Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 20 Sayı: 1, 85 - 106, 03.06.2019
https://doi.org/10.17494/ogusbd.595124

Öz

Araştırmada ilk olarak mizah tarzları, özgüven ve özsaygı kavramları
açıklanmıştır. Daha sonra mizah tarzlarının özgüven ve özsaygı düzeyi üzerine
etkisi araştırılmıştır. Araştırma kapsamında frekans analizi, faktör analizi,
güvenirlik testi, çoklu regresyon testleri uygulanmış ve değişkenlere ilişkin
ortalamalar hesaplanmıştır. Araştırmanın amacı mizah tarzlarının özgüven ve
özsaygı düzeyi üzerine etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemi bir devlet
üniversitesinin uygulamalı bilimler yüksekokulundaki 334 öğrencidir. Çalışmada
sonuç olarak kendine yararlı mizah ve sosyal mizahın hem iç özgüven düzeyini
hem dış özgüveni hem de kendine olumlu bakış düzeyini arttırdığı görülmüştür.
Kendine yararlı mizah ve sosyal mizahın özgüven ve özsaygıyı arttıran önemli mizah
tarzları olduğu söylenebilir. Sonuç olarak sosyal mizahın kendine olumsuz bakış
seviyesini azalttığı görülmüştür

Kaynakça

  • Akın, A. (2007). “Öz-güven Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Psikometrik Özellikleri”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 2, 167-176. Akın, A. (2015). “Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları”, 2. Baskı, Cilt 2, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. Akkuş Çutuk, Z. (2017). “5. Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Becerilerinin Özsaygı ve Denetim Odağı İle İlişkisi”, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 505-525. Alpar, R. (2011). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler, 3.Baskı, Detay Yayıncılık, Ankara. Aslan, H. ve Çeçen, A. R. (2007). “Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Cinsiyetlerine ve Öğrenilmiş Güçlülük Düzeylerine Göre Mizah Tarzlarının İncelenmesi”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 16, Sayı 2, 1-14.
  • Beck, A.T. ve Emery, G. (2015). Anksiyete Bozuklukları ve Fobiler, (Çev.:Veysel Öztürk), 3. Baskı, Litera Yayıncılık, İstanbul. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları, 2.Baskı, Pegem Akademi, Ankara. Çuhadaroğlu, F. (1986). “Adolesanlarda Benlik Saygısı”, Basılmamış Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı, Ankara. Erözkan, A. (2009). “Üniversite Öğrencilerinin Kişiler Arası İlişki Tarzları ve Mizah Tarzları”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 26, 56-66. Galloway, G. (2010). “Individual Differences in Personal Humor Styles: Identification of Prominent Patterns and their Associates”, Personality and Individual Differences, 48, 563-567. Hiranandani, N.A. ve Yue, X.D. (2014). “Humour Styles, Gelotophobia and Self-esteem among Chinese and Indian University Students”, Asian Journal of Social Psychology, 17, 319-324. Hogg, M.A. ve Vaughan, G.M. (2007). Sosyal Psikoloji, (Çev.=İbrahim Yıldız ve Aydın Gelmez), 1. Baskı, Ütopya Yayınevi, Ankara. Karacan Özdemir, N. (2016). “Deneysel Bir Çalışma: Bibliyopsikolojik Danışmaya Dayalı Özgüven Geliştirme Programının 6. Sınıf Öğrencilerinin Özgüven Düzeylerine Etkisi”, İlköğretim Online, 15(1), 136-147. Karadoğan Doruk, S.E. (2005). “İlişkilerde Başarının Anahtarı: Özgüven”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 23, 259-267. Maclellan, E. (2014). “How might Teachers Enable Learner Self-confidence? A Review Study”, Educational Review, Vol.66, No.1, 59-74. Maroiu, C., Maricutoiu, L.P. ve Sava, F.A. (2016). “Explicit Self-esteem and Contingencies of Self-worth: The Moderating Role of Implicit Self-esteem”, Personality and Individual Differences, 99, 235-241. Martin, R.A., Puhlik-Doris, P., Larsen, G., Gray, J. ve Weir, K. (2003). “Individual Differences in Uses of Humor and their Relation to Psychological Well-being: Development of the Humor Styles Questionnaire”, Journal of Research in Personality, 37(1), 48-75. Martin, R.A., Lastuk, J.M., Jeffery, J., Vernon, P.A. ve Veselka, L. (2012). “Relationships between the Dark Triad and Humor Styles: A Replication and Extension”, Personality and Individual Differences, 52, 178-182. Okyay, B. (2012). “Yönetici ve Çalışanların Özgüven Düzeyleri ve Kişisel Gelişim İnisiyatifi Alma Becerilerinin Karşılaştırılması”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Özbay, Y., Palancı, M., Kandemir, M. ve Çakır, O. (2012). “Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Duygusal Düzenleme, Mizah, Sosyal Öz-yeterlik ve Başaçıkma Davranışları ile Yordanması”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(2), 325-345. Reisoğlu, S. ve Yazıcı, H. (2017). “Üniversite Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarını Yordamada Beş Faktör Kişilik Özellikleri, Mizah Tarzları ve Duygusal Zekanın Rolü”, Journal of History Culture and Art Research, 6(4), September, 888-912. Reisoğlu, İ., Gedik, N. ve Göktaş, Y. (2013). “Öğretmen Adaylarının Özsaygı ve Duygusal Zekâ Düzeylerinin Problemli İnternet Kullanımıyla İlişkisi”, Eğitim ve Bilim, Cilt 38, Sayı 170, 150-165. Rosenberg, M. (1965). “Society and the Adolescent Self-Image”, New Jersey: Princeton Universtiy Press. Traş, Z., Arslan, C. ve Mentiş Taş, A. (2011). “Öğretmen Adaylarında Mizah Tarzları, Problem Çözme ve Benlik Saygısının İncelenmesi”, Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, Cilt 8, Sayı 2, 716-732. Vaughan, J., Zeigler-Hill, V. ve Arnau, R.C. (2014). “Self-Esteem Instability and Humor Styles: Does the Stability of Self-Esteem Influence How People Use Humor?”, The Journal of Social Psychology, 154, 299-310. Veselka, L., Schermer, J.A., Martin, R.A. ve Vernon, P.A. (2010). “Relations between Humor Styles and the Dark Triad Traits of Personality”, Personality and Individual Differences, 48, 772-774. Yerlikaya, E.E. (2003). “Mizah Tarzları Ölçeği’nin (The Humor Styles Questionnaire) Uyarlama Çalışması”, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Adana. Zeigler-Hill, V. ve Besser, A. (2011). “Humor Style Mediates the Association between Pathological Narcissism and Self-esteem”, Personality and Individual Differences, 50, 1196-1201. Zhao, J., Kong, F. ve Wang, Y. (2012). “Self-esteem and Humor Style as Mediators of the Effects of Shyness on Loneliness among Chinese College Students”, Personality and Individual Differences, 52, 686-690. Zhao, J., Wang, Y. ve Kong, F. (2014). “Exploring the Mediation Effect of Social Support and Self-esteem on the Relationship between Humor Style and Life Satisfaction in Chinese College Students”, Personality and Individual Differences, 64, 126-130.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Altan Ayan 0000-0002-3667-6577

Yayımlanma Tarihi 3 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Ayan, A. (2019). Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 85-106. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595124
AMA Ayan A. Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Haziran 2019;20(1):85-106. doi:10.17494/ogusbd.595124
Chicago Ayan, Altan. “Mizah Tarzlarının Özgüven Ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20, sy. 1 (Haziran 2019): 85-106. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595124.
EndNote Ayan A (01 Haziran 2019) Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20 1 85–106.
IEEE A. Ayan, “Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, sy. 1, ss. 85–106, 2019, doi: 10.17494/ogusbd.595124.
ISNAD Ayan, Altan. “Mizah Tarzlarının Özgüven Ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 20/1 (Haziran 2019), 85-106. https://doi.org/10.17494/ogusbd.595124.
JAMA Ayan A. Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20:85–106.
MLA Ayan, Altan. “Mizah Tarzlarının Özgüven Ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 20, sy. 1, 2019, ss. 85-106, doi:10.17494/ogusbd.595124.
Vancouver Ayan A. Mizah Tarzlarının Özgüven ve Özsaygı Düzeyine Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019;20(1):85-106.