Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Teachers' and Administrators' Perceptions of Communication Barriers in School Management in Sivas Province Centre Schools

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 1, 148 - 164, 28.03.2024

Öz

The importance of communication in social life is increasing rapidly day by day. It's crucial to assess the impact of language tone on in-school communication, identify communication barriers, and promote healthy communication between teachers and school administrators. The aim of this study is to examine the perceptions of communication barriers in schools from the perspective of teachers and administrators. This study was carried out to determine the problems and solution suggestions by revealing the communication barriers in schools according to the perceptions of teachers and administrators with quantitative data. The study found that, on point average, sociopolitical barriers were the most prominent among communication barriers in schools. It can be stated that communication barriers in schools are caused by sociopolitical barriers rather than psychological barriers, technical and semantic barriers.

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik, M. A. (2017). Ortaokullarda Çalışan Okul Yöneticileri ile öğretmenler Arasında Yaşanan İletişim Sorunlarına ilişkin Yönetici Algıları (Denizli İli Merkez Efendi İlçe Örneği. Pamukkale Üniversitesi.
  • Başaran, İ. E. (1989). Yönetim. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim Örgütlerinde İletişim, Eğitim Fakültesi Uygulaması Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75–80.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, H. C., Oduncu, P., Güdekli, İ. A., & Doğankaya, E. (2023). Higher Education in Turkey During Covid-19 Pandemic: Communication Barriers Experienced By Lecturers in The Online Distance Education Process. Vivat Academia, 156, 50–72. https://doi.org/10.15178/va.2023.e1440
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim Çatışmaları ve Empati (8.Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2014). Eğitim Ortamlarında Etkili İletişim Boyutları (U. Demiray (Ed.); 7.Basım). Ankara: Pagem yayıncılık.
  • Ertekin, İ., Ilgın, H. Ö., & Ataman Yengin, D. (2018). Örgütsel İletişim Kuramları. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), 297–311. https://doi.org/10.7456/10802100/011
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (11.0 updat). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güçlü, N. (2000). Sınıfta Etkili Öğrenci ve Öğretmen İletişiminin Kurulması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 61–66.
  • Güngör, S., Özen Altınkaynak, Ş., & Aksoy, N. (2018). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İletişim Engelleri. In S. Dinçer (Ed.), Değişen Dünyada Eğitim (1.Baskı, p. 29). Pegem Akademi.
  • Güngör, S., & Taşdan, M. (2016). Okul Müdürlerinin Perspektifinden İlköğretim Okullarında İletişim Engelleri. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(1), 391–409. https://doi.org/10.17860/EFD.96013
  • Hepkon, Z. (2011). İletişim ve teknoloji. Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Kıbrıs, I., & Sarıkaya, Ü. (2023). Okul Yöneticilerinin Vizyoner Liderlik Özellikleri ve Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Çağdaş Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 32–43. https://uygulamalibilimler.com/index.php/pub/article/view/4
  • Odiegwu-Enwerem, C., Oso, L., Amodu, L., Chuks-Enwerem, U., & Okorie, N. (2019). Application of Effective Communication for an Efficient School Management. In K. S. Soliman (Ed.), VISION 2025: Education Excellence And Management Of Innovations Through Sustainable Economic Competitive Advantage (pp. 8290–8298).
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Zincirli, M., & Selçuk, G. (2016). İlköğretim Okullarında Öğretmen-Veli İletişiminde Karşılaşılan Engeller. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 2016(66), 27–46. https://doi.org/10.14689/EJER.2016.66.2
  • Pal, N., Halder, S., & Guha, A. (2016). Study on Communication Barriers in the Classroom: A Teacher’s Perspective. Online Journal Of Communicatıon and Media Technologies, 6(1), 103–118.
  • Polatgil, M., Güler, A. (2023). Yapay Zekâ Okuryazarlığı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 99-114.
  • Polatoğlu, A. (1988). Türk Kamu Örgütlerinde Ast ve Üst Arasında İletişim. Amme İdaresi Dergisi, 21(2), 85.
  • Robbins, S. P. (1996). Organizational Behavior: Concepts, Controversies, Applications. (Sevent edi). London: Prentice-Hall International, Inc.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Arıkan Yayıncılık. Şimşek, Y., & Altınkurt, Y. (2009). Endüstri Meslek Liselerinde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Görüşleri. Akademik Bakış, 17. http://www.akademikbakis.org
  • Sivas İl Milli Eğitim Müdürlüğü. (2022). https://sivas.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 15.10.2022
  • Smith, J. (2018). The Impact of Communication on Academic Achievement. Educational Research Quarterly, 29(4), 512-525.
  • Toptan Uzunçarşılı, A., Ülkü Akın, Ü. B., & Mollaoğlu, N. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinde İletişim Becerisinin Önemi. Eurasian Education & Literature Journal, 16(16), 51–66. https://doi.org/10.17740/EAS.EDU.2022-V16-04
  • Yağci, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde Engeller ve Etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3 Ek), 142–160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/40028/471173
  • Yazıcı, Ö., & Gündüz, Y. (2010). Etkili Eğitim Denetiminde Yaşanan İletişim Engelleri ve Bu Engelleri Aşma Yolları. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 37–52.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.

Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 25 Sayı: 1, 148 - 164, 28.03.2024

Öz

Sosyal yaşamımızda iletişimin önemi gün geçtikçe hızlı bir şekilde artmaktadır. Okul içi iletişimde emredici, öfkeli veya güzel bir dil kullanılmasının okul içi iletişim üzerindeki etkisinin ortaya konulması, okul içinde iletişim engellerinin belirlenmesi ve okul içerisinde öğretmen ve okul yöneticileri arasında sağlıklı ve güçlü bir iletişimin kurulması önemlidir. Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin ve idarecilerin perspektifinden okullardaki iletişim engelleri algılarının incelenmesidir. Bu çalışma öğretmen ve yönetici algılarına göre okullardaki iletişim engellerini nicel verilerle ortaya çıkararak sorunların ve çözüm önerilerinin tespit edilmesi için araştırma gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonucunda, okullardaki iletişim engelleri puan ortalamalarına bakıldığında, sosyopolitik engel boyutunun ortalamasının en yüksek olduğu tespit edilmiştir. Okullarda iletişim engellerine psikolojik engeller, teknik ve semantik engellerden daha çok sosyopolitik engellerin sebep olduğu ifade edilebilir.

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ Uzaktan Eğitim Öğrencilerinin İletişim Engelleri İle İlgili Öğrenci Görüşleri. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Atik, M. A. (2017). Ortaokullarda Çalışan Okul Yöneticileri ile öğretmenler Arasında Yaşanan İletişim Sorunlarına ilişkin Yönetici Algıları (Denizli İli Merkez Efendi İlçe Örneği. Pamukkale Üniversitesi.
  • Başaran, İ. E. (1989). Yönetim. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Bolat, S. (1996). Eğitim Örgütlerinde İletişim, Eğitim Fakültesi Uygulaması Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 75–80.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde Örgütsel Adanma ve Öğretmenler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, H. C., Oduncu, P., Güdekli, İ. A., & Doğankaya, E. (2023). Higher Education in Turkey During Covid-19 Pandemic: Communication Barriers Experienced By Lecturers in The Online Distance Education Process. Vivat Academia, 156, 50–72. https://doi.org/10.15178/va.2023.e1440
  • Dökmen, Ü. (1998). İletişim Çatışmaları ve Empati (8.Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Eroğlu, E. (2014). Eğitim Ortamlarında Etkili İletişim Boyutları (U. Demiray (Ed.); 7.Basım). Ankara: Pagem yayıncılık.
  • Ertekin, İ., Ilgın, H. Ö., & Ataman Yengin, D. (2018). Örgütsel İletişim Kuramları. Turkish Online Journal of Design Art and Communication, 8(2), 297–311. https://doi.org/10.7456/10802100/011
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference (11.0 updat). Boston: Allyn & Bacon.
  • Güçlü, N. (2000). Sınıfta Etkili Öğrenci ve Öğretmen İletişiminin Kurulması. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 61–66.
  • Güngör, S., Özen Altınkaynak, Ş., & Aksoy, N. (2018). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında İletişim Engelleri. In S. Dinçer (Ed.), Değişen Dünyada Eğitim (1.Baskı, p. 29). Pegem Akademi.
  • Güngör, S., & Taşdan, M. (2016). Okul Müdürlerinin Perspektifinden İlköğretim Okullarında İletişim Engelleri. Mersin University Journal of the Faculty of Education, 12(1), 391–409. https://doi.org/10.17860/EFD.96013
  • Hepkon, Z. (2011). İletişim ve teknoloji. Kırmızı Kedi Yayınları.
  • Kıbrıs, I., & Sarıkaya, Ü. (2023). Okul Yöneticilerinin Vizyoner Liderlik Özellikleri ve Öğretmenlerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Çağdaş Uygulamalı Bilimler Dergisi, 1(1), 32–43. https://uygulamalibilimler.com/index.php/pub/article/view/4
  • Odiegwu-Enwerem, C., Oso, L., Amodu, L., Chuks-Enwerem, U., & Okorie, N. (2019). Application of Effective Communication for an Efficient School Management. In K. S. Soliman (Ed.), VISION 2025: Education Excellence And Management Of Innovations Through Sustainable Economic Competitive Advantage (pp. 8290–8298).
  • Özmen, F., Aküzüm, C., Zincirli, M., & Selçuk, G. (2016). İlköğretim Okullarında Öğretmen-Veli İletişiminde Karşılaşılan Engeller. Eğitim Araştırmaları- Eurasian Journal of Educational Research, 2016(66), 27–46. https://doi.org/10.14689/EJER.2016.66.2
  • Pal, N., Halder, S., & Guha, A. (2016). Study on Communication Barriers in the Classroom: A Teacher’s Perspective. Online Journal Of Communicatıon and Media Technologies, 6(1), 103–118.
  • Polatgil, M., Güler, A. (2023). Yapay Zekâ Okuryazarlığı Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması. Sosyal Bilimlerde Nicel Araştırmalar Dergisi, 3(2), 99-114.
  • Polatoğlu, A. (1988). Türk Kamu Örgütlerinde Ast ve Üst Arasında İletişim. Amme İdaresi Dergisi, 21(2), 85.
  • Robbins, S. P. (1996). Organizational Behavior: Concepts, Controversies, Applications. (Sevent edi). London: Prentice-Hall International, Inc.
  • Sabuncuoğlu, Z., & Gümüş, M. (2008). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Arıkan Yayıncılık. Şimşek, Y., & Altınkurt, Y. (2009). Endüstri Meslek Liselerinde Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Müdürlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Görüşleri. Akademik Bakış, 17. http://www.akademikbakis.org
  • Sivas İl Milli Eğitim Müdürlüğü. (2022). https://sivas.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 15.10.2022
  • Smith, J. (2018). The Impact of Communication on Academic Achievement. Educational Research Quarterly, 29(4), 512-525.
  • Toptan Uzunçarşılı, A., Ülkü Akın, Ü. B., & Mollaoğlu, N. (2022). Okul Öncesi Öğretmenlerinde İletişim Becerisinin Önemi. Eurasian Education & Literature Journal, 16(16), 51–66. https://doi.org/10.17740/EAS.EDU.2022-V16-04
  • Yağci, T., & Uçar, M. (2018). İletişimde Engeller ve Etkinlik. Al Farabi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3 Ek), 142–160. https://dergipark.org.tr/tr/pub/farabi/issue/40028/471173
  • Yazıcı, Ö., & Gündüz, Y. (2010). Etkili Eğitim Denetiminde Yaşanan İletişim Engelleri ve Bu Engelleri Aşma Yolları. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 37–52.
  • Yazıcıoğlu, Y., & Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Eğitimi, İstatistiksel Analiz Teknikleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Abdulkerim Güler 0000-0003-4220-918X

Yayımlanma Tarihi 28 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 6 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 25 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güler, A. (2024). Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 148-164.
AMA Güler A. Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. Mart 2024;25(1):148-164.
Chicago Güler, Abdulkerim. “Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen Ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25, sy. 1 (Mart 2024): 148-64.
EndNote Güler A (01 Mart 2024) Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25 1 148–164.
IEEE A. Güler, “Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi”, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 25, sy. 1, ss. 148–164, 2024.
ISNAD Güler, Abdulkerim. “Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen Ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 25/1 (Mart 2024), 148-164.
JAMA Güler A. Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;25:148–164.
MLA Güler, Abdulkerim. “Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen Ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, c. 25, sy. 1, 2024, ss. 148-64.
Vancouver Güler A. Sivas İl Merkezindeki Okullarda Öğretmen ve İdarecilerin Okul Yönetiminde İletişim Engelleri Algılarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2024;25(1):148-64.