Reklamlar hayatımızın her alanında karşımıza
çıkmaktadır. Televizyon reklamları ise reklam sektörünün en çok yoğunlaştığı
alanlardan biridir. Çünkü neredeyse her evde en az 1 adet televizyon bulunmaktadır
ve bireyler günlük zamanlarının bir bölümünü televizyon karşısında
geçirebilmektedirler. Bu açıdan televizyon reklamları bilinçli ya da bilinçsiz
olarak bireyleri olumlu veya olumsuz etkileyebilmektedir. Bu etkileyişin önemli
faktörlerinden biri de reklamların müzikleridir. Bu sebeple yapılan araştırma
reklam müziklerini konu almıştır. Bu araştırmanın amacı, gözlem yolu ile yeni
yıl için hazırlanmış televizyon reklamlarının tespit edilerek, bu reklamların
müzikal analizlerinin, reklamlarda kullanılan çalgı ve müzik türlerinin,
reklamlarda kullanılan sözlü ve sözsüz müziklerin tespit edilmesidir. Bu
amaçla, 2016 yılının en çok izlenen 10 kanalı araştırmanın evrenini, random
yolu ile seçilmiş 6 kanal ise araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır.
Araştırmanın gözlem süresi 2016 yılının aralık ayını kapsamaktadır. Araştırma,
nitel araştırma veri toplama teknikleri ile gerçekleştirilmiş bir mevcut durum
çalışmasıdır. Araştırmanın sonucunda, incelenen 23 reklamın 6’sı teknoloji, 4’ü
gıda, 1’ü iletişim, 3’ü zücaciye-ev tekstili, 1’i ulaşım, 5’i bankacılık, 2’si
tekstil ve 1’i mobilya reklamı olduğu, çoğunluğun bankacılık ve teknoloji
sektörüne ait olduğu ve reklamlarda daha çok enstrümantal müzik tercih edildiği
tespit edilmişidir. Müzikal anlamda yapılan incelemeler değerlendirildiğinde;
yapılmış olan reklam müziklerinin büyük bir çoğunluğunun hızlı ve coşkulu
olduğu, 13’ü majör, 8’i minör, 1’i makamsal ve 1’i de minör başlayıp majör
devam ettiği, 8’i uyarlama 15’i özel olarak tasarlanmış besteler olduğu
sonucuna ulaşılmıştır.
Advertisements appear in very field of our life.
However, advertisement sector mostly focuses on television commercials since
there is at least one television in each house and people spend a considerable
amount of their civil time in front of television. In this respect, television
commercials may consciously or unconsciously influence individuals positively
or negatively. Because one of the significant factors for this influence is
their jingles, this study is about advertisement jingles. The purpose of this
study was to determine the advertisements prepared for New Year through
observation and to make the musical analyses of them as well as determining the
instruments, genres, songs and instrumentals used in these advertisements. To
that end, the most viewed 10 channels formed the population of the study and
randomly chosen 6 channels made up the sampling of the study. The duration of
the study comprised December 2016. This study is a case study conducted with
qualitative research and data collection techniques. As a result of the study,
6 of the 23 advertisements observed were found to be technological, 4 food, 1 communication,
3 glassware and home textile, 1 transport, 5 banking, 2 textile and 1
furniture, with majority comprised of banking and technology sector and it was
also observed that mostly instrumental music was preferred. When the
observations on the musicality were evaluated, it was found out that most of
the advertisement music composed was fast and exhilarating, with 13 of them to
be major, 8 minor, 1 mode, 1 with minor start and major progress, 8
adaptations, and 15 specially designed compositions.
Commercial music New Year commercials the relation between commercials-music
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 3 |