Ramazan (2017), “Demografik Değişkenlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(1), 89-116.
  • Konencnik, Maja; Gartner, William C. (2007), "Customer-Based Brand Equity for a Destination", Annals of Tourism Research , 34(2), 400-421.
  • Kozak, Meryem A.; Kızılırmak, İsmail (2001), “Türkiye'de Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Anotolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12 (Bahar): 9-16.
  • Kreps, David. M.; Wilson, Robert (1982), “Reputation And İmperfect İnformation”, Journal of Economic Theory, 27(2), 253-279.
  • Kunanusorn, Anusorn; Puttawong, Duangporn (2015), The Medıatıng Effect Of Satısfactıon On Student Loyalty To Hıgher Educatıon Instıtutıon, European Scientific Journal October SPECIAL, Vol. 1 449-463.
  • Kuşluvan Salih; Kuşluvan, Zeynep, (2000), “Perceptions and Attitudes of Undergraduate Tourism Students Towards Working in the Tourism Industry in Turkey”, Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Laura M. Arpan; Arthur A. Raney; Suzanne, Zivnuska (2003), "A Cognitive Approach To Understanding University İmage",Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113.
  • Lim, Kai H; Benbasat, Izak; & Ward, Lawrence (2000), “The Role Of Multimedia in Changing First Impression Bias”, Information System Research, (11)2, 115-136.
  • MacMillan, Keith; Money, Kevin; Downing, S.; Hillenbrand, C. (2005), “Reputation in Relationships: Measuring Experiences, Emotions And Behaviors”, Corporate Reputation Review, 8(3), 214-232.
  • MacMillan, Keith; Money, Kevin; Downing, S.; Hillenbrand, C. (2005), “Reputation In Relationships: Measuring Expe-riences, Emotions And Behaviors”. Corporate Reputation Review, 8(2), 214-232.
  • Mahon, F..John (2002), “Corporate Reputation: A Research Agenda Using Strategy and Stakeholder Literature”, Busi-ness & Society, 41(4),415-441.
  • Maviş, Fermani; Kozak S. (1992), Meslek Yüksekokullarında Turizm Programı ve Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Ders Programı, Turizm Eğitimi Konferansı-Workshop. Yorum Basım Yayın, Ankara, ss.169-172.
  • Mourad, Maha (2011), “Role Of Brand Related Factors İn İnfluencing Student’s Choice İn Higher Education (HE) Mar-ket”, International Journal of Management in Education, 5(2-3), 258-270.
  • Nguyen, Nha; LeBlanc, Gaston (2001), “Image and Reputation of Higher Education Institutions in Students’ Retention Decision”,The International Journal Of Education Management, 15(6), 303-311.
  • Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H. (1994), Psychometric Theory, Third Edition, New Jersey: McGraw-Hill Inc.
  • Oktar, Ö. Faruk; Çarıkçı, İ.Hüseyin (2012), “Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversi-tesinde Bir Araştırma”, 1(15), 127-149.
  • Pelit, Elbeyi; Güçer Evren (2006), “Turizm Alanında Öğretmenlik Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm İşletmelerinde Yaptıkları Stajları Değerlendirmeler Üzerine Bir Araştırma”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, 143-144.
  • Scherer, Robert F.; Luther, David C.; Wiebe, Frang A.; Adams, J.S. (1988), “Dimensionality Of Coping: Factor Stability Using The Ways Of Coping Questionnaire”, Psychological Report, 62(3), 763-770.
  • Schumacker, Randall E.; Lomax, Richard G. (2004), Beginner’s Guide To Structural Equaiton Modeling, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  • Shamuganathan, G.; Tong, C. (2010), “The Mediating Influence Of Brand Associations in Determining Purchase Inten-tion in A Private Higher Education (PHEI) İn Malaysia”, Journal of the World Universities, Forum 3(1), 157-174.
  • Skallerud, Kare (2011), “School Reputation And its Relation To Parents' Satisfaction And Loyalty”, International Journal of Educational Management, 25(7), 671-686.
  • Skallerud, Kare (2011), “School Reputation And İts Relation To Parents' Satisfaction And Loyalty”. International Journal of Educational Management, 25(7), 671-686.
  • Soutar, Geoffrey N.; Turner, Julia P. (2002), “Students’ Preferences For University: A Conjoint Analysis,” The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Sweeney, Lorraine; Coughlan, Joseph (2008), “Do different industries report Corporate Social Responsibility diffe-rently? An investigation through the lens of stakeholder theory”, Journal of Marketing Communications, 14 (2), 113-124.
  • Thomas, Sam (2011), “What Drives Student Loyalty In University: An Empirical Model For India”, International Business Research, 4(2), 183-192.
  • Toms, J. S. (2002), “Firm Resources, Quality Signals and The Determinants of Corporate Environmental Reputa-tion: Some UK Evidence”, British Accounting Review, 34, 257-282.
  • Ulama Şevki; Batman, Orhan; Ulama H. (2015). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Algılamaları-na Yönelik Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 339-366.
  • Ünlüönen, Kurban (2004), “Turizm İşletmeciliği Öğretmenlik Programlarının Öğrenci Beklentileri ve Algılamaları Açısından Karşılaştırılması (1988-1999 ve 2003-2004 öğretim yılları),” Ticaret ve Turizm Fakültesi Dergisi, (1), 108-130.
  • Walsh. G Gianfranco; Beatty, Sharon E.; Shiu E. M.K. (2009), “He Customer-Based Corporate Reputation Scale: Replica-tion And Short Form”, Journal of Business Research, 62(10), 924-930.
  • Wong, Anthony; Woo, Arison; Tong, Canon (2016), “Student Satisfaction and School Reputation: The Moderating Role of Student Loyalty and School Image”, journal of Marketing and HR, 2(1), 113-125.
  • Yamaç, Kadri (2009), Bilgi Toplumu ve Üniversiteler 1. Basım. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Zhang, Yang (2009), “A Study Of Corporate Reputation’s Inluence on Customer Loyalty Based On Pls-Sem Model”, International Business Research, 2(3), 28-35.

The Impact of Reputation Components of Higher Education Institutions Providing Tourism Education on the Students Satisfaction and Behavior of Recommendation

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 23 - 44, 15.08.2018
https://doi.org/10.17153/oguiibf.408370

Öz

Nowadays, the rapid increase in the number of tourism faculties raise
the competition among these institutions. Tourism faculties that want to come
to the forefront in their competition and students' preferences should pay
attention to their corporate reputation levels. The aim of this study is to examine the effect of corporate
reputation components on students faculty satisfaction and the behavior of
recommending a faculty to others. The data were collected from 330 students in
Kastamonu University, Tourism Faculty by way of questionnaire technique. And
structural equality model was employed for data analysis. The results reveal
that education quality, emotional attraction and visionary leadership which are
components of corporate reputation exert direct impact on the students'
satisfaction towards their faculties and
the behavior of recommending their faculties to others. 

Kaynakça

  • Acquaah, Moses (2003),“Organizational Compotence and Firm-Specific Tobin’s Q: The Moderating Role of Corporate Reputation”, Strategic Organization, 1(4), 383-411.
  • Akar, Cüneyt (2012), “Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Alessandri, S. Westcott; Sung-Un Yang; Dennis F. Kinsey (2006), “An Integrative Approach to University Visual Identity and Reputation”, Corporate Reputation Review, 9 (4), 258–270.
  • Alkoç, Yasemin K. (2017), “Üniversite İmajı, Üniversiteye Duyulan Memnuniyet Ve Öğrenci Sadakati Arasındaki İlişkileri Anlamaya Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi, 2(2), 270-280.
  • Alnıaçık Esra; Alnıaçık, Ümit; Genç, Nurullah (2010), “Kurumsal İtibar Bileşenlerinin Algılanan Önemi Demografik Özelliklerden Etkilenmekte midir?”, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(23), 94-114.
  • Alnıaçık, Ümit (2011), “Kurumsal İtibari Oluşturan Farklı Bileşenlerin Müşteri Bağlılığı Üzerindeki Etkileri”, Pazarlama ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, Sayı: 7, 65-96.
  • Altunel, M. Cevdet; Günlü, Ebru (2015), “Deneyimleme Kalitesi, Algılanan Değer ve Memnuniyetin Müze Ziyaretçileri-nin Tavsiye Etme Eğilimi Üzerindeki Etkisi”, Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(2), 191-206.
  • Andreassen, T. Wallin; Lindestad, Bodil (1998), “Customer Loyalty And Complex Services: The İmpact Of Corporate İmage On Quality, Customer Satisfaction And Loyalty For Customers With Varying Degrees Of Service Expertise”, International Journal of Service Industry Management, 9(1), 7-23.
  • Apaydın, Çiğdem; Seçkin Kapucu, M. (2017), “Üniversiteyi Tercih Etme, Akademik İtibar Ve Sosyal Etkinlik Arasın-daki İlişki: Akdeniz Ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Lisan Öğrencileri Örneği”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 23(2), 199-222.
  • Argentı, Paul (2000), “Branding B-Schools: Reputation Management for MBA Programs”, Corporate Reputation Review, 3(2) 171-179.
  • Argenti, Paul A.; Druckenmiller, Bob T. (2004), “Reputation And The Corporation Brand”, Corporate Reputation Re-view, 6(4), 368-274.
  • ASLAN, Alper; KOZAK, Metin (2006), “Turizmde Gelişme ve Etik Sorunları: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştır-ma”, Ege Academic Review, 6(1), 49-61.
  • AYAZ, Nermin; Akbaba, Atilla (2017), “A Multıdımensıonal Analysıs Of Tourısm Students’ Ethıcs Awareness, Intentıon and Orıentatıon”, Uluslararası Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 1(2), 65-78.
  • Ayaz, Nurettin; Yeşiltaş, Murat; Türkmen, Fatih (2012), “Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kırsal Turizme Bakış Açıları Ve Algıları Üzerine Bir Araştırma”, KMÜ Sosyal ve Ekonomi̇k Araştırmalar Dergi̇si, 14(22), 103-112.
  • Aydoğdu, Aydoğan; Koçoğlu, Cenk M.; Çiçek, B.; Yaşarsoy, E. (2015), Yükseköğretimde Öğrenci Doyumu: Kastamonu Üniversitesi, Turizm Fakültesi Örneği”, 1. Uluslararası Türk Dünyası Turizm Sempozyumu / 19-21 Kasım 2015.
  • Aymankuy, Yusuf; Tetık, Nuray.; Gırgın, G.; Aymankuy, Ş. (2013), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimindeki Staj Uygu-lamasına Öğrenci ve Akademisyenlerin Bakışları (BTİOYO'da Uygulama)”. International Journal of Human Sciences, 10(1), 101-128.
  • Azoury, Nehme; Lindos, Daou; Charbel, Khoury (2014), “University Image And Its Relationship To Student Satisfaction- Case Of The Middle Eastern Private Business Schools”, Internatıonal Strategıc Management Revıew 2(1), 1–8.
  • Baker, Dwayne; Crompton, John L. (2000), “Quality, Satisfaction and Behavioral Intentions”, Annals of Tourism Rese-arch, 27(3), 785-804.
  • Baker, Sally; Brown, B. (2007), “Images Of Excellence: Constructions Of İnstitutional Prestige And Reflections İn The University Choice Process.” British Journal of Sociology of Education 28(3), 377-391.
  • Barnett, Michael L.; Jermier, John M.; Lafferty, Barbara (2006), “Corporate Reputation: The Definitional Lands-cape”, Corporate Reputation Review, 9(1), 26-38.Barusman A. R. Putra (2014), “Student Satisfaction As a Mediating Variable between Reputation Image and Student Loyalty”, Globaalllluminators Full Paper Proceeding 2014 Vol 1 414-436.
  • Baş, Türker (2001), Anket: Anket nasıl hazırlanır? Anket nasıl uygulanır? Anket nasıl değerlendirilir?, Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Bendixen, Michael; Abratt, Russell (2007), “Corporate Identity, Ethics and Reputation in Supplier–Buyer Relations-hips”, Journal of Business Ethics, 76(1), 69-82.
  • Bloemer, Josee; Ruyter, Ko D.; Peeters, Pascal (1998), “Investigating Drivers of Bank Loyalty: He Complex Relationship Between Image”, Service Quality, International Journal of Bank Marketing, 16, 276-286.
  • Bowen, John; Chen, Shiang‐Lih (2001), “The Relationship Between Customer Loyalty And Customer Satisfaction”, International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213-217.
  • Briggs, Senga; Wilson, Alex (2007), “Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice.”, Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
  • Brochado, Ana (2009), “Comparing Alternative Instruments to Measure Service Quality in Higher Education”, Quality Assurance in Education, 17(2), 174-190.
  • Byrne, Barbara M. (2010), Structural Equation Modeling With AMOS: Basic Concepts, Applications, and Program-ming, 2nd edition, New York: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Carmeli, Abraham; Cohen, Aaron (2001), “Organizational Reputation as a Source of Sustainable Competitive Advantage and Above-Normal Performance: An Empirical Test among Local Authorities in Israel”. Public Administ-ration & Management: An Interactive Journal, 6(4), 122-165.
  • Carmeli, Abraham; Tishler, Asher (2005), “Perceived Organizational Reputation and Organizational Performance: An Empirical Investigation of Industrial Enterprises”, Corporate Reputation Review 8(1):13-30.
  • Chen, Ching F. Chen, Fu-Shian (2010), “Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists”, Tourism Management, 31(1), 29-35.
  • Chun, Rosa (2005), “Corporate Reputation: Meaning and Measurement”, International Journal of Management Re-views, 7(2), 91-109.
  • Clemes, Michael D; Gan, Christopher E.; Kao, Tzu-Hui (2008), “University Student Satisfaction: An Empirical Analysis”, Journal of Marketing for Higher Education, 17(2), 292-325.
  • Conard, Michael J.; Conard, Maureen A. (2000), “An Analysis Of Academic Reputation As Perceived By Consumers Of Higher Education”, Journal of Marketing for Higher Education, 9(4), 69-80.
  • Çatı, Kahraman; Koçoğlu, Cenk M. (2008), “Müşteri Sadakati İle Müşteri Tatmini Arasındaki İlişkiyi Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma”.,Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 167-188.
  • Çekmecelioğlu, Hülya G.; Dinçel, Güler (2014), “Çalışanların Kurumsal İtibara İlişkin Algıları ve Bu Algıların Örgütsel Kıvanç, Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Doğu Marmara Bölgesi Plastik Ambalaj Sanayi Üzerinde Bir Araştırma”, Business and Economics Research Journal, 5(2), 79-94.
  • Demir, Mahmut; Demir, Şirvan Ş. (2016), “Akademik Beklenti, Akademik Memnuniyet ve Kariyer Planlaması İlişkisi: Turizm Lisans Öğrencileri Örneği”, International Journal of Human Sciences, 13(1), 46-59.
  • Devıne, Irene; Halpern, Paul (2001), “Implict Claims: The Role of Corporate Reputation in Value Creation”, Corporate Reputation Review, 4(1), 42-49.
  • Dias, Diana; Tavares, Orlando; Justino, E.; Amaral, A. (2008), “Students' Preferences And Needs İn Portuguese Higher Education”, European Journal of Education, 43(1), 107-122.
  • Dolphın, Richard R. (2004), “Corporate Reputation-A Value Creating Strategy”, Corporate Governance, 4(3), 77-92.
  • Erdem, Barış; Şenol, Fazlı (2015), “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye İlişkin Memnuniyet Algıları: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Örneği”, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(5), 177-196.
  • Fares, Djafri, Achour, Meguellati; Kachkar, Omar (2013), “The Impact of Service Quality, Student Satisfaction, and University Reputation on Student Loyalty: A Case Study of International Stude ts in IIUM, Malaysia”, Information Management and Business Review 5(12), 584-590.
  • FİDAN, Yahya; ÇÖL, Güner; YURTSEVER, Selçuk (2014), “Kurumsal İtibarın Ölçülmesi: Karabük Üniversitesi’nin Kurumsal İtibarının Öğrenciler Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Uygulama”, Uluslararası İşletme ve Yönetim Dergi-si 2(1), 84-104.
  • Field, Andy (2000), Discovering Statistics Using SPSS For Windows, London: SAGE Publication.
  • Flanagan, David J.; O’Shaughnessy , K. C. (2005), “The Effect Of Layoffs On Firm Reputation”, Journal of Management, 31(3), 445-463.
  • Fombrun, Charles J. (1996), Reputation: Realizing Value From The Corporate Image, , Boston: Harvard Business School Press.
  • Fombrun, Charles. J., Gardberg, Naomi A.; Barnett, M. L. (2000), “Opportunity Platforms and Safety Nets: Corporate Citizenship and Reputational Risk”, Business and Society Review, 105(1), 85-106.
  • Fombrun, Charles; Shanley, Mark (1990), “What’s in a Name? Reputation Building and Corporate Strategy”, Academy of Management Journal, 33(2), 233-258.
  • Fombrun, Charles; Van Riel, B. M. (2004), Fame & Fortune: How Successful Companies Build Winning Reputations, FT Press.
  • Gardberg, Naomi; Fombrun, Charles (2002), “The Global Reputation Quotient Project: First Steps Towards A Cross-Nationally Valid Measure Of Corporate Reputation”, Corporate Reputation Review, 4(4), 303-307.
  • Gibbs Paul; Knapp Michael (2002), Marketing higher and further education: An educator’s guide to promote courses, departments and institutions., London: Kogon Page.
  • Gotsi, Manto; Wilson, Alan M. (2001), “Corporate Reputation: Seeking A Definition”, Corporate Communications, 6(1) 24‐30.
  • Groenland, Edward (2002), “Qualitative Research To Validate The RQ-Demensions”, Corporate Reputation Review, 4(4), 308-318.
  • Helgesen, Øyvind; Nesset, Eric (2007), “Images, Satisfaction and Antecedents: Drivers of Student Loyalty? A Case Study of Norwegian University Collage”, Corporate Reputation Review, 10(1), 38-59.
  • Hosany, Sameer; Prayag, Girish (2013), “Patterns Of Tourists' Emotional Responses, Satisfaction, And İntention To Recommend”, Journal of Business Research, 66(6), 730-737.
  • Huo, Yang; Miller, Douglas (2007), “Satisfaction Measurement Of Small Tourism Sector (Museum): Samoa”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 12(2), 103-117.
  • Işık, Metin; Çiçek, Berat; Almalı, Vedat (2016), “Üniversitelerin İç Paydaşlarının Kurumsal İtibar Algısını Ölçmeye Yönelik Bir Araştırma”, Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 5, 163-180.
  • Ivy, Jonathan (2001), “Higher Education Institution Image: A Correspondence Analysis Approach”, International Jour-nal of Educational Management, 15 (6), 276-82.
  • İnan, Özalp; Tonus H.Zümrüt; Geylan, Aslı (2010), “Paydaşları Açısıdan Akademik Organizasyonlarda İtibar”, Organi-zasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(1), 99-106.
  • Johnson, Michael D.; Gustafsson, Anders; Andreassen, T.W.; Lervik, L.; Cha, J. (2001), “The Evolution And Future Of National Customer Satisfaction Index Models”, Journal of Economic Psychology, 22(2), 217-245.
  • Kadıbeşegil, Salim (2006), İtibar Yönetimi, 2. Baskı, İstanbul: MediaCat Yayınları.
  • Kalkan Bağdatlı, Seda; Özden, Ünal H. (2017), “Dünya Üniversitelerinin İtibarını Etkileyen Değişkenlerin Kanonik Kore-lasyon Analizi ile Belirlenmesi”, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 6 (2), 11-19.
  • Keling, Stevenson B.; Krishnan, Anbalagan; Nurtjahja, Oktavia (2007), “Evaluative Criteria For Selection Of Private Universities And Colleges İn Malaysia”, Journal of International Management Studies, 2(1), 1-11.
  • Keller, Kevin L. (2003), Strategic Brand Management: Building, Measuring, And Managing Brand Equity, New Jersey: Prentice Hall.
  • Kerr, Gayle,; Johnston, Kim; Beatson, Amanda (2008), “A Framework of Corporate Social Responsibility for Advertising Accountability: The Case of Australian Government Advertising Campaign”, Journal of Marketing Communications, 14 (2),155-169.
  • Kızılırmak, İsmail (2000), “Meslek Yüksek Okulları Turizm ve Otelcilik Programlarının Günümüz Turizm Sektörünün Beklentileri Doğrultusunda Değerlendirilmesi,” Milli Eğitim Dergisi,(147), 54-60.
  • Kline, Rex B. (2011), Principles And Practice Of Structual Equation Modeling, Third Edition, New Yok: The Guil XYZ Press.
  • Koçoğlu, Cenk M.; Aksoy, Ramazan (2017), “Demografik Değişkenlerin Kurumsal Sosyal Sorumluluk Algısı Üzerindeki Etkilerine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 13(1), 89-116.
  • Konencnik, Maja; Gartner, William C. (2007), "Customer-Based Brand Equity for a Destination", Annals of Tourism Research , 34(2), 400-421.
  • Kozak, Meryem A.; Kızılırmak, İsmail (2001), “Türkiye'de Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Programı Öğrencilerinin Turizm Sektörüne Yönelik Tutumlarının Demografik Değişkenlere Göre Değişimi: Anadolu, Akdeniz ve Karadeniz Teknik Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Uygulama”, Anotolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 12 (Bahar): 9-16.
  • Kreps, David. M.; Wilson, Robert (1982), “Reputation And İmperfect İnformation”, Journal of Economic Theory, 27(2), 253-279.
  • Kunanusorn, Anusorn; Puttawong, Duangporn (2015), The Medıatıng Effect Of Satısfactıon On Student Loyalty To Hıgher Educatıon Instıtutıon, European Scientific Journal October SPECIAL, Vol. 1 449-463.
  • Kuşluvan Salih; Kuşluvan, Zeynep, (2000), “Perceptions and Attitudes of Undergraduate Tourism Students Towards Working in the Tourism Industry in Turkey”, Tourism Management, 21(3), 251-269.
  • Laura M. Arpan; Arthur A. Raney; Suzanne, Zivnuska (2003), "A Cognitive Approach To Understanding University İmage",Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113.
  • Lim, Kai H; Benbasat, Izak; & Ward, Lawrence (2000), “The Role Of Multimedia in Changing First Impression Bias”, Information System Research, (11)2, 115-136.
  • MacMillan, Keith; Money, Kevin; Downing, S.; Hillenbrand, C. (2005), “Reputation in Relationships: Measuring Experiences, Emotions And Behaviors”, Corporate Reputation Review, 8(3), 214-232.
  • MacMillan, Keith; Money, Kevin; Downing, S.; Hillenbrand, C. (2005), “Reputation In Relationships: Measuring Expe-riences, Emotions And Behaviors”. Corporate Reputation Review, 8(2), 214-232.
  • Mahon, F..John (2002), “Corporate Reputation: A Research Agenda Using Strategy and Stakeholder Literature”, Busi-ness & Society, 41(4),415-441.
  • Maviş, Fermani; Kozak S. (1992), Meslek Yüksekokullarında Turizm Programı ve Anadolu Üniversitesi Eskişehir Meslek Yüksekokulu Turizm Otelcilik Ders Programı, Turizm Eğitimi Konferansı-Workshop. Yorum Basım Yayın, Ankara, ss.169-172.
  • Mourad, Maha (2011), “Role Of Brand Related Factors İn İnfluencing Student’s Choice İn Higher Education (HE) Mar-ket”, International Journal of Management in Education, 5(2-3), 258-270.
  • Nguyen, Nha; LeBlanc, Gaston (2001), “Image and Reputation of Higher Education Institutions in Students’ Retention Decision”,The International Journal Of Education Management, 15(6), 303-311.
  • Nunnally, Jum C.; Bernstein, Ira H. (1994), Psychometric Theory, Third Edition, New Jersey: McGraw-Hill Inc.
  • Oktar, Ö. Faruk; Çarıkçı, İ.Hüseyin (2012), “Farklı Paydaşlar Açısından İtibar Algılamaları: Süleyman Demirel Üniversi-tesinde Bir Araştırma”, 1(15), 127-149.
  • Pelit, Elbeyi; Güçer Evren (2006), “Turizm Alanında Öğretmenlik Eğitimi Alan Öğrencilerin Turizm İşletmelerinde Yaptıkları Stajları Değerlendirmeler Üzerine Bir Araştırma”, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 1, 143-144.
  • Scherer, Robert F.; Luther, David C.; Wiebe, Frang A.; Adams, J.S. (1988), “Dimensionality Of Coping: Factor Stability Using The Ways Of Coping Questionnaire”, Psychological Report, 62(3), 763-770.
  • Schumacker, Randall E.; Lomax, Richard G. (2004), Beginner’s Guide To Structural Equaiton Modeling, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  • Shamuganathan, G.; Tong, C. (2010), “The Mediating Influence Of Brand Associations in Determining Purchase Inten-tion in A Private Higher Education (PHEI) İn Malaysia”, Journal of the World Universities, Forum 3(1), 157-174.
  • Skallerud, Kare (2011), “School Reputation And its Relation To Parents' Satisfaction And Loyalty”, International Journal of Educational Management, 25(7), 671-686.
  • Skallerud, Kare (2011), “School Reputation And İts Relation To Parents' Satisfaction And Loyalty”. International Journal of Educational Management, 25(7), 671-686.
  • Soutar, Geoffrey N.; Turner, Julia P. (2002), “Students’ Preferences For University: A Conjoint Analysis,” The International Journal of Educational Management, 16(1), 40-45.
  • Sweeney, Lorraine; Coughlan, Joseph (2008), “Do different industries report Corporate Social Responsibility diffe-rently? An investigation through the lens of stakeholder theory”, Journal of Marketing Communications, 14 (2), 113-124.
  • Thomas, Sam (2011), “What Drives Student Loyalty In University: An Empirical Model For India”, International Business Research, 4(2), 183-192.
  • Toms, J. S. (2002), “Firm Resources, Quality Signals and The Determinants of Corporate Environmental Reputa-tion: Some UK Evidence”, British Accounting Review, 34, 257-282.
  • Ulama Şevki; Batman, Orhan; Ulama H. (2015). “Lisans Düzeyinde Turizm Eğitimi Alan Öğrencilerin Kariyer Algılamaları-na Yönelik Bir Araştırma: Sakarya Üniversitesi Örneği”, Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 6(12), 339-366.
  • Ünlüönen, Kurban (2004), “Turizm İşletmeciliği Öğretmenlik Programlarının Öğrenci Beklentileri ve Algılamaları Açısından Karşılaştırılması (1988-1999 ve 2003-2004 öğretim yılları),” Ticaret ve Turizm Fakültesi Dergisi, (1), 108-130.
  • Walsh. G Gianfranco; Beatty, Sharon E.; Shiu E. M.K. (2009), “He Customer-Based Corporate Reputation Scale: Replica-tion And Short Form”, Journal of Business Research, 62(10), 924-930.
  • Wong, Anthony; Woo, Arison; Tong, Canon (2016), “Student Satisfaction and School Reputation: The Moderating Role of Student Loyalty and School Image”, journal of Marketing and HR, 2(1), 113-125.
  • Yamaç, Kadri (2009), Bilgi Toplumu ve Üniversiteler 1. Basım. Ankara: Eflatun Yayınevi.
  • Zhang, Yang (2009), “A Study Of Corporate Reputation’s Inluence on Customer Loyalty Based On Pls-Sem Model”, International Business Research, 2(3), 28-35.
Toplam 98 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cenk Murat Koçoğlu 0000-0002-9888-6051

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2018
Gönderilme Tarihi 21 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Koçoğlu, C. M. (2018). Turizm Eğitimi Veren Yükseköğretim Kurumlarının İtibar Bileşenlerinin Öğrencilerin Memnuniyeti ve Tavsiye Etme Davranışı Üzerindeki Etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Dergisi, 13(2), 23-44. https://doi.org/10.17153/oguiibf.408370