Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları

Yıl 2019, Cilt: 20 , 243 - 258, 05.04.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.548351

Öz

Bu
araştırmanın amacı, K12 ve Lisans öğrencilerinin Endüstri 4.0 kavramına ilişkin
algılarını metaforlar yardımıyla belirlemektir. Olgubilim deseninde yürütülen
araştırmaya 139 öğrenci (49 K12, 90 Lisans) katılmıştır. Araştırma verileri
araştırmacılar tarafından geliştirilen bir form ile toplanmış ve elde edilen
veriler içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda, K12
öğrencilerinin Endüstri 4.0 kavramını 48 metafor ile açıkladıkları, bu
metaforların iki ana tema altında toplandığı ve görüşlerin genel olarak olumlu
olduğu görülmüştür. Diğer taraftan Lisans öğrencilerinin 89 metafor ile
Endüstri 4.0 kavramını açıkladıkları, bu metaforların iki ana tema altında
toplandığı ve görüşlerin genel olarak olumsuz olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Araştırmada öğrenciler arasındaki görüş farklılığın nedenleri tartışılmış ve
uygulamaya dönük önerilere yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Aybek, H. S. Y. (2017). Üniversite 4.0’a geçiş süreci: kavramsal bir yaklaşım. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 164-176 Boston Consulting Group. (2015). Industry 4.0-The future of productivity and growth in manufacturing industries. https://www.bcg.com/publications/2015/engineered_products_project_business_ industry_4_future_productivity_growth_manufacturing_industries.aspx (Erişim tarihi: 12.11.2018) Bulut, E., ve Akçacı, T. (2017). Endüstri 4.0 ve inovasyon göstergeleri kapsamında Türkiye analizi. ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 4(7), 55-77 Demir, A. (2018). Endüstri 4.0'dan Eğitim 4.0'a değişen eğitim öğretim paradigmaları. Turkish Studies, 13(15), 147-171 Ekici, G. (2016). Biyoloji öğretmeni adaylarının mikroskop kavramına ilişkin algılarının belirlenmesi: Bir metafor analizi çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(1), 615-636. Fırat, S. Ü., ve Fırat, O. Z. (2017). Sanayi 4.0 devrimi üzerine karşılaştırmalı bir inceleme: Kavramlar, küresel gelişmeler ve Türkiye. Toprak İşveren Dergisi, 114, 10-23. Gilchrist, A. (2016). Introducing Industry 4.0. In Industry 4.0 (pp. 195-215). CA: Apress, Berkeley. Hofmann, E., & Rüsch, M. (2017). Industry 4.0 and the current status as well as future prospects on logistics. Computers in Industry, 89, 23-34. Jazdi, N. (2014, May), Cyber physical systems in the context of Industry 4.0. In Automation, Quality and Testing, Robotics, 2014 IEEE International Conference (pp. 1-4). IEEE. Jeschke, S., Brecher, C., Meisen, T., Özdemir, D., & Eschert, T. (2017). Industrial internet of things and cyber manufacturing systems. In Industrial Internet of Things (pp. 3-19). Cham: Springer. Koca, K. C. (2018). Sanayi 4.0: Türkiye açısından fırsatlar ve tehditler. Sosyoekonomi, 26(36), 245-252. Lasi, H., Fettke, P., Kemper, H. G., Feld, T., & Hoffmann, M. (2014). Industry 4.0. Business & Information Systems Engineering, 6(4), 239-242. Lin, C. C., & Yang, J. W. (2018). Cost-efficient deployment of fog computing systems at logistics centers in Industry 4.0. IEEE Transactions on Industrial Informatics, 14(10), 4603 - 4611 Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An expanded sourcebook: Qualitative data analysis (2th edition), CA: SAGE Publications, Inc. Öcal, F. M., ve Altıntaş, K. (2018). Dördüncü sanayi devriminin emek piyasaları üzerindeki olası etkilerinin incelenmesi ve çözüm önerileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(15), 35-35. Özdemir, S. (2015, 21 Eylül). Üretemezsen düşünemzsin, düşünemezsen üretemezsin. https://www.youtube.com/watch?v=o417Nq1CadI (Erişim Tarihi: 17.10.2018) Özkan, M., Al, A., ve Yavuz, S . (2018). Uluslararası politik ekonomi açısından dördüncü sanayi-endüstri devrimi’nin etkileri ve Türkiye. Siyasal Bilimler Dergisi, 1, 1-30. doi: 10.14782/marusbd.418669 Öztemel, E. (2018). Eğitimde yeni yönelimlerin değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25-30. Öztürk, E., ve Koç, K . (2017). Endüstri 4.0 ve mobilya endüstrisi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 786-794. Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün ve S. B. Demir Çev.). Ankara: Pegem Akademi. Qi, Q., &Tao, F. (2018). Digital twin and big data towards smart manufacturing and industry 4.0: 360 degree comparison. IEEE Access, 6, 3585-3593 Saatçi, E. Y. (2017). Girişimcilik 4.0: tarihten Sanayi 4.0'a doğru girişimciler. Maliye Finans Yazilari, 2017(108), 95-112 Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının “öğretmen” kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 131-155. Saldivar, A. A. F., Goh, C., Chen, W. N., & Li, Y. (2016, July). Self-organizing tool for smart design with predictive customer needs and wants to realize Industry 4.0. In Evolutionary Computation (CEC), 2016 IEEE Congress (pp. 5317-5324). IEEE. Schwab, K. (2016). Dördüncü sanayi devrimi (Z. Dicleli Çev.). İstanbul: Optimist Yayım Dağıtım. Soylu, A. (2018). Endüstri 4.0 ve girişimcilikte yeni yaklaşımlar. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 32, 43-57. Theorin, A., Bengtsson, K., Provost, J., Lieder, M., Johnsson, C., Lundholm, T., & Lennartson, B. (2017). An event-driven manufacturing information system architecture for Industry 4.0. International Journal of Production Research, 55(5), 1297-1311. Topkaya, Ö. (2016). Dünyada endüstriyel robot sektörü ve çalışma hayatına etkileri. Ataturk University Journal of Economics & Administrative Sciences, 30(5), 1129-1143. Tunçel, S., Candan, Z., ve Satır, A. (2017). Mobilya endüstrisinde gelecek vizyonu: Endüstri 4.0. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, 6(3), 152-159. Uygun, T., Göktürk, B., ve Usta, N. (2016). Üniversite öğrencilerinin matematik problemine ilişkin algılarının metafor yoluyla analiz edilmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(2), 536-556. Wan, J., Tang, S., Hua, Q., Li, D., Liu, C. & Lloret, J. (2018). Context-aware cloud robotics for material handling in cognitive industrial Internet of Things. IEEE Internet of Things Journal, 5(4), 2272-2281. Xia, F., Yang, L. T., Wang, L., & Vinel, A. (2012). Internet of things. International Journal of Communication Systems, 25(9), 1101-1102. Yazıcı, E., ve Düzkaya, H. (2016). Endüstri devriminde dördüncü dalga ve eğitim: Türkiye dördüncü dalga endüstri devrimine hazır mı?. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 7(13), 49-88. Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Zheng, P., Sang, Z., Zhong, R. Y., Liu, Y., Liu, C., Mubarok, K., …, & Xu, X. (2018). Smart manufacturing systems for Industry 4.0: Conceptual framework, scenarios, and future perspectives. Frontiers of Mechanical Engineering, 13(2), 137-150.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hatice Hicret Özkoç 0000-0003-0037-4603

Halit Karalar 0000-0001-9344-9672

Yayımlanma Tarihi 5 Nisan 2019
Gönderilme Tarihi 15 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20

Kaynak Göster

APA Özkoç, H. H., & Karalar, H. (2019). K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 243-258. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548351
AMA Özkoç HH, Karalar H. K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Nisan 2019;20:243-258. doi:10.17494/ogusbd.548351
Chicago Özkoç, Hatice Hicret, ve Halit Karalar. “K12 Ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, Nisan (Nisan 2019): 243-58. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548351.
EndNote Özkoç HH, Karalar H (01 Nisan 2019) K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 243–258.
IEEE H. H. Özkoç ve H. Karalar, “K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, ss. 243–258, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.548351.
ISNAD Özkoç, Hatice Hicret - Karalar, Halit. “K12 Ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 (Nisan 2019), 243-258. https://doi.org/10.17494/ogusbd.548351.
JAMA Özkoç HH, Karalar H. K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:243–258.
MLA Özkoç, Hatice Hicret ve Halit Karalar. “K12 Ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, 2019, ss. 243-58, doi:10.17494/ogusbd.548351.
Vancouver Özkoç HH, Karalar H. K12 ve Lisans Öğrencilerinin Endüstri 4.0 Kavramına İlişkin Algıları. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:243-58.