The Ombudsman Institution was established in 2012. It is a public audit mechanism that concludes complaint applications since 2013. The institution carries out the audit task both as a public audit mechanism and as a human rights institution. The Ombudsman Institution solves the problems between citizens and public institutions in a free and friendly manner. Thus, the Institution contributes to the establishment of justice and relieves the burden of the judiciary. Complaint applications submitted to the institution are first subjected to an examination and investigation process. At the end of this examination and research process, one of the decision types such as "refusal decision", "recommendation decision", “amicable settlement decision” and “decisions as to no ground exists for taking decision” is given and then the complaint application is concluded.
In the study, the decisions made by the Ombudsman Institution were taken into account. In this framework, the institution's institutional effectiveness was analyzed in the context of criteria such as sanction power, specialization area, mediation role, establishing justice, and protecting the public.
Public Administration Ombudsman Public Audit Human Rights Ombudsman Decisions
Ombudsmanlık Kurumu 2012 yılında faaliyete geçmiş ve 2013 yılından bu yana şikâyet başvurularını sonuca bağlayan bir kamusal denetim mekanizmasıdır. Kurum, söz konusu denetlemeyi hem bir kamusal denetleme aracı olarak hem de bir insan hakkı kurumu olarak gerçekleştirmektedir. Ombudsmanlık Kurumu, vatandaş ve kamu kurumları arasındaki sorunları ücretsiz ve dostane bir şekilde çözmektedir. Böylece Kurum, adaletin tesis edilmesine katkı sunmakta ve yargının yükünü hafifletmektedir. Kuruma gelen şikâyet başvuruları inceleme ve araştırma süreci sonunda red kararı, tavsiye kararı, dostane çözüm kararı, karar verilmesine yer olmadığına dair karar gibi karar türlerinden biri verilerek sonuca ulaştırılmaktadır.
Çalışmada Ombudsmanlık Kurumu tarafından verilen kararlar dikkate alınarak; kurumun yaptırım gücü, uzmanlaşma alanı, arabuluculuk rolü, adaleti tesis etme, kamuyu koruma gibi kriterler bağlamında kurumsal etkinliği ele alınmıştır.
Kamu Yönetimi Ombudsmanlık Kamusal Denetim İnsan Hakları Ombudsman Kararları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Ombudsman Akademik 13. Sayı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ocak 2021 |
Kabul Tarihi | 28 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 13 |