In order to be
successful in the logistics sector as in other sectors, the products must be of
high quality. In this context, Total Quality Management (TQM) can be applied
successfully in the companies operating in logistics sector. As a matter of
fact, there are many examples in the literature that companies applying TQM
perform well and provide competitive advantage. TQM has four dimensions:
management leadership, continuous improvement, customer-employee satisfaction
and system approach and process quality. The aim of this study is to determine
how system approach and process quality, which is one of the sub-dimensions of
TQM, affect business performance and whether there is a significant
relationship between them. The research was conducted in logistics companies
operating in Mersin. The data were collected from 166 people working in
different positions of these firms by convenience sampling. In this present
paper, firstly information about samples and scales was given, correlation
between variables was determined, and then regression analysis was used to
investigate the relationship between system approach and process quality and
business performance. SPSS and AMOS program were used for data analysis. As a
result of the analyzes, it was determined that system approach and process
quality have positive and significant effects on operational and innovation
performance.
Logistics Total Quality Management System approach Process Quality Performance
Diğer
sektörlerde olduğu gibi lojistik sektöründe de işletmelerin başarılı olabilmesi
için ürünlerinin kaliteli olması gerekir. Bu kapsamda lojistik sektöründe
faaliyet gösteren işletmelerde de Toplam Kalite Yönetimi (TKY) başarılı bir
şekilde uygulanabilir. Nitekim, literatürde TKY’ni uygulayan işletmelerin yüksek
performans sergilediği ve rekabet üstünlüğü sağladığına dair çok sayıda örnek
bulunmaktadır. TKY’nin yönetim liderliği, sürekli iyileştirme, müşteri ve
işgören memnuniyeti ile sistem yaklaşımı ve süreç kalitesi olmak üzere dört
boyutu bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı; TKY’nin alt boyutlarından biri olan
sistem yaklaşımı ve süreç kalitesinin işletme performansını ne şekilde etkilediğini ve aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit
etmektir. Araştırma, Mersin ilinde faaliyet gösteren lojistik firmalarında
gerçekleştirilmiştir. Veriler bu firmaların farklı pozisyonlarında çalışan, 166
kişiden, basit tesadüfi örneklem yöntemi ile toplanmıştır. Çalışmada, Küçük ve
arkadaşları (2015)’nın literatür araştırması neticesinde oluşturduğu TKY Ölçeği
ile İşletme Performansı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada; öncelikle örneklem
ve ölçekler hakkında bilgi verilmiş, değişkenler arası korelasyon tespit
edilmiş, müteakiben regresyon analizi ile sistem yaklaşımı ve süreç kalitesi
ile işletme performansı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Verilerin analizinde
SPSS ve AMOS programı kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde; sistem
yaklaşımı ve süreç kalitesinin, operasyonel ve yenilik performansını
pozitif ve anlamlı yönde etkilediği tespit edilmiştir.
Lojistik Toplam Kalite Yönetimi (TKY) Sistem Yaklaşımı ve Süreç Kalitesi Performans
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 8 Temmuz 2019 |
Kabul Tarihi | 13 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |