Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationships Between Decision Making Strategies and Test Anxiety of Pre-School Education Teacher Department Students

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 2, 77 - 87, 01.06.2011

Öz

This study examines the relationship between test anxiety and strategies of decision-making of students attending preschool education teacher department, and whether strategies of decision-making of students predicts test anxiety. The study group was composed by 315 students attending in Faculty of Education in Selçuk University. The data were collected using Test Anxiety Inventory (Öner, 1990), The Questionnaire of Decision Strategies (Kuzgun (1993). The study found that strategies of decision –making of the students significantly predicted sub-dimensions and total test anxiey of students. There was a negative relationship between strategy of reasonable decision- making and neurotic of test anxiety, total test anxiety. There was a negative
relationships between strategy of independet decisionmaking and neurotic of test anxiety, affective of test axiety, total test anxiety. There was a pozitive relationships between strategy of indecisive decision making and neurotic of test anxiety, affective of test axiety, total test anxiety. 

Kaynakça

  • Akıntuğ, Y. ve Birol,C. (2011). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejileri- ne Yönelik Karşılaştırmalı Analiz, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, 1-12.
  • Alver, B. (2003). Çeşitli Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Çalışanların Empatik Becerileri, Karar Stratejileri ve Psikolojik Belirtileri Arasındaki İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Erzurum, Türkiye.
  • Alver, B., Ada, Ş., ve Çakıcı, D. (2006). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 55-70.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z.( 1990). Stres ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Byrness, J.P.(1998). The nature and Development of Decision-Making. A Self Regulation Mo- del. USA: Earlbaum Manway NJ.
  • Byrness, J.P. ve McClenny, B. (1994). Decision Making in Young Adolescents, Journal of Expe- rimental Child Psychology 58, 359-388.
  • Çoban, A.E. ve Hamamcı, Z. (2006). Kontrol Odakları Farklı Ergenlerin Karar Stratejileri Açısın- dan İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 14, 393-402.
  • Duman, G.K. (2008). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Durumluluk Sürekli Kaygı Düzeyle- ri ile Sınav Kaygısı Düzeyleri ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yaynlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İzmir,Türkiye.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar Stratejileri ile Ana Baba Tutumları Arasındaki İlişki, Gazi Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, Türkiye.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ve Karar Stratejileri, Uluslar arası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 2 (3), 60-74.
  • Ersever, H.Ö. (1996). Karar Verme Becerileri Kazandırma Programının ve Etkileşim Grubu De- neyiminin Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri Üzerindeki Etkileri, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, Türkiye.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (1993). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psiko- loji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161-170.
  • Kuzgun, Y. (2005). Karar Stratejileri Ölçeği. Kuzgun Y. ve Bacanlı, F. (edt). PDR’de Kullanılan Öl- çekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı.Ankara: Nobel Yayınları.
  • Maviş, A. ve Saygın, O. ( 2004). Başarı Rehberi. İstanbul: Hayat Yayınları
  • Morgan, C. (1999) Psikolojiye Giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Psikoloji Bilimi Yayınları.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Yüksek Öğretimde Rehberliği Ta- nıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı
  • Robbins, S.P. (1989). Organizational Behavior : Concepts, Controvercies and Application. Eng- lewood Cliffs, N.J., Prentice Hall, 81-115.
  • Shcwarzer, R., Van Der Ploeg, H.M. ve Spielberger, C.D. (1987). Test Anxiety : An overview of theory and research . In Spielberger, C.D( Eds). Advances in Test Anxiety Research. Hills dale: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Tosun, K. (1992). İşletme Yönetimi: Genel Esaslar. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Totan, T. ve Yavuz, Y. (2009). Westside Sınav Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, 95-109.
  • Zeidner, M. (2007). Test Anxiety in Educational Contexts: Conteps, Findings, and Future Direc- tions. Emotion in Education, Burlington: Elseveir.

Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki

Yıl 2011, Cilt: 12 Sayı: 2, 77 - 87, 01.06.2011

Öz

Bu araştırmada, okulöncesi öğretmenliği bölümü öğrencilerinin kullandıkları karar stratejileri ve sınav kaygıları arasındaki ilişki ve karar stratejilerinin sınav kaygılarını yordama gücünü incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesinde Okulöncesi Öğretmenliği Bölümüne devam eden 315 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verileri Karar Stratejileri Ölçeği (Kuzgun,1993) ve Sınav Tutumu Envanteri (Öner, 1990) ile toplanmıştır. Araştırmada öğrencilerin karar stratejilerinin sınav kaygısı alt boyutları ve toplam sınav kaygısı puanlarını yordadığı bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin mantıklı karar stratejileri ile kuruntu sınav kaygısı ve sınav kaygısı toplam puanları arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bağımsız karar stratejileri ile kuruntu, duyuşsallık ve toplam sınav kaygısı puanları arasında negatif yönlü bir ilişki bulunmuştur. Kararsız karar stratejisi ile kuruntu, duyuşsallık ve sınav kaygısı toplam puanları arasında pozitif yönlü bir ilişki bulunmuştur

Kaynakça

  • Akıntuğ, Y. ve Birol,C. (2011). Lise Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Ve Karar Verme Stratejileri- ne Yönelik Karşılaştırmalı Analiz, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 41, 1-12.
  • Alver, B. (2003). Çeşitli Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Çalışanların Empatik Becerileri, Karar Stratejileri ve Psikolojik Belirtileri Arasındaki İlişkiler, Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Erzurum, Türkiye.
  • Alver, B., Ada, Ş., ve Çakıcı, D. (2006). Okul Yöneticilerinin Karar Verme Stratejilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 13, 55-70.
  • Baltaş, A. ve Baltaş, Z.( 1990). Stres ve Başa Çıkma Yolları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: Pegem A Yayıncılık,
  • Byrness, J.P.(1998). The nature and Development of Decision-Making. A Self Regulation Mo- del. USA: Earlbaum Manway NJ.
  • Byrness, J.P. ve McClenny, B. (1994). Decision Making in Young Adolescents, Journal of Expe- rimental Child Psychology 58, 359-388.
  • Çoban, A.E. ve Hamamcı, Z. (2006). Kontrol Odakları Farklı Ergenlerin Karar Stratejileri Açısın- dan İncelenmesi, Kastamonu Eğitim Dergisi 14, 393-402.
  • Duman, G.K. (2008). İlköğretim Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Durumluluk Sürekli Kaygı Düzeyle- ri ile Sınav Kaygısı Düzeyleri ve Anne-Baba Tutumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yaynlanmamış Yüksek Lisans Tezi) İzmir,Türkiye.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar Stratejileri ile Ana Baba Tutumları Arasındaki İlişki, Gazi Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,(Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, Türkiye.
  • Erözkan, A. (2011). Üniversite Öğrencilerinin Bağlanma Stilleri ve Karar Stratejileri, Uluslar arası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 2 (3), 60-74.
  • Ersever, H.Ö. (1996). Karar Verme Becerileri Kazandırma Programının ve Etkileşim Grubu De- neyiminin Üniversite Öğrencilerinin Karar Verme Stilleri Üzerindeki Etkileri, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Ankara, Türkiye.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (1993). Karar Stratejileri Ölçeği: Geliştirilmesi ve Standardizasyonu. VII. Ulusal Psiko- loji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği, 161-170.
  • Kuzgun, Y. (2005). Karar Stratejileri Ölçeği. Kuzgun Y. ve Bacanlı, F. (edt). PDR’de Kullanılan Öl- çekler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek Danışmanlığı.Ankara: Nobel Yayınları.
  • Maviş, A. ve Saygın, O. ( 2004). Başarı Rehberi. İstanbul: Hayat Yayınları
  • Morgan, C. (1999) Psikolojiye Giriş. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Psikoloji Bilimi Yayınları.
  • Öner, N. (1990). Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı. İstanbul: Yüksek Öğretimde Rehberliği Ta- nıtma ve Rehber Yetiştirme Vakfı
  • Robbins, S.P. (1989). Organizational Behavior : Concepts, Controvercies and Application. Eng- lewood Cliffs, N.J., Prentice Hall, 81-115.
  • Shcwarzer, R., Van Der Ploeg, H.M. ve Spielberger, C.D. (1987). Test Anxiety : An overview of theory and research . In Spielberger, C.D( Eds). Advances in Test Anxiety Research. Hills dale: Lawrence Erlbaum Associates Inc.
  • Tosun, K. (1992). İşletme Yönetimi: Genel Esaslar. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Totan, T. ve Yavuz, Y. (2009). Westside Sınav Kaygısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 17, 95-109.
  • Zeidner, M. (2007). Test Anxiety in Educational Contexts: Conteps, Findings, and Future Direc- tions. Emotion in Education, Burlington: Elseveir.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Dereli Bu kişi benim

M.bahaddin Acat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2011
Gönderilme Tarihi 12 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dereli, E., & Acat, M. (2011). Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 77-87.
AMA Dereli E, Acat M. Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2011;12(2):77-87.
Chicago Dereli, Esra, ve M.bahaddin Acat. “Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri Ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12, sy. 2 (Haziran 2011): 77-87.
EndNote Dereli E, Acat M (01 Haziran 2011) Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12 2 77–87.
IEEE E. Dereli ve M. Acat, “Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 2, ss. 77–87, 2011.
ISNAD Dereli, Esra - Acat, M.bahaddin. “Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri Ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 12/2 (Haziran 2011), 77-87.
JAMA Dereli E, Acat M. Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011;12:77–87.
MLA Dereli, Esra ve M.bahaddin Acat. “Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri Ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 12, sy. 2, 2011, ss. 77-87.
Vancouver Dereli E, Acat M. Okulöncesi Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Karar Verme Stratejileri ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2011;12(2):77-8.