Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2020, Sayı: 13, 57 - 91, 28.01.2021

Öz

Ombudsmanlık kurumu, kamu yönetimlerinin denetlenmesi ve vatandaşların idare karşısında haklarının korunması temel amacıyla kurulmuş bir denetim mekanizmasıdır. Halkın şikayetlerini dinleyen ve bu şikayetleri inceleyip yönetimin aksayan yönlerini ortaya koyan kurum, bu sonuçları hem muhatap idare ile hem parlamento ile hem de kamuoyu ile paylaşmaktadır. Haksız eylem ve işlemlere karşı vatandaşı savunmak için oluşturulan kurum, tarafsızlığı ve bağımsızlığı ile insan haklarını geliştirmeye ve hak arama kültürünü yerleştirmeye hizmet etmektedir. Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu, idarenin her türlü eylem, işlem, tutum ve davranışını insan haklarına dayalı adalet anlayışı içerisinde hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönünden incelemekle görevlendirilmiştir. Bu bağlamda, çalışmada kurumun yıllar bazında faaliyetlerine ve bu faaliyet alanlarını nasıl geliştirdiğine değinilmiştir. Kuruma yapılan başvuruların nitelikleri ve kurumun kısa sürede aldığı yol analiz edilmeye çalışılmıştır. İyi yönetim ilkeleri ile beraber hedeflenen daha etkin ve verimli denetimin, Türk kamu yönetimi sistemini daha demokratik ve insan haklarına saygılı hale getireceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • ASLAN, Fatih (2019). Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumunun İşlevleri Bağlamında Denetimin Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
  • AYDIN, Kadir (2018). Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği) Kurumu ve Türkiye Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • ÇOLAKOĞLU, Şifa (2019). ‘Türkiye’de ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Ombudsmanlık: Karşılaştırmalı Bir Analiz’, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 10, ss. 107- 155.
  • DEMİRKILINÇ, Ayşe (2019). Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumu ve Etkinliği, Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • EFE, Haydar ve Murat Demirci (2013). ‘Ombudsmanlık Kavramı ve Türkiye’de Kamu Denetçiliği Kurumundan Beklentiler’, Sayıştay Dergisi, Sayı: 90, ss. 49-72.
  • ERHÜRMAN, Tufan (1998). ‘Ombudsman’, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 31, Sayı:3, ss. 87-102.
  • ERYILMAZ, Bilal (2015). Kamu Yönetimi, Umuttepe Yayınları, 8. Basım, Kocaeli.
  • FENDOĞLU, Hasan Tahsin (2016). ‘Cumhurbaşkanlığı Sisteminde Ombudsman Denetimi: İdarenin Kamu Denetçiliği Kurumu Tarafından Denetlenmesi’, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 5, ss. 14-36.
  • GİŞİ, Selçuk (2017). ‘Ombudsmanlık Kurumu, İsveç ve Fransa Ülke Uygulamaları İle Avrupa Ombudsmanı Üzerine Bir İnceleme’, YBHD, Sayı: 2, ss. 1-42.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2013 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2013-yillik-rapor.pdf, Ankara, 2014.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2014 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2014-yillik-rapor.pdf, Ankara, 2015.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2015 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/kdk-2015-yillik-rapor.pdf, Ankara, 2016.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2016 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/contents/files/KDK-2016-YILLIK-RAPORU.pdf, Ankara, 2017.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2017 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/wp-content/uploads/2016/06/2017-y%C4%B1ll%C4%B1k-rapor-SON-PDF.pdf, Ankara, 2018.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2018 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/yillik-rapor/kdk_y%C4%B1llik_rapor2018/files/downloads/kdk_yillik_rapor2018.pdf, Ankara, 2019.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu 2019 Yıllık Raporu, https://www.ombudsman.gov.tr/kdk-pdf/2019_yili_yillik_rapor/mobile/index.html, Ankara, 2020.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu, https://www.ombudsman.gov.tr/kanun/index.html, Ankara, 2012.
  • Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik, https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/03/20130328M1-1.htm, Ankara, 2013.
  • KAYA, İslam Safa ve Huzeyfe Karabay (2019). ‘Ombudsmanlığın Uluslararası Hukuk Sistemlerindeki Yeri’, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 11, ss. 213-232.
  • KESTANE, Doğan (2006). ‘Çağdaş Bir Denetim Organizasyonu Olarak Ombudsmanlık (Kamu Denetçiliği)’, Maliye Dergisi, Sayı: 151, ss. 128-142.
  • KÖROĞLU, Zence Demet (2019). Kamu Yönetiminde Denetimin Bir Türü Olarak Kamu Denetçiliği Kurumu, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Karaman.
  • KÖSEOĞLU, Özer (2019). ‘Türk Kamu Yönetiminde Denetim’, Türk Kamu Yönetimi, Editör: Hamza Ateş, Savaş Yayınevi, Ankara, ss. 495-519.
  • KUTLU, Önder, Erhan Örselli ve Selçuk Kahraman (2018). ‘Türkiye’de Yerel Ombudsmanlığın Uygulanabilirliği: İtalya Yerel Ombudsmanlığı Üzerinden Bir Analiz’, Ombudsman Akademik Dergisi, Sayı: 8, ss. 15-38.
  • KUTLU, Önder, Erhan Örselli ve Selçuk Kahraman (2019). ‘Kamu Yönetiminde Denetim, Ombudsmanlık ve E-Yönetişim’, E-Yönetişim, Editör: Bekir Parlak ve Kadir Caner Doğan, Beta Yayıncılık, İstanbul, ss. 115-148.
  • OKUR, Yaşar (2011). ‘Ombudsmanlık Kurumu: Tarihi Gelişim ve Türkiye’de Başlangıçta Birkaç Öneri’, Denetişim Dergisi, Sayı: 6, ss. 71-83.
  • PICKL, Victor J. (1986). ‘Ombudsman ve Yönetimde Reform’, Çev. Turgay Ergun, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 4, ss. 37-46.
  • SEVİNÇ, İsmail (2015). ‘Kamu Yönetiminin Denetlenmesinde Yeni Bir Yöntem Olarak Ombudsmanlık Kurumunun Uygulanabilirliği’, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt: 20, Sayı: 4, ss. 99-121.
  • SEZEN, Seriye (2001). ‘Ombudsman: Türkiye İçin Nasıl Bir Çözüm’, Amme İdaresi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 4, ss. 71-96.
  • SOBACI, Mehmet Z. ve Özer Köseoğlu (2014). ‘Türkiye’de Etkin Bir Ombudsman İçin Medya Desteği: Ampirik Bir Analiz’, Süleyman Demirel Üniversitesi İBBF Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 4, ss. 25-45.
  • TAYŞİ, İsmet (1997). ‘Ombudsman Kurumu ve Ülkemizde Uygulanabilirliği’, Sayıştay Dergisi, Sayı: 25, ss. 106-123.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). On Birinci Kalkınma Planı (2019-2023), Ankara.
  • ÜNAL, Feyzullah ve Hüsamettin İnaç (2007). ‘Türkiye’de Kamu Yönetiminin Denetlenmesinde Yönetimde Açıklığın Önemi ve Uygulanma Düzeyi’, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı:18, ss. 41-61.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Ombudsman Akademik 13. Sayı
Yazarlar

Betül Akyıldız Bu kişi benim 0000-0002-3736-7637

İsmail Sevinç 0000-0002-4229-8760

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2021
Kabul Tarihi 28 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Akyıldız, B., & Sevinç, İ. (2021). KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ombudsman Akademik, 7(13), 57-91.
AMA Akyıldız B, Sevinç İ. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. OA. Ocak 2021;7(13):57-91.
Chicago Akyıldız, Betül, ve İsmail Sevinç. “KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ombudsman Akademik 7, sy. 13 (Ocak 2021): 57-91.
EndNote Akyıldız B, Sevinç İ (01 Ocak 2021) KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. Ombudsman Akademik 7 13 57–91.
IEEE B. Akyıldız ve İ. Sevinç, “KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”, OA, c. 7, sy. 13, ss. 57–91, 2021.
ISNAD Akyıldız, Betül - Sevinç, İsmail. “KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ombudsman Akademik 7/13 (Ocak 2021), 57-91.
JAMA Akyıldız B, Sevinç İ. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. OA. 2021;7:57–91.
MLA Akyıldız, Betül ve İsmail Sevinç. “KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ”. Ombudsman Akademik, c. 7, sy. 13, 2021, ss. 57-91.
Vancouver Akyıldız B, Sevinç İ. KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU FAALİYETLERİNİN YILLIK RAPORLAR ÜZERİNDEN DEĞERLENDİRİLMESİ. OA. 2021;7(13):57-91.