İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Almanca Öğretmenliğini Tercih Etme Sebepleri

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 21 - 30, 21.12.2020

Öz

Bu çalışmanın amacı Eğitim Fakültelerinde Almanca Öğretmenliği eğitimi alan öğrencilerin bu bölümü tercih etme sebeplerini ortaya koymaktır. Bu araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseninde tasarlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin Alman Dili Eğitimi bölümünde Almanca Öğretmenliği eğitimi alan 22 katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcıların %82’si kadın olup %18’i ise erkektir. Çalışmada kullanılan veriler 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz döneminde COVID-19 tedbirleri kapsamında alınan önlemler neticesinde uzaktan telekonferans sistemi ile toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Katılımcılardan elde edilen verilerle kodlar ve temalar oluşturularak araştırma sorularına cevaplar aranmış ve bu cevaplar tek tek yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre katılımcıların %36’sı İngilizce dışında yeni bir yabancı dil öğrenmek istedikleri için, %32’si üniversite sınavlarından aldıkları puanlardan dolayı ve %32’si de Almancaya ve Almanya’ya duydukları ilgiden dolayı Almanca Öğretmenliği bölümünü tercih ettiklerini ifade etmişlerdir. Katılımcılardan %95’i bölümlerini severek okuduklarını belirtirken yalnızca %5’i bölümlerinde mutsuz olduklarını dile getirmişlerdir. Katılımcıların %68’i üniversite sınavından herhangi bir İngilizce bölümüne yetecek bir puan almış olsalardı, Almanca Öğretmenliği bölümü yerine İngilizce bölümlerinden birini tercih etmiş olacaklarını belirtmişlerdir. Katılımcıların %32’si ise üniversite sınavından İngilizce bölümlerine yetecek bir puan almış olsalardı bile yine Almanca Öğretmenliği bölümünü tercih etmiş olacaklarını ifade etmişlerdir. Almanca Öğretmenliği programlarının İngilizce bölümleri gibi cazip ve çekici hale getirilmesi için Almanca Öğretmeni atama sayılarının artırılmasının faydalı olacağı düşünülmektedir. Bunun için sadece liselerde değil, ilk ve ortaokullarda da Almanca derslerinin müfredata girmesinin hem Almanca Öğretmenliği bölümleri için hem bu bölümlerde eğitim alan öğretmen adayları için, hem de ilk ve ortaokulların eğitim kalitesinin daha da yukarıya çekilebilmesi için yararlı olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Alyaz, Y., Gürsoy, E. & Kazanoğlu, F. (2013). Yabancı dil öğretmeni adaylarının dil seviyeleri ve öğrenimini gördükleri dile ilişkin tutumları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(1), 123-148.
  • Berns, M. (2006). Applied Linguistics In. M. Berns (Ed.), Concise Encyclopedia of Applied Linguistics (ss:3-13). Oxford: Elsevier.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd ed.) Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Crystal, D. (2010). Cambridge Encyclopedia of Language, 3rd Ed. Cambridge: CUP.
  • Darancık, Y. & Uslu, D. (2016). Almanca Öğretmenliği Bölümlerinde Verilen Formasyon ve Alan Derslerinin İlk ve Ortaöğretime Uygunluğu. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(26), 218-240.
  • Demiryay, N. & Balcı, U. (2014). Öğretmenler için alan bilgisi (ÖABT) Almanca sınavına yönelik Almanca Öğretmenliği lisans eğitiminin yeterlilik sorunu. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, 2014/2, 70-82.
  • Durukafa, G. (1994). Eğitim Fakülteleri Almanca Öğretmenliği Programı için Eğitim Teknolojisi Açısından Bir Model. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erim, E. (2018). Almanca Öğretmenlerine yeni iş olanakları yaratılmasına yönelik eğitime dayalı çözüm önerileri. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, 6(2), 183-191.
  • Gardner, R. C. (2006). Motivation and Attitudes in Second Language Learning In. M. Berns (Ed.), Concise Encyclopedia of Applied Linguistics. (ss:164.171). Oxfırd: Elsevier.
  • Giorgi, A. (1997). The theory, practice, and evaluation of the phenomenological method as a qualitative research procedure. Journal of Phenomenological Psychology, 28(2), 235-260.
  • Gündoğdu, T. (2019). Almanca Öğretmen adaylarının mesleğe yönelik kaygılarının belirlenmesi (Dokuz Eylül Üniversitesi Örneği). UBEST Tam metin bildiri kitabı, 19-25.
  • Kaya, Z. (2001). Bir meslek olarak öğretmenlik ve öğretmenlik mesleğine giriş. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Kırmızı, B. (2011). Almanca Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Becerileri. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), 193-206.
  • Papanastasiou, C. & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education majör: The case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3, 35-45.
  • Savington, S. J. (2006). Communicative Language Teaching In. M. Beans (Ed.), Concise Encyclopedia of Applied Linguistics. (ss:254-259). Oxford: Elsevier.
  • Slowik, B. Z. (2004). Motivation und Einstellung gegenüber Deutsch als Zweitsprache. Grin: Nordestedt.
  • Starks, D. & Paltridge, B. (1996). ‘A note on using sociolinguistic methods to study non-native attitudes towards English’. World Englishes, 15(2), 217-224.
  • Şahin, H. & Öztürk, K. (2020). Almanca Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Bakış Açısından Çift Anadal Programları. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik, Sonderausgabe, 92-124.
  • Yıldırım A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yücel, M. S. (2009). Trakya Üniversitesi Almanca ve İngilizce Mütercim ve Tercümanlık bölümlerini öğrencilerin tercih sebepleri. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 133-150.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bilal Üstün

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2020
Kabul Tarihi 16 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Üstün, B. (2020). Öğrencilerin Almanca Öğretmenliğini Tercih Etme Sebepleri. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 2(2), 21-30.