Bu çalışmada farklı sektörlerden
100 girişimin yenilik faaliyetleri Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV) Yöntemleri
ile değerlendirilmiştir. 100 girişimin 2014-2016 yılları arasındaki üç yıllık
dönem verileri TUİK resmi web sitesinden alınmıştır. Çalışmada Ar-Ge dışındaki
yenilik faaliyetleri; ürün yeniliği, süreç
yeniliği, pazarlama yeniliği ve organizasyonel yenilik faaliyetleri olarak
ayrılmıştır.Kriter ağırlıkları Entropi yöntemi ile hesaplanmıştır. 100 girişimin
yenilik faaliyetleri değerlendirilirken de Çok Kriterli Karar Verme yöntemlerinden
en çok faydayı sağlayan alternatifin seçimini amaçlayan MAUT (Multi
Attribute Utility Theory) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya göre yenilik faaliyetleri değerlendirildiğinde pazarlama yeniliği açısından en iyi
performans İmalat Sanayi, en düşük performans Elektrik, Gaz, Buhar ve
İklimlendirme Üretimi ve Dağıtımı sektöründe; organizasyon yeniliği açısından en iyi performans Reklamcılık ve
Piyasa Araştırması, en düşük performans Bilgi ve İletişim sektöründe görülürken ürün yeniliği açısından
değerlendirildiğinde en iyi performans İmalat Sanayi, en düşük performans Mimarlık
ve Mühendislik, Teknik Test ve Analiz faaliyetleri alanında ve süreç yeniliği açısından da en yüksek
performans Madencilik ve Taş Ocakçılığı, en düşük performans finans ve sigorta
faaliyetlerinde izlenmektedir.
In this study, innovation activities
of a hundred enterprises from different sectors have been evaluated by using Multi
Criteria Decision Making (MCDM) methods. These hundred enterprises’ 3-years
period data that belong to 2014-2016 years have been collected from the official
website of TUİK (Statistical Institute of Turkey). In this research, all innovation
activities except research and development activities are discussed. These activities
are defined as product and process innovations, marketing innovations and organisational
innovations. The determined criterion weights have been calculated with Entrophy
method. Then, the hundred enterprises’ innovation activities have been evaluated
by MAUT (Multi Attribute Utility Theory) method, which is a multicriteria decision
making method to select the highest value providing alternative. As a result;
in terms of marketing innovation, manufacturing industry has the best performance;
electric, gas, steamand air conditioning production and distribution has the worst
performance. Interms of organisational innovation, advertising and market research
has the best performance; information and communication sector has the worst performance.
In terms of product innovation, while the best performance belongs to manufacturing
industry, the worst performance belongs to the field of architectural and engineering,
technical testing and analysis activities. In terms of process innovation mining
and quarrying has the best performance and finance and insurance activities have
the worst performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Şubat 2019 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 2 |