In this study, the concepts of literacy, literacy types and digital literacy were explained and the digital literacy levels of university students were examined. In addition, it was examined whether students' digital literacy levels differ according to variables such as gender, field of study, grade level, unit of study, department and type of secondary education graduation. The survey model, which is one of the quantitative research methods, was used in the study. The population of the study consists of students enrolled at Osmaniye Korkut Ata University at the associate degree level in the 2023-2024 academic year. The sample of the study consists of 360 students. Questionnaire technique was used to collect data in the study. In the study, validity and reliability analysis of the scale, normality analysis, t-test and ANOVA test analysis were performed. As a result of the analyzes, it was determined that the digital literacy levels of associate degree students differed statistically significantly according to gender, according to their grade level, the department they studied and the type of high school they graduated from. On the other hand, the digital literacy levels of the students do not show statistically significant differences according to the field they study, and according to the unit they are affiliated to. It was observed that the general level of digital literacy of associate degree students (x̄: 3.60) was at an average level. In the sub-dimensions of the participants' digital literacy levels, "Ethics and Responsibility" and "Privacy and Security" dimensions are in the first place as areas where awareness levels are good. It is seen that the participants are at an average level in the "Daily Use" dimension and their awareness levels are low/poor in the sub-dimensions of "General Knowledge and Functional Skills", "Social Dimension", "Professional Production".
Information and Communication Technologies Digital Literacy Digital Skills Digital Competency
Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin dijital okuryazarlık düzeylerini ölçmektir. Ayrıca öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeylerinin cinsiyet, okudukları alan, sınıf düzeyi, bağlı oldukları birim, okudukları bölüm ve ortaöğretim mezuniyet türü gibi değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2023-2024 eğitim-öğretim yılında Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi’nde ön lisans düzeyinde kayıtlı öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi 360 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplamak için anket tekniğinden yararlanılmıştır. Çalışmada ölçeğin geçerlilik ve güvenilirlik analizi, normallik analizi, korelasyon analizi, t-testi, ANOVA testi analizi yapılmıştır. Analizler sonucunda ön lisans öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri cinsiyete göre, okudukları bölüme göre ve mezun olunan lise türüne göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Diğer yandan öğrencilerin dijital okuryazarlık düzeyleri okunan alana göre, sınıf düzeyine göre, bağlı oldukları birime göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermemektedir. Ön lisans öğrencilerin dijital okuryazarlık genel düzeyinin (x: 3,63) ortalama seviyede olduğu görülmüştür. Katılımcıların dijital okuryazarlık düzeyleri alt boyutlarında “Etik ve Sorumluluk” ve “Gizlilik ve Güvenlik” boyutlarında farkındalık düzeylerinin iyi olduğu alanlar olarak ilk sıralarda yer almaktadır. Diğer yandan katılımcıların “Günlük Kullanım” boyutunda ortalama düzeyde yer aldığı ve “Genel Bilgi ve İşlevsel Beceriler”, “Sosyal Boyut”, “Profesyonel Üretim” alt boyutlarında farkındalık düzeylerinin düşük/zayıf olduğu alanlar olarak yer almaktadır.
dijital okuryazarlık dijital yetkinlik dijital beceriler bilgi ve iletişim teknolojileri
Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Sosyal Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulunun 27.10.2023 tarihli ve 144235 sayılı yazısında etik kurul onayı alınmıştır.
Bu araştırma kamu, ticari veya kâr amacı gütmeyen sektörlerdeki finansman kuruluşlarından herhangi bir özel hibe almamıştır.
Yayın sürecinde katkısı olan hakemlere, editör kuruluna ve çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İnsan Kaynakları ve Endüstriyel İlişkiler (Diğer), İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |