Günümüzde bilim merkezleri (BM), bir okul dışı öğrenme ortamı olarak eğitim ve öğretim alanında tamamlayıcı bir yere sahiptir. Bilim ve gerçek dünya arasında bağlantı kurarak ziyaretçilerin bilime olan bakış açısını değiştirmeyi amaçlayan BM’ler hem dünyada hem de ülkemizde giderek daha ilgi çekici hale gelmektedir. Ülkemizde Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumunun (TÜBİTAK) desteğiyle faaliyete geçen BM’ler Konya Bilim Merkezi, Kocaeli Bilim Merkezi, Kayseri Bilim Merkezi, Bursa Bilim ve Teknoloji Merkezi, Elazığ Bilim Merkezi ve Bilim Üsküdar olmak üzere altı tanedir. Bu çalışmada, söz konusu BM’ler Veri Zarflama Analizi (VZA) ve Linear Programming Technique For Multidimensionel Analysis of Preferences (Çok Boyutlu Tercih Analizi için Doğrusal Programlama Tekniği - LINMAP) yöntemleri ile bütünleşik olarak değerlendirilmiştir. Öncelikle; “kuruluş gideri”, “personel sayısı”, “atölye sayısı” girdileri ve “atölye ziyaretçi sayısı” ve “ziyaretçi sayısı” çıktıları kullanılarak BM’lerin etkinlikleri hesaplanmıştır. Sonrasında, bulunan etkinliklerden yola çıkılarak ikili karşılaştırmalar yapılmış ve dokuz kriterden oluşan LINMAP modeli kurulmuştur. Söz konusu kriterler; “yüzölçüm”, “kuruluş gideri”, “personel sayısı”, “atölye sayısı”, “kalıcı tematik sergi galeri sayısı”, “kalıcı sergi düzeneği sayısı”, “giriş ücreti”, “atölye ziyaretçi sayısı” ve “ziyaretçi sayısı”dır. Son olarak, LINMAP modeli duyarlılık analizi ile farklı koşullar altında incelenerek BM’ler sıralanmış ve sonuçlar yorumlanmıştır. VZA’ya göre en etkin BM Elazığ Bilim Merkezi iken LINMAP’e göre “h” parametresine bağlı olarak değişiklik göstermiştir. Artan “h” değerleri için sırasıyla Kocaeli Bilim Merkezi, Elazığ Bilim Merkezi ve Bilim Üsküdar öne çıkmıştır.
bilim merkezi veri zarflama analizi LINMAP okul dışı öğrenme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Endüstri Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |