Despite cultural diversity and geographical limitations, countries can
become interconnected with technology, media, multinational marriages and
migration. Although globalization makes countries dependent on each other,
economic nationalism which firstly cares about the country's interest, may be a
factor that slows down this dependence. However, global-mindedness, which sees
itself as a member of the world community and feels a sense of responsibility
towards all people, can be feed from globalization. In this respect, it is
important to investigate the impact of economic nationalism and
global-mindedness on the purchase intentions of consumers in the international
market. In this study; the effect of economic nationalism and global-mindedness
on the purchase intention of domestic and foreign products was investigated.
Consumers living in Istanbul were reached with online survey and easy sampling
method. As a result of the research; it is determined that economic nationalism
has a positive, global-mindedness has a negative effect on purchase intention
of domestic products.
Economic Nationalism Global-Mindedness Purchase Intention Domestic Product Foreign Product
Kültürel
çeşitlilik ve coğrafi sınırlamalara rağmen ülkeler, teknoloji, medya, çok
uluslu evlilikler ve göç ile birlikte birbirine bağlı hale gelebilmektedir.
Küreselleşme ülkeleri birbirine bağımlı hale getirse de, ilk önce ülke çıkarını
önemseyen ekonomik milliyetçilik bu bağımlılığı yavaşlatan bir etken
olabilecektir. Ancak, kendini dünya toplumunun üyesi olarak gören ve tüm
insanlara karşı sorumluluk duygusu hisseden küresel bilinçlilik ise
küreselleşmeden beslenebilecektir. Uluslararası pazarda tüketicilerin satın
alma niyetlerinde ekonomik milliyetçiliğin ve küresel bilinçliliğin etkisinin
araştırılması bu açıdan önemlidir. Bu
çalışmada; ekonomik milliyetçiliğin ve küresel bilinçliliğin yerli ve yabancı
ürünlerin satın alma niyetindeki etkisi araştırılmıştır. İstanbul’da yaşayan
tüketicilere çevrimiçi anket ve kolayda örnekleme yöntemi ile ulaşılmıştır.
Araştırma sonucunda; yerli ürünlerin satın alma niyetinde ekonomik
milliyetçiliğin pozitif, küresel bilinçliliğin ise negatif etkisi olduğu tespit
edilmiştir.
Ekonomik Milliyetçilik Küresel Bilinçlilik Satın Alma Niyeti Yerli Ürün Yabancı Ürün
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Gönderilme Tarihi | 24 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 3 |