Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 1 - 16, 01.06.2017
https://doi.org/10.17494/ogusbd.330620

Öz

Bu araştırmanın amacı, Ahi Evran Üniversitesinin dördüncü sını-fında öğrenim gören öğrencilerin umutsuzluk düzeylerini bazı de-ğişkenler açısından incelemektir. Araştırmanın evreni 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar Yarıyılı’nda sözkonusu üniversitenin dört yıllık eğitim veren fakülte ve yüksekokullarının dördüncü sı-nıflarında öğrenim gören 2489 öğrenciden oluşmaktadır. Verile-rin toplanması aşamasında, Beck Umutsuzluk Ölçeği ve araştır-macı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Top-lanan verilerin analizinde frekans, yüzde, t-testi, varyans analizi ve Games-Howell testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçla-rına göre; cinsiyet, fakülte/yüksekokul, anne-baba tutumu ve ai-lenin ortalama aylık geliri değişkenlerine göre öğrencilerin umut-suzluk düzeyleri arasında anlamlı farklılıkların olduğu, barınılan yer değişkenine göre farklılık olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akçöltekin, A. ve Doğan, S. (2012). Sınıf Öğretmenlerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi: Ardahan İli Örneği. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(7), 49-59.
  • Aras, A. (2011). Müzik Bölümü Lisans Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi: Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuarı Örneği. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 509-524.
  • Baş, A. U. ve Kabasakal, Z. (2013). Öğretmen Adaylarında Umutsuzluk ve Algılanan Sosyal Destek. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2(1), 19-26.
  • Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D. and Trexler, L. (1974). The Measurement of Pessimism: The Hopelessness Scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 42, 861-865.
  • Beck, A. T. and Steer, R. A. (1988). Manual for the Beck Hopelessness Scale, Psychological Corporation, San Antonio TX.
  • Ceyhan, A. A. (2004). Ortaöğretim Alan Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Programına Devam Eden Öğretmen Adaylarının Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1, 91-101.
  • Çelikel, F.Ç. ve Erkorkmaz, Ü. (2008). Üniversite Öğrencilerinde Depresif Belirtiler ve Umutsuzluk Düzeyleri ile İlişkili Etmenler. Nöropsikiyatri Arşivi, 45, 122-129.
  • Derebaşı, I. (1996). Beck Umutsuzluk Ölçeğinin Ege Üniversitesi Öğrencileri Üzerinde Geliştirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Dereli, F. ve Kabataş, S. (2009). Sağlık Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulma Endişeleri ve Umutsuzluk Düzeylerinin Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi, 26, 31-36.
  • Dilbaz, N. ve Seber, G. (1993). Umutsuzluk Kavramı: Depresyon ve İntiharda Önemi. Kriz Dergisi, 1(3), 134-138. Doğan, P. (2012). Resim Öğretmeni Adaylarının Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 36, 115-127.
  • Duman, S., Taşgın, Ö. ve Özdağ, S. (2009). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Spor Yöneticiliği Bölümünde Okuyan Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilim Dergisi, 11 (3), 27-32.
  • Durak, A. (1994). Beck Umutsuzluk Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türk Psikoloji Dergisi, 9 (31), 1-11.
  • Dursun, S. ve Aytaç, S. (2012). Üniversite Öğrencilerinin İşgücü Piyasasına Yönelik Beklentileri ve İş Deneyimleri ile Umutsuzluk ve Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişki Üzerine Bir Araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 373-388.
  • Gençay, S. ve Gençay, Ö. A. (2011). A Comparision of the Life Satisfaction and Hopelessness Levels of Teacher Candidates In Turkey. Educational Research and Reviews, 6(2), 182-186.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kayri, M. (2009). Araştırmalarda Gruplar Arası Farkın Belirlenmesine Yönelik Çoklu Karşılaştırma (Post-Hoc) Teknikleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 51-64.
  • Kazdin, A. E., Rodgers, A. and Colbuls, D. (1986). The Hopelessness Scale for Children: Psychometric Characteristics and Concurrent Validity. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54(2), 241-245.
  • Mangır, M., Aral, N. ve Aksoy, A. (1990). Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ev Ekonomisi Yüksek Okulu ile Tarımsal Mekanizasyon Bölümü Birinci Sınıf Öğrencilerinin Depresyon Durumlarını Etkileyen Bazı Etmenler Üzerinde Bir Araştırma. Ankara: Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları, Bilimsel Araştırma ve İncelemeler.
  • Özmen, D., Dündar, P.E., Çetinkaya, A. Ç., Taşkın, E. O. ve Özmen, E. (2008). Lise Öğrencilerinde Umutsuzluk ve Umutsuzluk Düzeyini Etkileyen Etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9 (1), 8-15.
  • Seber, G. (1991). Beck Umutsuzluk Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği Üzerine Bir Çalışma. Yayımlanmamış doçentlik tezi, Anadolu Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Şahin, A. (2002). İlahiyat fakültesi öğrencilerinin umutsuzluk düzeyleri üzerine bir araştırma. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 13, 143-157.
  • Şahin, C. (2009). Eğitim Fakültesinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 271-286.
  • Saraç, T. (2015). Ahi Evran Üniversitesi Son Sınıf Öğrencilerinin Gelecek Kaygısı ve Umutsuzluklarının İncelenmesi, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ahi Evran Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Genel Müdürlüğü, Asgari Ücretin Net Hesabı ve İşverene Maliyeti. http://www.csgb.gov.tr/home/contents/istatistikler/asgariucret/ adresinden elde edildi.
  • Tekin, M. ve Filiz, K. (2008). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokullarının Antrenörlük Eğitimi ve Spor Yöneticiliği Bölümlerinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Umutsuzluk ve Boyun Eğici Davranış Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 27-37.
  • Tümkaya, S., Çelik, M. ve Aybek, B. (2011). Lise Öğrencilerinde Boyun Eğici Davranışlar, Otomatik Düşünceler, Umutsuzluk ve Yaşam Doyumunun Incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 77-94. http://sbeski.cu.edu.tr/dergi/dosyalar/2011.20.2.802.pdf adresinden elde edildi.
  • Türk-İş Haber Bülteni, Açlık ve Yoksulluk Sınırı. http://www.turkis.org.tr/dosya/QcdLo99Q55t4.pdf adresinden elde edildi.
  • Üngören, E. ve Ehtiyar, R. (2009). Türk ve Alman Öğrencilerin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması ve Umutsuzluk Düzeylerini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Turizm Eğitimi Alan Öğrenciler Üzerinde Bir Araştırma. Journal of Yasar University, 4(14), 2093-2127.
  • Üstün, G., Dedekoç, Ş., Kavalı, T., Öztürk, F., Sapcı, Y. ve Can, S. (2014). Üniversite Son Sınıf Öğrencilerinin İş Bulmaya İlişkin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 200-221.
  • Yalçın, S. ve Açıkgöz, İ. (2014). Sağlık Bilimleri Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin Karşılaştırılması. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (26), 259-270.
  • Yenilmez, K. (2010). Ortaöğretim Öğrencilerinin Matematik Dersine Yönelik Umutsuzluk Düzeyleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38, 307-317.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kamile Şanlı Kula

Turan Saraç

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 24 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şanlı Kula, K., & Saraç, T. (2017). Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 1-16. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330620
AMA Şanlı Kula K, Saraç T. Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2017;18(1):1-16. doi:10.17494/ogusbd.330620
Chicago Şanlı Kula, Kamile, ve Turan Saraç. “Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, sy. 1 (Haziran 2017): 1-16. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330620.
EndNote Şanlı Kula K, Saraç T (01 Haziran 2017) Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18 1 1–16.
IEEE K. Şanlı Kula ve T. Saraç, “Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 18, sy. 1, ss. 1–16, 2017, doi: 10.17494/ogusbd.330620.
ISNAD Şanlı Kula, Kamile - Saraç, Turan. “Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (Haziran 2017), 1-16. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330620.
JAMA Şanlı Kula K, Saraç T. Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18:1–16.
MLA Şanlı Kula, Kamile ve Turan Saraç. “Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 18, sy. 1, 2017, ss. 1-16, doi:10.17494/ogusbd.330620.
Vancouver Şanlı Kula K, Saraç T. Üniversite Öğrencilerinin Umutsuzluk Düzeylerinin İncelenmesi: Ahi Evran Üniversitesi Örneği. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18(1):1-16.