Eğitim hakkı hem ulusal hem de uluslararası düzeyde son yıllarda ana
günden konularından birisi olmayı başardı.
Uluslararası insan hakları belgeleri, eğitimi temel bir insan hakkı
olarak tanımlarken, verilecek eğitimin de insan hakları ilke ve prensiplerine
uygun olması gerektiğini belirtmektedirler. Fakat yükseköğretimin evrensel bir
insan hakkı olup olmadığı konusunda literatürde derin görüş ayrılıkları var.
Kimisi yükseköğretimi bir insan hakkı olarak tanımlarken, başkası bunun
tartışmalı olduğunu ileri sürebilmektedir. Söz konusu tartışma sadece eğitim
hakkın tanımı ile sınırlı olmayıp doğası, kapsamı ve niteliğiyle de
ilgilidir. Bu çalışma yükseköğretim ve
insan hakları bağlamında birkaç temel soruya cevap aramaya çalışmaktadır:
Yükseköğretim evrensel bir insan hakkı mıdır? Hak-temelli bir yükseköğretim
nasıl olmalıdır? Üniversitede akademik özgürlük ve kurumsal özerklik bu
tartışmanın neresinde yer almaktadır? Bu çalışmanın ulaştığı veriler dikkate
alındığında, akademik özgürlüğün üniversitelerde önemsendiği fakat yeterince
tartışılmadığı, çalışılmadığı ve öncelenmediği açıkça görülecektir. Bu kısa
çalışma, söz konusu sorunların aşılması için bir takım öneriler sunmaktadır.
Eğitim Hakkı Yükseköğretim İnsan Hakları Akademik Özgürlük Katılımcılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | 2015 yılı 2. sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2015 |
Kabul Tarihi | 26 Mayıs 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 2 |