Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Yıl 2019, , 159 - 174, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548314

Öz

Bu çalışmanın amacı, sekizinci sınıf öğrencilerinin, PISA 2003 matematik
sınavı soruları ve değerlendirmeleri esas alınarak; matematik okuryazarlık
düzeyini belirlemektir. Çalışmada ayrıca sekizinci sınıf öğrencilerinin
matematik okuryazarlık düzeylerine dağılımlarının cinsiyet, okul öncesi eğitim,
aile aylık gelir durumu ve anne-baba eğitim durumu değişkenleri ile ilişkisi
araştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu, Eskişehir il merkezinde bulunan 12 ilköğretim okulunun sekizinci
sınıfında öğrenim gören öğrenciler arasından rastlantısal olarak seçilen 1047
öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından Türkçeye
çevrilen PISA 2003 matematik soruları ile kişisel bilgi formu yardımıyla Eskişehir
il merkezinde bulunan 12 ilköğretim okulunun sekizinci sınıfında öğrenim gören
öğrenciler arasından rastlantısal olarak seçilen 1047 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından Türkçeye çevrilen PISA 2003
matematik soruları ile kişisel bilgi formu yardımıyla toplanmıştır

Kaynakça

  • Ahi, B. ve Kıldan, A. O. (2013). Türkiye'de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin ı̇ncelenmesi (2002-2011). Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(27), 23-46. Akçay, A. (2016). Okulöncesi eğitimi almanın öğrencilerin dil becerilerinin gelişimine etkisi. International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 11(3). 15-28. Ayrancı, B.B. (2018). 0-12 yaş dil gelişimi uygulamaları ve yapılması gerekenler. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8(1),13-34. Bitetti, D. & Scheffner Hammer, C. (2016). The home literacy environment and the English narrative development of Spanish–English bilingual children. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 59(5), 1159-1171. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. (2. Baskı). Ankara: PegemA Akademi. Çakır, M. (2002). Almanya’daki çok kültürlü ortamlarda Türkçenin anadili olarak kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/handle/11421/518 sayfasından erişilmiştir. Coşkun, İ., Dündar, Ş., ve Parlak, Ş. (2014). Türkiye’de Özel Eğitim Alanında Yapılmış Lisansüstü Tezlerin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 2(15). 375-396. Çelebi, M. D. (2006). Türkiye’de anadili eğitimi ve yabancı dil öğretimi. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 1(21). 285-307. Demir, S. (2011). Okul öncesi dönemde dil gelişimi ve sorunları. Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi. 1(1). 38-49. Demirezen, M. (2003). Yabancıl dil ve anadil öğreniminde kritik dönemler. TÖMER Dil Dergisi. 1(18). 5-15. Ege, P., Acarlar, F., ve Güleryüz, F. (1998). Türkçe kazanımında yaş ve ortalama sözce uzunluğunun etkisi. Türk Sosyoloji Dergisi. 13(41). 19-31. Fırat, M., Yurdakul, I., ve Ersoy, A. (2014). Bir eğitim teknolojisi araştırmasına dayalı olarak karma yöntem araştırması deneyimi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi. 2(1). 65-86. Gedikoğlu, T. (2005). Avrupa birliği sürecinde Türk eğitim sistemi: Sorunlar ve çözüm önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(1). 66-80. Huber, E. (2007). Bildirişim edincinin dil edincine etkisi. Dil Dergisi. 1(35). 7-21. Kandır, A. ve Orçan, M. (2009). Alt ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ailelerin beş-altı yaş çocuklarının erken öğrenme becerilerinin bazı değişkenler yönünden incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 2(1). 1-13. Karaca, N.H., Gündüz, A., ve Aral, N. (2011). Okul öncesi dönem çocuklarının sosyal davranışının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi. 4(2). 65-76. Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. 27(1). 141-153. Karkın, M.A. (2011). Müzik bilimleri alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. 1(2). 143-149. Kaytez, N., Durualp, E. (2014). Türkiye’de okul öncesinde oyun ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Uluslararası Türk eğitim bilimleri dergisi. 2(2). 110-122. Koç, F., Saranlı, A.G. (2017). Erken çocukluk dönemindeki üstün yetenekli çocuklara ilişkin Türkiye’deki lisansüstü çalışmaların çok boyutlu analizi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(41). 163-183. Lee, J.S., Choi, J.Y., & Marqués-Pascual, L. (2016). An analysis of communicative language functions in the speech patterns of bilingual Korean and Mexican immigrant children. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(2), 66-73. Marsh, D. (2012). Content and language integrated learning (CLIL): A development‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ trajectory. Córdoba, Spain: University of Córdoba‬ McDevitt, M.T., Ormrod, E.J. (2013). Child development and education. Pearson: New Jersey. Morrison, G.S. (2015). Early childhood education today. Pearson: New Jersey. MEGEP (2007). Çocuk gelişimi ve eğitimi- Dil gelişimi. Mesleki Eğitim ve Öğretim Milli Eğitim Bakanlığı (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara, MEB. Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 30-45. Tamis-LeMonda, C. S., Shannon, J. D., Cabrera, N. J. & Lamb, M. E. (2004). Fathers and mothers at play with their 2 and 3 year olds: Contributions to language and cognitive delevopment. Child Development. 75(6). 1806-1820. Taner, M. ve Başal, H. A. (2005). Farklı sosyoekonomik düzeylerde okulöncesi eğitimi alan ve almayan ilköğretim birinci sınıf öğrencilerinin dil gelişimlerinin cinsiyete göre karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 18(2). 395-420. Temel, F. (2009). 0-6 Yaş çocuklarında dilin kazanılması. Çukurova Üniversitesi-Türkoloji. Sisteminin Güçlendirilmesi Projesi. Ankara. Temel, F., Bekir, H. ve Yazıcı, Z. G. (2014). Erken çocuklukta dil edinimi. Ankara: Vize Yayıncılık. Yaşar, C.M. ve Aral, N. (2011). Türkiye’de okul öncesinde drama alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(22). 70-90. Yazıcı, Z. ve Dereobalı, N. (2015). Sözel dil becerisi ve erken okuryazarlık. Z.F. Temel (Ed.), Dil ve erken okuryazarlık içinde (s. 34-59). Ankara: Hedef CS Yayıncılık
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rahime Filiz Kiremit 0000-0003-2418-1515

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kiremit, R. F. (2019). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 159-174. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548314
AMA Kiremit RF. Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:159-174. doi:10.17494/ogusbd.548314
Chicago Kiremit, Rahime Filiz. “Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 159-74. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548314.
EndNote Kiremit RF (01 Nisan 2019) Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 159–174.
IEEE R. F. Kiremit, “Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 159–174, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548314.
ISNAD Kiremit, Rahime Filiz. “Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 159-174. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548314.
JAMA Kiremit RF. Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:159–174.
MLA Kiremit, Rahime Filiz. “Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 159-74, doi:10.17494/ogusbd.548314.
Vancouver Kiremit RF. Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimde Dil Gelişimi Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:159-74.