Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi

Yıl 2017, Cilt: 18 Sayı: 1, 73 - 93, 01.06.2017
https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743

Öz

Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırma, 1129 (kız=650, erkek=479) lise öğren-cisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Envanterin yapı geçerliğinin be-lirlenmesi için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Envanterinin alt boyutlarına ilişkin güvenirlik katsayılarının belirlenmesi amacıyla iç tutarlılık katsayıları hesaplanmıştır. Envanterin kararlılık düzeyinin belirlenmesi amacıyla test-tekrar test analizi yapılmıştır. Sonuç olarak elde edilen bulgular, Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin lise öğrencilerinin mesleki kişilik tiplerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Bacanlı, F. (2011). Özellik faktör uyumlu kuramlar. B.Yeşilyaprak (Ed.), Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığına giriş içinde (89-126). Ankara: Pegem.
  • Brown, D. (2003). Career information, career counseling and career development (8th ed.). Bos-ton: Allyn and Bacon.
  • Brown, D., & Brooks, L. (1996). Career choice and development (3rd. ed.). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: Guilford Press.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (17.baskı). Ankara: Pegem.
  • Capuzzi, D., & Stauffer, M. D. (2006). Career counseling; Foundations, perspectives and applications (2rd ed.). Boston: Pearson.
  • Costello, A. B., & Osborne, J.W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(7), 1-9.
  • Deniz, K. Z. (2008). Uzmanlık gerektiren mesleklere yönelik bir ilgi envanteri geliştirme çalışması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Farh, J. L., Leong, F. T. L., & Law, K. S. (1998). Cross-cultural validity of Holland’s model in Hong Kong. Journal of Vocational Behavior 52(3), 425-440. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1631
  • Fouad, N. A., & Dancer, L. S. (1992). Cross-cultural structure of interests: Mexico and the United States. Journal of Vocational Behavior, 40(2), 129-143. http://dx.doi.org/10.1016/0001-8791(92)90061-4
  • Fouad, N. A., & Hansen, J. C. (1987). Cross-cultural predictive accuracy of the Strong–Campbell Interest Inventory. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 20(1), 3-10.
  • Frady, W. P. (2005). A study of high school student’s career interest inventories and their relationships to students completion of occupational programs (Doctoral Dissertation). Available from ProQuest Dissertations and Theses database. (UMI No. 3198468)
  • Gibson, R. L., & Mitchell, M. H. (2001). Introduction to career counseling for the 21. Century. New Jersey: Pearson. Gottfredson, G. D. (1999). John L. Holland’s contributions to vocational psychology: A review and evaluation. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 15–40. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1695
  • Gottfredson, G. D., & Holland, J. L. (1989). Dictionary of Holland occupational codes (2nd ed.). Odessa: Psychological Assessment.
  • Gottfredson, L. S. (1980). Construct validity of Holland's occupational typology in terms of prestige, census, department of labor and other classification systems. Journal of Applied Psychology, 65(6), 697-714. http://dx.doi.org/10.1037/0021-9010.65.6.697
  • Gysbers, N. C., Heppner, M. J., & Johnston, J. A. (2003). Career counseling: Process, issues, and tehcniques (2nd ed.). Boston: Pearson.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). Multivariate data analysis: A global perspective (7th Ed.). New Jersey: Pearson.
  • Ho, R. (2014). Handbook of univariate and multivariate data analysis with IBM SPSS. New York: CRC Press.
  • Hogan, R., & Blake, R. (1999). John Holland’s vocational typology and personality theory. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 41-56. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1696
  • Kuzgun, Y. (1988). Kendini değerlendirme envanteri el kitabı. Ankara: ÖSYM.
  • Kuzgun, Y. (1996). Akademik benlik kavramı ölçeği el kitabı. Ankara: MEB Talim ve Terbiye Kurulu.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı: Kuramlar ve uygulamalar. Ankara: Nobel.
  • Leong, F.T. L., Austin, J. T. A., Sekaran, U., & Komarraju, M. (1998). An evaluation of the cross-cultural validity of Holland’s Theory: Career choices by workers in India. Journal of Vocational Behavior, 52(3), 441-455. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1997.1637
  • Mau, W. C. (1999). Effects of computer-assisted career decision making on vocational identity and career exploratory behaviors. Journal of Career Development, 25(4), 261-274. https://doi.org/10.1177/089484539902500403
  • Niles, S. G. ve Harris-Bowlsbey, J. (2013). 21. Yüzyılda kariyer gelişimi müdahaleleri (Çev Ed. F. Korkut-Owen). Ankara: Nobel.
  • Özoğlu, S. Ç. (1977). Kuder ilgi alanları tercihi envanteri mesleki form ch el kitabı. Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Özyürek, R. (2013). Kariyer psikolojik danışmanlığı kuramları: Çocuk ve ergenler için kariyer rehberliği uygulamaları. Ankara: Nobel.
  • Rayman, J., & Atanasoff, L. (1999). Holland’s Theory and career intervention: The power of the hexagon. Journal of Vocational Behavior 55(1), 114–126. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1701
  • Reardon, R.C., & Lenz, J. G. (1999). Holland’s Theory and career assessment. Journal of Vocational Behavior, 55(1), 102–113. http://dx.doi.org/10.1006/jvbe.1999.1700
  • Reeves, D. L., & Karlitz, G. (2005). Career ideas for teen education and training. New York: Bright Futures.
  • Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of psychological research online, 8(2), 23-74.
  • Sharf, R. S. (2006). Applying career development theory to counseling (4th ed.). Belmont: Thom-son, Brooks/Cole.
  • Spokane, A. R., & Cruza-Guet, M. C. (2005). Holland’s theory of vocational personalities in work enviroments. In S. D. Brown & R.W. Lent (Eds.), Career development and counseling (p. 24-41). New Jersey: John Wiley & Sons.
  • Stevens, J. P. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences ( 5th ed.). New York: Routledge.
  • Tabachnick, G. B., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.). London: Pearson.
  • Tan, H. (1972). Gazete haberleri testi geliştirilmesi ve standardizasyonu. Ankara: TÜBİTAK.
  • Tavşancıl, E. (2010). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi (4.baskı). Ankara: Nobel.
  • Taylor, N. (1983). Decidedness, vocational identity, and brief career counseling (Unpublished Master’s Thesis). Macquarie University, Australia.
  • Ünsal, P. (2014). Kariyer gelişim kuramları ve kariyer danışmanlığı. Ankara: Nobel.
  • Yılmaz, O. (2011). Mesleki ilgi envanterinin geliştirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Zunker, V. G. (2006). Career counseling: A holistic approach (7th ed.). Belmont: Thomson Bro-oks/Cole.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdullah Atli Bu kişi benim

Gökay Keldal

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 25 Temmuz 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 18 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atli, A., & Keldal, G. (2017). Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743
AMA Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2017;18(1):73-93. doi:10.17494/ogusbd.330743
Chicago Atli, Abdullah, ve Gökay Keldal. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18, sy. 1 (Haziran 2017): 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743.
EndNote Atli A, Keldal G (01 Haziran 2017) Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18 1 73–93.
IEEE A. Atli ve G. Keldal, “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 18, sy. 1, ss. 73–93, 2017, doi: 10.17494/ogusbd.330743.
ISNAD Atli, Abdullah - Keldal, Gökay. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18/1 (Haziran 2017), 73-93. https://doi.org/10.17494/ogusbd.330743.
JAMA Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18:73–93.
MLA Atli, Abdullah ve Gökay Keldal. “Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 18, sy. 1, 2017, ss. 73-93, doi:10.17494/ogusbd.330743.
Vancouver Atli A, Keldal G. Mesleki Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2017;18(1):73-9.