In this research, the effects of violin teachers in Fine Arts High Schools from the distance education process were examined. The sample of the research consists of 43 teachers who accepted to participate in the research in 20 Fine Arts High Schools selected by simple random method.
A questionnaire form, which was originally prepared by the researcher himself, was used as a data collection tool in the study. Questionnaire forms were sent to the participants via the internet via Google Forms and the obtained data were analyzed, interpreted and suggestions were made by performing percentage frequency and chi-square analysis with the SPSS program.
It has been understood that the majority of teachers in distance violin education talked about audio-video delay and/or freezing, which are problems originating from the internet, and that especially beginner students have difficulties in violin holding-stance, right and left hand postures. It is also noteworthy that the majority of the participants found the course time insufficient. The majority of the participants are of the opinion that the home environment is not suitable for instrument lessons and distance education is not as beneficial as face-to-face education.
fine arts high schools Distance education music instrument education violin
Bu araştırmada, Güzel Sanatlar Liselerindeki keman öğretmenlerinin uzaktan eğitim sürecinden etkilenme durumları incelenmiştir. Araştırmanın örneklemini basit tesadüfi yöntem ile seçilen 20 farklı Güzel Sanatlar Lisesinde görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 43 öğretmen oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından özgün bir şekilde hazırlanmış anket formu kullanılmıştır. Anket formları Google Formlar aracılığıyla internet ağı üzerinden katılımcılara gönderilmiştir. Elde edilen veriler ise SPSS programı ile yüzde frekans analizi yapılarak çözümlenmiş, yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
Uzaktan keman eğitiminde öğretmenlerin büyük çoğunluğunun internet kaynaklı problemlerden olan ses- görüntü gecikmesi ve/veya donmasından bahsettikleri, özellikle başlangıç düzeyindeki öğrencilerin keman tutuş-duruş, sağ ve sol el postürleri konusunda zorluk çektikleri anlaşılmıştır. Ayrıca katılımcıların büyük çoğunluğunun ders süresini yetersiz bulması da dikkat çekmektedir. Katılımcıların çoğunluğu ev ortamının çalgı dersi için uygun olmadığı ve uzaktan eğitimin ise yüz yüze eğitim kadar faydalı olmadığı görüşündedir.
Uzaktan eğitim müzik çalgı eğitimi keman güzel sanatlar liseleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |