Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşyeri maneviyatı ile duygusal emeğin çalışanları güçlendirme üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bir yerel yönetim kuruluşunda uygulama

Yıl 2022, , 633 - 646, 31.07.2022
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1054750

Öz

Günümüzde çalışanları güçlendirme olgusunun, rekabetçi ve sürdürülebilir bir organizasyon yapısı oluşturmak için zorunluluk haline geldiğini fark eden örgütler, farklı yönetsel yaklaşım ve araçları denemeye başlamışlardır. Bu çalışmada aynı bağlamda işyeri maneviyatı ile duygusal emek olgusunun çalışanları güçlendirmede etkili bir araç olarak kullanılıp kullanılamayacağı incelenmiştir. Araştırma nicel araştırma deseninde planlanmış ve bir yerel yönetim kuruluşunun 180 ofis çalışanı ile internet üzerinden çevrim içi anket olarak yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama aracı olarak; demografik faktörler(cinsiyet, yaş, medeni durum, eğitim durumu ve aynı işyerinde çalışma süresi); likert1-7 ölçüm düzeyli ve üç boyutlu( anlamlı iş 6 ifade, topluluk bilinci 7 ifade, işyeri değerleri ile uyum 8 ifade) İşyeri Maneviyat ölçeği; Likert 1-5 ölçüm düzeyli ve üç boyutlu( yüzeysel rol yapma 6 ifade, derinden rol yapma 4 ifade, doğal davranışlar 3 ifade) Duygusal Emek Ölçeği ile Likert1-5 ölçüm düzeyli ve dört boyutlu( her biri 3 ifadeli anlam, yetkinlik ,özerklik ve etki )Güçlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS21.0 istatistik programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre; işyeri maneviyatı, duygusal emek ve çalışanları güçlendirme arasında olumlu ve anlamlı ilişkinin varlığı tespit edilmiş; duygusal emeğin, işyeri maneviyatı- güçlendirme arası ilişkide aracılık rolü tanımlanmıştır. Çalışanların işyeri maneviyatı ve duygusal emek algılarını üst düzeye çıkarmak için uygun iş stratejilerinin geliştirilmesi gerekmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Altındiş, S. ve Özutku, H. (2011). Psikolojik Güçlendirme ve güçlendirmeyi etkileyen faktörler: Türkiye’deki devlet hastanelerinde bir araştırma, Sosyal bilimler dergisi, c.13(1), ss161-191
  • Aristoteles (2021). Retorik. İş Bankası Kültür Yayınları, Beşinci basım, İstanbul
  • Avcı, N. (2019’a). İnsan kaynaklarından yetenek yönetimine endüstri 4.0. Birinci baskı, Kriter yayınevi, İstanbul
  • Avcı, N. (2019b). İş yeri maneviyatı ile çalışan performansı arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, c.3 (3), ss.213-225.
  • Avcı N. ve Sür B. (2019c). Organizasyonlarda yöneticilerin nepotik tutumlarını önlemede çalışanları güçlendirmenin rolü: İstanbul ili raylı ulaşım sisteminde bir alan araştırması. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi. c. 3(2), ss.1-10.
  • Barutçugil, İsmet; (2004), Stratejik insan kaynakları yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul
  • Basım, H. N. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, c. 19 (1), ss.77-90.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 14. Baskı, Pegem Akademi yayınları, Ankara
  • Çakıroğlu, D. Ve Aydoğan, E. (2021). Örgütsel Maneviyat Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, c.56(2), ss.1062-1077
  • Çelik, M. Turunç, Ö. (2011). Duygusal emek ve psikolojik sıkıntı: iş–aile çatışmasının aracılık etkisi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, C.40(2), ss.226-250
  • Diefendorff, J.M., Croyle, M.H., ve Grosserand, R.H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotinal labor strategies, Journal of Vocational Behavior, c.66, ss.339-357.
  • Diefendorff, J.M.ve Richard, E.M. (2008). Not all emotional display rules are created equal distinguihing between prescriptive and contextual display rules”, Ashkanasy, N.M, N.M. ve L.C. Cooper (ed.) Research Companion to Emotion in Organizations, U.K.: Edward Elgar Publishings.
  • Ekiyor, A. ve Karagül, S. (2016). Sağlık sektöründe personel güçlendirmenin iş gören performansına ve iç girişimciliğe etkisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. c.1(3), ss.13-25.
  • Fineman, S. (2000). Emotions in organizations, Newbury Park, CA: Sage.
  • Milliman, J., Czaplewski, A. ve J., Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change, c.16(4), ss. 426-447.
  • Morris, J.A. ve Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, c.21, ss.986-1010
  • Prahalad, C.K. ve Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, sayı mayıs– haziran, ss.79-81
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill-BuildingApproach. 4th Edition, John Wiley&Sons, New York.
  • Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A. ve Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, c.23(5), ss.679-704.
  • Steinberg R.J. ve Figart, D. M. (1999). Emotional demands at work: A job content analysis”. The annals of the American Academy of Political and Social Science, 561; 577

Investigation the effects of workplace spirituality and emotional labor on employee personnel empowerment: A research in local government organization

Yıl 2022, , 633 - 646, 31.07.2022
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1054750

Öz

Organizations, realizing that the phenomenon of empowering employees has become a necessity to create a competitive and sustainable organizational structure, have started to try different managerial approaches and tools. In this study, it has been examinedwhether workplace spirituality and emotional labor can be used as an effective tool in empowering employees in the same context. The research was planned in a quantitative research design and was conducted as an online survey on the internet with 180 office workers of a local government organization. As a data collection tool in the research; demographic factors (gender, age, marital status, education level and working time in the same workplace); Workplace Spirituality Scale with Likert1-7 measurement level and three dimensions(6 expressions of meaningful work, 7 expressions of community awareness, 8 expressions of harmony with workplace values);Emotional Labor Scale with Likert 1-5 measurement level and three dimensions (6 expressions on surface acting, 4 expressions on deep acting, 3 expressionson natural behaviors)and Empowerment Scale with Likert 1-5measurement levels and four dimensions (meaning, competence, autonomy and effect ) was used. The data were analyzed with the SPSS21.0 statistical program. According to the results of the research; It was determined that there is a positive and significant relationship between workplace spirituality, emotional labor and empowering employees; The mediating role of emotional labor in the relationship between workplace spirituality and empowerment has been defined. Appropriate business strategies need to be developed in order to maximize employees' perceptions of workplace spirituality and emotional labor

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • Altındiş, S. ve Özutku, H. (2011). Psikolojik Güçlendirme ve güçlendirmeyi etkileyen faktörler: Türkiye’deki devlet hastanelerinde bir araştırma, Sosyal bilimler dergisi, c.13(1), ss161-191
  • Aristoteles (2021). Retorik. İş Bankası Kültür Yayınları, Beşinci basım, İstanbul
  • Avcı, N. (2019’a). İnsan kaynaklarından yetenek yönetimine endüstri 4.0. Birinci baskı, Kriter yayınevi, İstanbul
  • Avcı, N. (2019b). İş yeri maneviyatı ile çalışan performansı arasındaki ilişki üzerine bir inceleme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, c.3 (3), ss.213-225.
  • Avcı N. ve Sür B. (2019c). Organizasyonlarda yöneticilerin nepotik tutumlarını önlemede çalışanları güçlendirmenin rolü: İstanbul ili raylı ulaşım sisteminde bir alan araştırması. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademik Araştırmalar Dergisi. c. 3(2), ss.1-10.
  • Barutçugil, İsmet; (2004), Stratejik insan kaynakları yönetimi, Kariyer Yayıncılık, İstanbul
  • Basım, H. N. ve Beğenirbaş, M. (2012). Çalışma Yaşamında Duygusal Emek: Bir Ölçek Uyarlama Çalışması. Yönetim ve Ekonomi Dergisi, c. 19 (1), ss.77-90.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. 14. Baskı, Pegem Akademi yayınları, Ankara
  • Çakıroğlu, D. Ve Aydoğan, E. (2021). Örgütsel Maneviyat Ölçeğinin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi Dergisi, c.56(2), ss.1062-1077
  • Çelik, M. Turunç, Ö. (2011). Duygusal emek ve psikolojik sıkıntı: iş–aile çatışmasının aracılık etkisi. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, C.40(2), ss.226-250
  • Diefendorff, J.M., Croyle, M.H., ve Grosserand, R.H. (2005). The dimensionality and antecedents of emotinal labor strategies, Journal of Vocational Behavior, c.66, ss.339-357.
  • Diefendorff, J.M.ve Richard, E.M. (2008). Not all emotional display rules are created equal distinguihing between prescriptive and contextual display rules”, Ashkanasy, N.M, N.M. ve L.C. Cooper (ed.) Research Companion to Emotion in Organizations, U.K.: Edward Elgar Publishings.
  • Ekiyor, A. ve Karagül, S. (2016). Sağlık sektöründe personel güçlendirmenin iş gören performansına ve iç girişimciliğe etkisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi. c.1(3), ss.13-25.
  • Fineman, S. (2000). Emotions in organizations, Newbury Park, CA: Sage.
  • Milliman, J., Czaplewski, A. ve J., Ferguson, J. (2003). Workplace spirituality and employee work attitudes: an exploratory empirical assessment. Journal of Organizational Change, c.16(4), ss. 426-447.
  • Morris, J.A. ve Feldman, D.C. (1996). The dimensions, antecedents, and consequences of emotional labor. Academy of Management Review, c.21, ss.986-1010
  • Prahalad, C.K. ve Hamel, G. (1990). The core competence of the corporation. Harvard Business Review, sayı mayıs– haziran, ss.79-81
  • Sekaran, U. (2003). Research Methods for Business: A Skill-BuildingApproach. 4th Edition, John Wiley&Sons, New York.
  • Spreitzer, G.M., Kizilos, M.A. ve Nason, S.W. (1997). A dimensional analysis of the relationship between psychological empowerment and effectiveness, satisfaction, and strain. Journal of Management, c.23(5), ss.679-704.
  • Steinberg R.J. ve Figart, D. M. (1999). Emotional demands at work: A job content analysis”. The annals of the American Academy of Political and Social Science, 561; 577
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bölgesel Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Avcı 0000-0001-8128-5666

Onur Yarar

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2022
Gönderilme Tarihi 7 Ocak 2022
Kabul Tarihi 7 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Avcı, N., & Yarar, O. (2022). İşyeri maneviyatı ile duygusal emeğin çalışanları güçlendirme üzerindeki etkilerinin incelenmesi: Bir yerel yönetim kuruluşunda uygulama. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(3), 633-646. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.1054750
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.