Bu çalışmada, güncel haliyle metafor yöntemiyle çalışılmış 35 adet Türkçe müzik makalesi bulunmaktadır. Metafor yöntemiyle veri elde etme, başka disiplinlerde kullanılagelen bir yöntem olmasına karşın müzik alanındaki kullanımı oldukça geç başlamıştır. Araştırmalar sonucunda, Türkiye’de müzik alanında metafor yöntemi ile gerçekleştirilen ilk çalışma 2013 yılında yapılmış ve bu yöntemin kullanımı zamanla yaygınlaşmıştır. Mevcut çalışma, müzik alanı için yeni sayılabilecek bu yöntemin kullanılış esaslarını tanıtarak kullanımdaki genel eğilimi göstermektedir. Türk müzik veri toplamanın araştırması için uygun olabileceğini düşünen yeni araştırmacılara bir yön gösterici olacaktır. İncelenen makalelerde, bağlamın fenomenolojik desen ile oluşturulduğu görülmektedir. Müzik araştırmacıları “ses, müzik, çalgı” gibi olguların hedef kitleleri tarafından nasıl algılandığını metaforlar aracılığıyla betimlemişlerdir. Çalışmalar; olgular, çalışma grupları, yıl, kapsam, işlem basamakları, yayınlandıkları dergilerin özellikleri ve kullanılan kaynaklar bakımından incelenmiştir. Yapılan sentez sonuçları, yıllar içinde konu ve yönteme olan eğilimin yönünü ve bu çalışmaların birbiriyle olan bağını göstermektedir.
There are currently 35 Turkish articles about music, which are on research done with the metaphor method. Obtaining data with metaphor, although it is commonly used in other disciplines, in the field of music has been quite late. As can be seen, the first metaphor method study in the field of music in Turkey was carried out in 2013 and the use of the method has become widespread over time. The present study introduces the principles of the use of this method, which can be considered new for the field of music, and shows the general trend in use. This study, which includes the synthesis of Turkish music researchers' metaphor research use behavior and situations, will be a practical direction for new researchers that think that data collection with this method may be appropriate for their research. In the articles examined, it is seen that the context is created with a phenomenological pattern. Music researchers describe how phenomena such as “sound, music, instrument” are perceived by their target audiences through metaphors. Studies; cases, study groups, year, scope, process steps, features of the journals in which they were published, and sources used. The results made shows the direction of the trend toward the subject and method over the years and the interconnection of these studies.
Music metaphor method figure of speech phenomenon phenomenology.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 8 Sayı: 1 |