Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MERAL UĞURLU TARAFINDAN İCRA EDİLEN “BİR ELİF ÇEKTİ YİNE “ESER ÖRNEKLEMİNDE KULLANILAN SÜSLEME VE İCRA TEKNİKLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 212 - 230, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.836960

Öz

Klasik Türk Müziği eserleri, nota kullanımının yaygınlaşmasından önce meşk usulü ile icra edildiği için, hafızada kaldığı kadarıyla icracıların üslup farklılıklarına göre şekillenmiştir. Günümüzde ise notalar yalnızca yol gösterici olarak kullanılmaktadır. Bu nedenle eser icra edebilmek için nota araç olarak kullanıldığından icra ve nota arasında farklılıklar ortaya çıkmaktadır. İcracı esere kendi üslubunu ve icra tekniklerini katarak nota dışına çıkmaktadır. Bu süsleme elemanları ve icra teknikleri Batı müziğinde değiştirici işaretler ve nota farklılıkları ile belirtilmektedir. Bu nota sistemi Türk Müziği notasyon sisteminde kullanılmamaktadır. Yapılan bu çalışmada hem icracının okumuş olduğu eserde icra sırasında yapmış olduğu teknik farklılıklar belirlenerek nota üzerinde gösterilmiş hem de belirtilen bu değiştirici işaretlerin icra sırasında nasıl ve ne sıklıkla yaptığı tespit edilmeye çalışılmıştır.Bu araştırmada; Klasik üsluptaki kadın ses icracılarının önemli temsilcilerinden Meral Uğurlu tarafından icra edilen “Bir elif çekti yine” adlı eseri; kendi sesinden dikte edilip notaya alınmıştır. 

Kaynakça

  • Ayaz, N., Sevinç, S., Turgay N.Ö. (2018). Türk Makam Müziğinde Süsleme Elemanlarının Kullanımının Ses Eğitiminde Uygulanabilirliği. Cilt 6, Sayı 31, DOI: 10.7816/ulakbilge-06-31-05, S 1687-1720.
  • Ayaz, N. (2020). Münir Nurettin Selçuk İcrasında Süslemeler Üzerine İnceleme. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 44, S. 88-98.
  • Behar, C. (1993). Zaman, Mekan, Müzik. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Durgutlu, M. (2013). Sözlü Türk Musikisinde Solist İcra Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma: Münir Nureddin Selçuk, Alaeddin Yavaşça ve Bekir Sıtkı Sezgin ‘in Üslup Açısından Benzerlik ve Farklılık (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Develioğlu, F. (2013). Osmanlıca – Türkçe Ansiklopedik Lügat, Aydın Kitabevi.
  • Kaçar, G. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 25, sayı 2, 215-228.
  • Kaçar, G. Y,(2009). Türk Mûsikî Üzerine Görüşler. Ankara: Maya Akademi Yayın ve Dağıtım.
  • Öztuna, Y. (1969). Türk Musikisi Ansiklopedisi (Cilt 1). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Öztuna, Y. (1976). Türk Musikisi Ansiklopedisi (Cilt 3). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özçelik, S. (2002). Batı Müziği Yazısında Süslemeler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 22, Sayı 3, 77-91.
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz, Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Sözer, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turgay, N. Ö. (2007). Fasıl Şarkcılığı Açısından Türk Makam Müziğinde Süslemeler (Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Turgay, N. Ö., Ayangil, R. (2016). Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar. Rast Müzikoloji Dergisi.Cilt 4, sayı 1, s.1165-1184. Doi:10.12975/rastmd.2016.04.01.00073

AN ANALYSIS DEALS WITH THE ORNAMENTS WHICH USED IN SAMPLE OF MUSICAL WORK "BİR ELİF ÇEKTİ YİNE" PERFORMED BY MERAL UĞURLU

Yıl 2020, Cilt: 5 Sayı: 2, 212 - 230, 31.12.2020
https://doi.org/10.31811/ojomus.836960

Öz

As classical Turkish Music works were performed in a mesh with the way of practice before the usage, of notes becomes widespread, as far as it remains in memory, they have taken form according to the differences of the performers' style. Today notes are used only as a pathfinder. Therefore, since the note is used as a tool to perform works, differences arise between the execution and the note.The performer goes off-note by add his own style and enforcement techniques to the work.These ornamental elements and execution techniques are indicated by changing signs and note differences in Western music.This note system is not used in the Turkish Music notation system.In this study, the technical differences made by the performer during the execution were determined and shown on the note and it was tried to determine how and how often these modifier marks were made during execution.In this research; "He pulled an elif again", performed by Meral Ugurlu, one of the important representatives of female voice performers in classical style; it is dictated from its own voice and noted.

Kaynakça

  • Ayaz, N., Sevinç, S., Turgay N.Ö. (2018). Türk Makam Müziğinde Süsleme Elemanlarının Kullanımının Ses Eğitiminde Uygulanabilirliği. Cilt 6, Sayı 31, DOI: 10.7816/ulakbilge-06-31-05, S 1687-1720.
  • Ayaz, N. (2020). Münir Nurettin Selçuk İcrasında Süslemeler Üzerine İnceleme. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 44, S. 88-98.
  • Behar, C. (1993). Zaman, Mekan, Müzik. İstanbul: Afa Yayıncılık.
  • Behar, C. (2019). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Durgutlu, M. (2013). Sözlü Türk Musikisinde Solist İcra Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma: Münir Nureddin Selçuk, Alaeddin Yavaşça ve Bekir Sıtkı Sezgin ‘in Üslup Açısından Benzerlik ve Farklılık (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Develioğlu, F. (2013). Osmanlıca – Türkçe Ansiklopedik Lügat, Aydın Kitabevi.
  • Kaçar, G. (2005). Geleneksel Türk Sanat Müziğinde Süslemeler ve Nota Dışı İcralar. G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 25, sayı 2, 215-228.
  • Kaçar, G. Y,(2009). Türk Mûsikî Üzerine Görüşler. Ankara: Maya Akademi Yayın ve Dağıtım.
  • Öztuna, Y. (1969). Türk Musikisi Ansiklopedisi (Cilt 1). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Öztuna, Y. (1976). Türk Musikisi Ansiklopedisi (Cilt 3). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Özçelik, S. (2002). Batı Müziği Yazısında Süslemeler. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi. Cilt 22, Sayı 3, 77-91.
  • Say, A. (2005). Müzik Sözlüğü. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Sabar, G. (2008). Sesimiz, Eğitimi ve Korunması. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Sözer, V. (2005). Müzik Ansiklopedik Sözlük. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turgay, N. Ö. (2007). Fasıl Şarkcılığı Açısından Türk Makam Müziğinde Süslemeler (Sanatta Yeterlilik Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Turgay, N. Ö., Ayangil, R. (2016). Fasıl Müziği İcrasında Nota Dışı Farklılıklar. Rast Müzikoloji Dergisi.Cilt 4, sayı 1, s.1165-1184. Doi:10.12975/rastmd.2016.04.01.00073
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Nuran Ayaz 0000-0002-4252-5580

Deniz Kaplan Bu kişi benim 0000-0002-7584-3147

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ayaz, N., & Kaplan, D. (2020). MERAL UĞURLU TARAFINDAN İCRA EDİLEN “BİR ELİF ÇEKTİ YİNE “ESER ÖRNEKLEMİNDE KULLANILAN SÜSLEME VE İCRA TEKNİKLERİ ÜZERİNE BİR ANALİZ. Online Journal of Music Sciences, 5(2), 212-230. https://doi.org/10.31811/ojomus.836960