It is seen that there is no general consensus on the formation of these techniques when examining the discussions on the right hand technique designation in classical gigs. According to some pedagogues and guitarists conducting these discussions, the right hand technique may change depending on the anatomical structure of each guitarist. Therefore, it is very difficult to determine the basic elements. On the other hand, there are opinions that argue that the general cha- racteristics of the human species can be held in the foreground and common elements in each guitarist can be identified and a general right hand technique can be created. The study examines the controversial discussions in relation to the development process of Renaissance, baroque, classical, romantic and modern period guitars in a chronological sequence and descriptive method.
Klasik gitarda sağ el tekniğinin belirlenmesi üzerine yürütülen tartışmalar incelendiğinde bu tekniklerin oluşturulabilmesi konusunda genel bir görüş birliği olmadığı görülmektedir. Bu tartışmaları yürüten kimi pedagog ve gitaristlere göre sağ el tekniği her gitaristin anatomik yapısına bağlı olarak değişebilecektir. Dolayısıyla temel unsurların belirlenmesi oldukça zordur. Öte yandan insan türünün türsel özelliklerini ön planda tutup her gitaristte ortak unsurların tespiti ile genel sağ el tekniğinin oluşturulabileceğini savunan görüşlerde mevcuttur. Çalışma, söz konusu tartışmaları kronolojik bir sıra ve betimsel yöntemle Rönesans, barok, klasik, romantik ve modern dönem gitarlarının gelişim süreci ile ilişkisel olarak incelemektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 3 Sayı: 1 |