Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of System Approach and Process Quality on Performance In The Logistics Sector

Yıl 2020, , 52 - 60, 10.01.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.588834

Öz










In order to be
successful in the logistics sector as in other sectors, the products must be of
high quality. In this context, Total Quality Management (TQM) can be applied
successfully in the companies operating in logistics sector. As a matter of
fact, there are many examples in the literature that companies applying TQM
perform well and provide competitive advantage. TQM has four dimensions:
management leadership, continuous improvement, customer-employee satisfaction
and system approach and process quality. The aim of this study is to determine
how system approach and process quality, which is one of the sub-dimensions of
TQM, affect business performance and whether there is a significant
relationship between them. The research was conducted in logistics companies
operating in Mersin. The data were collected from 166 people working in
different positions of these firms by convenience sampling. In this present
paper, firstly information about samples and scales was given, correlation
between variables was determined, and then regression analysis was used to
investigate the relationship between system approach and process quality and
business performance. SPSS and AMOS program were used for data analysis. As a
result of the analyzes, it was determined that system approach and process
quality have positive and significant effects on operational and innovation
performance.

Kaynakça

  • Akar, Ö. (2000). Uygulamaya yönelik işletme politikası ve stratejik pazarlama. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Argun, T. (1997). Toplam kalite yönetimi. Executive ve Excellence Dergisi, 3, 44-56.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. & Taşdemir, T. (2010). İşletmelerde uygulanan toplam kalite yönetimi çalışmalarının çalışan performansı üzerinde etkileri. International Journal of Economic and Administrative Studies, 5, 41-62.
  • Bayyurt, N. (2007). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 19, 22-34.
  • Bekmezci, M. (2018). Tedarik zinciri performans ölçümü. Çavuş, M. F. & Demirkale, İ. (Eds.), Sosyal Bilimler Yönetim ve Çevre. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, İ. (2011). Toplam kalite yönetimi felsefesine göre yöneticilerin çalışanlara ilişkin işlevlerini yerine getirebilme düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Çelik, M. & Özer, E. K. (2013). The effect of total quality management practices on preventing burnout syndrome. The Journal of Academic Social Science Studies, 6, 779-794.
  • Görener, A. (2013). TKY kapsamında paydaş memnuniyetinin incelenmesi: hizmet sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 23, 69-78.
  • İncesu, Z. (2011). İşgörenlerin duygusal, normatif ve devam bağlılığında örgütsel stres kaynaklarının rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum, Turkey.
  • Kavrakoğlu, F. (2011). Türkiye’nin Dış Ticareti ve Bir Model Denemesi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Kabadayı, E.T. (2002). İşletmelerdeki üretim performans ölçütlerinin gelişimi, özellikleri ve sürekli iyileştirme ile ilişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 33, 61-75.
  • Küçük, O., Yılmaz, E., Şen, H. İ. & Küçük, N. (2015). Toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi: Lojistik sektöründe bir uygulama. International Journal of Academic Social Science Studies, 34, 53-67.
  • Küçük, O. (2011). Stratejik işletme bilgisi ve yönetimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Polat, B.A. (2010). Firma performansını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı Yayınları.
  • Samson D. ve Terziovski M. (1999). The relationship between total quality management practices and operational performance. Journal of Operations Management, 17, 393–409.
  • Yenersoy, G. (1997). Toplam kalite yönetiminin kamu kurumlarında uygulanabilirliği. Executive, Excellence Dergisi, 9, 109-114.

Lojistik Sektöründe Sistem Yaklaşımı ve Süreç Kalitesinin Performansa Etkisi

Yıl 2020, , 52 - 60, 10.01.2020
https://doi.org/10.25287/ohuiibf.588834

Öz

Diğer
sektörlerde olduğu gibi lojistik sektöründe de işletmelerin başarılı olabilmesi
için ürünlerinin kaliteli olması gerekir. Bu kapsamda lojistik sektöründe
faaliyet gösteren işletmelerde de Toplam Kalite Yönetimi (TKY) başarılı bir
şekilde uygulanabilir. Nitekim, literatürde TKY’ni uygulayan işletmelerin yüksek
performans sergilediği ve rekabet üstünlüğü sağladığına dair çok sayıda örnek
bulunmaktadır. TKY’nin yönetim liderliği, sürekli iyileştirme, müşteri ve
işgören memnuniyeti ile sistem yaklaşımı ve süreç kalitesi olmak üzere dört
boyutu bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı; TKY’nin alt boyutlarından biri olan
sistem yaklaşımı ve süreç kalitesinin işletme performansını ne şekilde etkilediğini ve aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığını tespit
etmektir. Araştırma, Mersin ilinde faaliyet gösteren lojistik firmalarında
gerçekleştirilmiştir. Veriler bu firmaların farklı pozisyonlarında çalışan, 166
kişiden, basit tesadüfi örneklem yöntemi ile toplanmıştır. Çalışmada, Küçük ve
arkadaşları (2015)’nın literatür araştırması neticesinde oluşturduğu TKY Ölçeği
ile İşletme Performansı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada; öncelikle örneklem
ve ölçekler hakkında bilgi verilmiş, değişkenler arası korelasyon tespit
edilmiş, müteakiben regresyon analizi ile sistem yaklaşımı ve süreç kalitesi
ile işletme performansı arasındaki ilişki araştırılmıştır. Verilerin analizinde
SPSS ve AMOS programı kullanılmıştır. Yapılan analizler neticesinde; sistem
yaklaşımı ve süreç kalitesinin, operasyonel ve yenilik performansını
pozitif ve anlamlı yönde etkilediği tespit edilmiştir. 

Kaynakça

  • Akar, Ö. (2000). Uygulamaya yönelik işletme politikası ve stratejik pazarlama. Bursa: Ekin Yayınları.
  • Argun, T. (1997). Toplam kalite yönetimi. Executive ve Excellence Dergisi, 3, 44-56.
  • Aydın, A., Üçüncü, K. & Taşdemir, T. (2010). İşletmelerde uygulanan toplam kalite yönetimi çalışmalarının çalışan performansı üzerinde etkileri. International Journal of Economic and Administrative Studies, 5, 41-62.
  • Bayyurt, N. (2007). İşletmelerde performans değerlendirmenin önemi. Sosyal Siyaset Konferansları Dergisi, 19, 22-34.
  • Bekmezci, M. (2018). Tedarik zinciri performans ölçümü. Çavuş, M. F. & Demirkale, İ. (Eds.), Sosyal Bilimler Yönetim ve Çevre. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, İ. (2011). Toplam kalite yönetimi felsefesine göre yöneticilerin çalışanlara ilişkin işlevlerini yerine getirebilme düzeyi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Çelik, M. & Özer, E. K. (2013). The effect of total quality management practices on preventing burnout syndrome. The Journal of Academic Social Science Studies, 6, 779-794.
  • Görener, A. (2013). TKY kapsamında paydaş memnuniyetinin incelenmesi: hizmet sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimleri Dergisi, 23, 69-78.
  • İncesu, Z. (2011). İşgörenlerin duygusal, normatif ve devam bağlılığında örgütsel stres kaynaklarının rolü. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum, Turkey.
  • Kavrakoğlu, F. (2011). Türkiye’nin Dış Ticareti ve Bir Model Denemesi, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Turkey.
  • Kabadayı, E.T. (2002). İşletmelerdeki üretim performans ölçütlerinin gelişimi, özellikleri ve sürekli iyileştirme ile ilişkisi. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 33, 61-75.
  • Küçük, O., Yılmaz, E., Şen, H. İ. & Küçük, N. (2015). Toplam kalite yönetiminin işletme performansına etkisi: Lojistik sektöründe bir uygulama. International Journal of Academic Social Science Studies, 34, 53-67.
  • Küçük, O. (2011). Stratejik işletme bilgisi ve yönetimi, Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Polat, B.A. (2010). Firma performansını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. İstanbul: İktisadi Araştırmalar Vakfı Yayınları.
  • Samson D. ve Terziovski M. (1999). The relationship between total quality management practices and operational performance. Journal of Operations Management, 17, 393–409.
  • Yenersoy, G. (1997). Toplam kalite yönetiminin kamu kurumlarında uygulanabilirliği. Executive, Excellence Dergisi, 9, 109-114.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşe Türk 0000-0002-6397-7084

Mustafa Bekmezci 0000-0002-1206-690X

Yayımlanma Tarihi 10 Ocak 2020
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2019
Kabul Tarihi 13 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Türk, A., & Bekmezci, M. (2020). Lojistik Sektöründe Sistem Yaklaşımı ve Süreç Kalitesinin Performansa Etkisi. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 13(1), 52-60. https://doi.org/10.25287/ohuiibf.588834
Creative Commons Lisansı
Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.