Çevre sorunlarının büyümesinde etkili olan faktörlerden biri enerji
tüketimidir. Bireysel enerji tasarrufu davranışı sera gazı emisyonlarının
dolayısı ile meydana gelen küresel ısınma probleminin yavaşlatılması, hava ve su kirliğinin, enerji ve su
kaynaklarının tükenmesi riskinin azaltılması açısından büyük önem arz
etmektedir. Bu araştırmanın ilk amacı Türk tüketicilerinin enerji ve su
tasarrufu davranışlarının, bu davranışların tutumsal ve demografik
özelliklerle, yaşam alanı özellikleri ile ilişkilerinin incelenmesidir. Enerji
tasarrufu davranışının ölçümünde kullanılacak kapsamlı ancak kısa bir ölçeğin
önerilmesi araştırmanın ikinci amacıdır. Bu doğrultuda Yalova, Kocaeli ve
İstanbul’da 305 katılımcıdan anket yöntemi ile veri toplanmıştır. Analiz
sonuçları tüketicilerin tasarruf davranışlarının çok güçlü olmadığını, tasarruf
çabalarının elektrik tüketimi alanında yoğunlaştığını göstermiştir. Tasarruf
davranışlarında ekonomik kaygıların etkisinin, çevresel kaygılardan yoğun
olduğu bulunmuştur. Ayrıca etkisi en yoğun hissedilen demografik özelliğin yaş
olduğu, gençlerin tasarruf davranışlarının daha zayıf olduğu görülmüştür.
Araştırmada ayrıca Türk tüketicilerinin tasarruf davranışını ölçmeye yönelik
çok boyutlu bir tasarruf ölçeğinin uygun olacağı ortaya çıkarılmıştır.
Enerji Tasarrufu Sosyal Pazarlama Sorumlu Tüketim Enerji tasarrufu ölçeği
Energy consumption is one of the
main drivers of environmental problems. Individual energy conservation is
crucial for reducing greenhouse gas emissions and consequently global warming,
air and water pollution, depletion of energy and water sources. The first aim
of this paper is to examine energy conservation behavior of Turkish consumers,
the effects of attitudinal, demographic and residential factors on usage of
specific conservation methods. The second aim of the paper is to propose a
short but still comprehensive conservation scale. Data was collected through a
survey from 305 consumers living in Yalova, Kocaeli and İstanbul. Analyses
revealed that , generally speaking, conservation behavior is not very strong
and it mainly focuses on electricity conservation. The effect of economic
concern on conservation behavior is stronger than environmental concern. The
prominent demographic factor is age since the younger consumers put less effort
on energy and water conservation than their older counterparts. Finally, it was
found that a multi-dimensional conservation scale is acceptable for measuring
Turkish consumers’ general conservation behavior.
Energy conservation social marketing responsible consumption energy conservation scale
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mart 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 3 |