Bu çalışma, çevrim içi toplulukların gastronomi alanında gıda israfı bilinci üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma, dijital dünyada çevrim içi toplulukların bireylerin sürdürülebilirlik farkındalığını ve akademik üretim süreçlerini nasıl şekillendirdiğini incelemektedir. Bu doğrultuda, son on yılda “gıda israfı” ile ilgili akademik yayınlara yönelik yayın eğilim analizi yapılmıştır. Sosyal medyadaki ilgili içerik yoğunluğu ise Google Trends verileri kullanılarak elde edilmiştir. Betimsel analize ek olarak, iki değişken arasındaki ilişkiyi belirlemek için Python programlama dili kullanılarak korelasyon analizi yapılmıştır, değişkenler arasındaki etkiyi incelemek için ise regresyon analizi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, sosyal medya içerik yoğunluğunun akademik yayın sayısı ile anlamlı ve pozitif bir korelasyona sahip olduğunu göstermektedir. Özellikle çevrim içi toplulukların gıda israfına yönelik ilgisindeki artışın, akademik yayınlara yaklaşık iki yıllık bir gecikmeyle yansıdığı tespit edilmiştir. Bu çalışma, sosyal medyanın yalnızca tüketici davranışlarını değil, aynı zamanda akademik araştırma eğilimlerini de yönlendiren bir değişken olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla, gıda israfının önlenmesi konusunda farkındalık yaratmak ve davranış değişikliği sağlamak için sosyal medyanın etkili bir araç olarak kullanılması gerekliliğinin altını çizmektedir. Ayrıca, araştırma gıda sektörü ve politika yapıcılar için sosyal medyanın bilinçlendirme amacıyla etkin kullanımına yönelik önerilerde bulunmaktadır.
Research seeks to find out the role that the online community plays in the awareness about food wastage in gastronomy. It delves further into how online communities in the digital space mediate how people become aware of sustainability and the processes that people undergo to produce knowledge. A trend analysis of publication on academic studies on "food waste" was done for the last 10 years. Google Trends data captures content intensity used for related purposes on social media. Further, a combination of descriptive analysis and correlation analysis through Python programming determined the association between the two variables, while regression analysis explored the interrelationship and influence of variables on each other. The results indicated that intensity of social media content was associated significantly and positively to numbers of academic publications. Interestingly, two years of lag were found before the increased interest from online communities into food waste showed in academic publications. This study hence demonstrates that social media indeed forms an independent variable other than consuming behavior but rather shape trends in academic research. Hence, the necessity found in order to keep using social media as an effective instrument for sensitization to behavioral change with food waste prevention is affirmed. It also includes recommendations for establishing some effective use of social media as an awareness creation tool for possible stakeholders in the food industry and public policy.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Gastronomi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 31 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Kasım 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 26 Sayı: 3 |